B
Hej! Jeg som nyuddannet bygningsingeniør forsøger at lære tegningslære foran mit nye job. Kunne nogen forklare/vise, hvordan overflademarkeringen ser ud for beton i konstruktionsplaner? Jeg bliver meget forvirret, da jeg ser forskellige overflademarkeringer for beton hele tiden. Jeg har en fornemmelse af, at det står i Bygghandlingar 90, men jeg har ikke råd til at købe disse bøger og heller ikke mulighed for at låne fra biblioteket, da nogen allerede har gjort det.

Hvordan vi lærte, at overflademarkeringen for beton ser ud i skolen:
Bygningskonstruktionsdiagram med en grå overflade og små sorte trekanter som materialeangivelse, muligvis for betong.
Grå baggrund med små trekanter.

Hvordan det står i Bygghandlingar 90 (billede fra en gammel forelæsning):
Diagram der viser overflademarkeringer for materialer: beton (grå), befintlig beton (stiplet), letbeton (mønster), letklinker (prikket) og tegl (skraveret).

Bare en grå baggrund

Hvordan virksomheden gør sin overflademarkering for beton:
Bygningskonstruktionsskitse med betong markeret som grå felt med skrå streger, til højre for mursten og isoleringslag.
Grå baggrund med skrå streger.
Det står desuden i Bygghandlingar 90 (kig på billedet ovenfor), at skrå streger er overflademarkering for mursten.

Alle gør helt forskelligt. Bliver helt forvirret. Findes der ingen regler om overflademarkering for byggematerialer? Hvorfor tegner alle forskelligt så? Gør de fejl, eller er det bare mig, der er dum og uvidende?

Lær mig gerne op :D Jeg vil lære! :)

Fra BH90.

Diagram over forskellige typer beton og deres anvendelse, herunder grovbetong, detailbetong, befintlig betong, undergjuting, plassgjutning og betongelement.

• Elsker
  • Synes
byggingenjören97 og 1 anden
  • Laddar…
B
Nice! Tak! :D Jeg antager jeg havde en ældre version.

Hvad er forskellen mellem disse forskellige betontyper så? Stadig ret forvirrende.
Jeg kan for eksempel forstå, at den med enbart grå baggrund er pladsstøbt og at den sidste er prefab (ret mig hvis jeg tager fejl). Men hvad er forskellen mellem det første og andet billede? Hvad præcis menes der med at det er en eksisterende beton og "(detalj)" på det andet billede?

Hvorfor tegner virksomheden skrå streger over en grå baggrund på et af billederne jeg uploadede? Hvad skal det symbolisere?

Første og anden ved jeg ikke, tegner eksisterende beton som den anden.

Stiplet pladsstøbt plejer at kunne betyde vandtæt beton men uklart hvorfor de har det på den detalje ovenfor.

• Elsker
byggingenjören97
  • Laddar…
B
Lulaua Lulaua sagde:
Første og anden ved jeg ikke, tegner eksisterende beton som den anden.

Stiplet in-situ beton plejer at kunne betyde vandtæt beton, men uklart hvorfor de har det på den detalje ovenfor.

Er det der står i BH90 krav til hvordan det skal tegnes eller er det kun anbefalinger?

Nej ikke krav men kan være godt at følge for at gøre sig forstået.

De fleste virksomheder har sikkert egne projektekniske anvisninger, som du vil lære, når du begynder, så stir ikke blindt på, at du skal lære alt i henhold til BH90.

• Elsker
byggingenjören97
  • Laddar…
ISO 128 burde være kravet. Hvis man nu vil følge det.

Tror ISO 128-23 er for byggeri.

• Elsker
byggingenjören97
  • Laddar…
B
Lulaua Lulaua sagde:
Nej ikke krav men kan være godt at følge for at gøre sig forstået.

De fleste firmaer har sikkert egne projekteringsanvisninger, som du vil lære, når du starter, så stir dig ikke blind på, at du skal lære alt i henhold til BH90.
Aha okay, så kan firmaerne egentlig tegne præcis, som de selv vil? Er der altså ingen krav overhovedet, når det gælder, hvordan ting og sager skal tegnes?

B
Maxwells demon TotalControl sagde:
ISO 128 burde være kravet. Hvis man nu vil følge det.

Tror ISO 128-23 er for byggeri.
Nice! Er det altså krav eller også bare anbefalinger ligesom BH90?
Desværre, så skal jeg betale, hvis jeg vil kunne se det :(

B byggingenjören97 sagde:
Nice! Er det altså krav eller også bare anbefalinger præcis som BH90?
Desværre, så skal jeg betale, hvis jeg vil kunne se det :(
Burde være et krav i en eller anden certificering. Aldrig reflekteret over det, da det i min branche ikke er noget emne ikke at følge standarder. Man følger disse slavisk.

I træsløjdbranchen ser det ud til at være mere det vilde vesten ;)

Tilføjelse: Dit universitet burde have en konto til studenter? Det er jo ikke til at overveje at købe standarder for titusindvis af kroner.

B
Burde være et krav i en eller anden certificering. Aldrig reflekteret over det da i min branche er der ingen tvivl om ikke at følge standarder. Man følger disse slavisk.

I træsløjd branchen så virker det til at være mere vilde vesten ;)

Tillägg: Dit universitet burde have en konto for studerende? Findes jo ikke på kortet at handle standarder for titusindekroner.
Vi fik desværre ikke nogen studiekonto haha. Vi fik bare det billede jeg sendte ovenfor og måske nogle håndtegnede billeder fra forelæseren. Ganske dårligt. Jeg er på den anden side ikke studerende længere, da jeg tog eksamen i foråret. Er det ISO 128 eller BH90 som I følger slavisk?

Jeg arbejder ikke inden for byggeri. Vi har egne standarder, der henviser til ISO, EN, DIN mm mm mm med tilføjelser, hvor der findes huller og forbedringer, hvor ovenstående mangler.

Men se det som et krav, hvis du vil være seriøs. Det er jo det "sprog," du har at bruge. Man ville jo aldrig få den idé at bruge andre måleenheder end SI.

B
Arbejder ikke inden for byggeri. Vi har egne standarder, der henviser til ISO, EN, DIN mm mm mm med tillæg, hvor der er huller, og forbedringer, hvor ovennævnte mangler.

Men se det som et krav, hvis du skal være seriøs. Det er jo det "sprog", du har at anvende. Man ville jo aldrig få den idé at bruge egne måleenheder frem for SI.
Det ser ud til, at mange virksomheder og universiteter fuldstændig ignorerer disse "krav/regler" og tegner præcis, som de selv vil. Det skaber en stor forvirring haha.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.