Hej!
Problemformulering:
Jeg har brug for hjælp til at beregne, hvilken dimension på afvekslingen jeg har brug for over en dør og et vindue til et nybygget garage med loft. Jeg overvejer afvekslingen i form af en injackad regel (”stående hammarband”). Ifølge dimensioneringsprogram på nettet ser det ud til at kræve limtræsbjælker. Jeg overvejer måske, om jeg skal tage to regler for at klare mig med mindre dimension af konstruktionsvirke.
Forudsætninger:
Nybyg af garage med loft for boliglast
Bredde 7,5 m uden hjertemure
Taghældning 38 grader med råspont og betonsten
Sneszone 3
Spær på cc1200 plus en limtræsbjælke mellem hver spær
Vægkonstruktion af (stående plus hammarband) 145x45
Jeg skal have ind en dør og et vindue og har brug for at fjerne en stående regel, så åbningen bliver cc1200. Dvs enten en spær eller gulvbjælke havner lige ovenover.
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen kunne hjælpe mig med at beregne dimensionen ved en henholdsvis to bjælker/regler for dette.
Tak på forhånd!
Problemformulering:
Jeg har brug for hjælp til at beregne, hvilken dimension på afvekslingen jeg har brug for over en dør og et vindue til et nybygget garage med loft. Jeg overvejer afvekslingen i form af en injackad regel (”stående hammarband”). Ifølge dimensioneringsprogram på nettet ser det ud til at kræve limtræsbjælker. Jeg overvejer måske, om jeg skal tage to regler for at klare mig med mindre dimension af konstruktionsvirke.
Forudsætninger:
Nybyg af garage med loft for boliglast
Bredde 7,5 m uden hjertemure
Taghældning 38 grader med råspont og betonsten
Sneszone 3
Spær på cc1200 plus en limtræsbjælke mellem hver spær
Vægkonstruktion af (stående plus hammarband) 145x45
Jeg skal have ind en dør og et vindue og har brug for at fjerne en stående regel, så åbningen bliver cc1200. Dvs enten en spær eller gulvbjælke havner lige ovenover.
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen kunne hjælpe mig med at beregne dimensionen ved en henholdsvis to bjælker/regler for dette.
Tak på forhånd!
Forudsat at jeg har brugt dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se korrekt, så skulle det med meget lille margen være tilstrækkeligt med en 45x245.
Kan f.eks. to stykker 45x170 bære det samme som en 45x245?
Kan f.eks. to stykker 45x170 bære det samme som en 45x245?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej men to 45x195 hvis du kan fordele lasten jævnt mellem dem.A Amrich sagde:
Jeg synes det er bedre at lægge limtræ med samme dimension på c/c 600 mm, og forsyne hver anden bjælke med højben og hanbjælke. Da ville det være nok med 115x315 for limtræsbjælkerne.
Taler du om spær og bjælkelaget nu og ikke om afvekslingen?J justusandersson sagde:
Spærrene er ikke bestilt, men de jeg har kigget på er netop af modellen, du beskriver. Spær med limtræ i underramme på cc1200 og så en tilsvarende limtræsbjælke mellem hver spær.
Angående afvekslingen så! Hvordan ved jeg om jeg får samme last på begge 45x195 så?
Måske er det lige så godt at tage en limtræsbjælke ovenfor dør og vindue så. 42x270 eller 56x225 får jeg frem ville være en passende dimension?
Behøver den at hvile på (indfældet) mere end en stående vægregel på hver side af åbningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Godt med limtræ hele vejen. Hvis afvekslingen ikke er længere end 1,2 meter, er det nok med 45x245, hvis du kan få fat i den dimension. Den er ikke standard. Ellers bliver det limtræ. Bedre med en smallere end to dobbelt, hvis du skal fælde ind i reglarne.
Ikke hvis de har solide dimensioner og er afstivet i siddeled.A Amrich sagde:
Klik her for at svare