Jeg har været nødt til at rive en del af kældervæggen (sutterrænge) ned, fordi tilfyldningen havde trykket den ind med en god decimeter. Det er en væg fra 1947, der bestod af et yderlag på 5 cm beton og et tilsvarende inderlag med 20 cm isolering af trækul imellem som isolering. Nu skal jeg mure 3 m bredt og 2 meter højt med 25 cm Lecablokke i første trin for derefter at lave hjørnet og en god meter på den anden væg i anden trin.
I Webers instruktioner står der "Glidelag af grundmurspap eller plade placeres under murværket i for eksempel kælderydervægge til villaer og garager" men det betyder jo, at den nye mur ikke kommer til at sidde fast i pladen. Er der ikke en risiko for, at det samme vil ske igen, når jeg tilfylder? Eller vil armeringen holde imod det?

P
Det bekymrede mig også på en suterängvæg, så jeg borede armeringsjern ned gennem det første lag Leca, ned i betonpladen og limede med injektionsmasse. Sandsynligvis meget arbejde og penge spildt.

Scouten sagde:
Det der bekymrede mig også på en suterænvæg, så jeg borede ned armeringsjern igennem første række Leca, ned i pladen og limede med injektionsmasse. Sandsynligvis meget arbejde og penge i søen.
Jeg overvejer et kompromis, hvor jeg borer nogle jern ned i pladen, men ikke fastgør dem i lecaen.

Problemet løst efter samtale med byggemarkedet som var på samme spor som mig. Jeg borede ned armeringsjern i pladen i de store huller i de nederste lecablokke så de (forhåbentlig) holder imod kræfter udefra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.