17,686 læst ·
4 svar
18k læst
4 svar
Overfladebehandling på lecablokke under jorden
Jeg er ved at mure en fundament til et tunnelvæksthus med lecablokke. Vi har gravet en rende ca. 70 cm dyb og pakket makadam i bunden. Tre skifter af muren vil altså være under jorden, når alt er færdigt. Jeg overvejer nu, hvordan jeg bedst overfladebehandler muren. Som jeg har forstået det, har den brug for en beskyttelse, så fugt ikke trænger ind og sprænger blokkene, når det fryser om vinteren. En løsning, som jeg overvejer, er at bruge rødgrund på hele muren. Spørgsmålet er, om dette er tilstrækkeligt til den del, der er under jorden, eller om jeg bliver nødt til at påføre et ekstra lag også der. Jeg havde tænkt mig at pudse med en passende mørtel oven på rødgrunden. Det gør jeg dog helst ikke på alt, som skal være under jorden, medmindre det er absolut nødvendigt for holdbarheden.
Er der nogen, der har erfaring med dette?
Taknemmelig for svar!
Er der nogen, der har erfaring med dette?
Taknemmelig for svar!
Jeg er ingen ekspert, men puds anses vel som en form for beskyttelse? Det er jo udenpå lecan, hvilket gør, at lecan ikke er i direkte kontakt med jorden.
Så tror jeg ikke, du behøver at slamre ovenpå rødgrund. Rødgrund er jo en grunding og slamning, så det fylder nok ingen funktion at slamre (igen) ovenpå rødgrunden.
Så tror jeg ikke, du behøver at slamre ovenpå rødgrund. Rødgrund er jo en grunding og slamning, så det fylder nok ingen funktion at slamre (igen) ovenpå rødgrunden.
At pudsen giver en beskyttelse, tvivler jeg ikke på. Spørgsmålet er, om rødgrunden er en tilstrækkelig beskyttelse med hensyn til frostskader.Thyro89 sagde:Jeg er ingen ekspert, men puds anses vel som en slags beskyttelse? Det er jo udenpå lecan, hvilket gør, at lecan ikke er i direkte kontakt med jorden.
Så tror jeg ikke, du behøver at slamme ovenpå rødgrund. Rødgrund er jo en grund og slammning, så det fylder nok ingen funktion at slamme (igen) ovenpå rødgrunden.
Rødgrund først og derefter slamme med for eksempel et b-brug virker til at være en almindelig fremgangsmåde. Det foreslås f.eks. af Weber i deres pdf om puds. Slamning er vel bare selve metoden at påføre mørtlen med. De forskellige lag af puds kan stadig have forskellige funktioner, selvom samme metode anvendes. Jeg er dog heller ikke nogen ekspert ☺️, så jeg forbeholder mig for eventuelle fejl. Det jeg egentlig vil vide, er, om rødgrunden giver en tilstrækkelig beskyttelse, eller om det kun er til for at forbedre vedhæftningen.
Jeg tror ikke Lecablock er specielt følsomme over for frostsprængning - jeg har opbevaret blokke på den fugtige jord om vinteren og har aldrig set skader. Der er så meget luft i blokkene, at iskristallerne kan udvide sig uden problemer, og selve klinkeren er jo en helt vandtæt bold.
Weber angiver, at Lecamurer under jord skal tyndpudses med max 2 mm A-brug, der kvastes ind. Tyndpudsen tætner mod jord, vand og myrer. Ingen yderligere behandling er nødvendig.
Weber angiver, at Lecamurer under jord skal tyndpudses med max 2 mm A-brug, der kvastes ind. Tyndpudsen tætner mod jord, vand og myrer. Ingen yderligere behandling er nødvendig.
Tak Claes! Præcis hvad jeg ville høre 😀
Nu spurgte jeg hos min lokale XL-byg. De påstod, at rødgrunden kun gav bedre vedhæftning, og at det derfor bare var unødvendigt at påføre den under jord. Hans forslag, i betragtning af at det drejede sig om et drivhus med plastik, var, at jeg skulle sætte platonmåtte direkte mod lecablokkene i stedet. Det ville give en tilstrækkelig beskyttelse mod fugten. Derefter slamning eller pudsning over jord.
Nu spurgte jeg hos min lokale XL-byg. De påstod, at rødgrunden kun gav bedre vedhæftning, og at det derfor bare var unødvendigt at påføre den under jord. Hans forslag, i betragtning af at det drejede sig om et drivhus med plastik, var, at jeg skulle sætte platonmåtte direkte mod lecablokkene i stedet. Det ville give en tilstrækkelig beskyttelse mod fugten. Derefter slamning eller pudsning over jord.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ytbehandling av lecablocksmur?
Grund & Markarbeten -
Material under lecablock utekök
Grund & Markarbeten -
Typ av murbruk under första lecablocket?
Grund & Markarbeten -
Bygge understel til drivhus med lecablokke - præcis 50cm?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Glidelag under Lecablok?
Byggematerialer & Byggeteknologi