Skal bygge brændeskur, model 24 kvm.
Vil meget gerne have tegl på taget, men hældningsvinklen vil kun blive otte grader, og nogen påstår, at det er alt for lille en vinkel til teglsten. Hvor dumt på en skala fra 1 til 10 (10 er idiotisk) er det at gøre det alligevel?
Bor i det sydlige Sverige, zone 2/3
Vil meget gerne have tegl på taget, men hældningsvinklen vil kun blive otte grader, og nogen påstår, at det er alt for lille en vinkel til teglsten. Hvor dumt på en skala fra 1 til 10 (10 er idiotisk) er det at gøre det alligevel?
Bor i det sydlige Sverige, zone 2/3
10 stemmer jeg.
Du har aldeles for lille hældning, det bør være mindst 14 grader tror jeg.
Dette for at afløbet af sne, regnvand skal blive godt. Samt at jeg tror, at vinden har lettere ved at få fat i "pannorna" ved fladere vinkler.
Du har aldeles for lille hældning, det bør være mindst 14 grader tror jeg.
Dette for at afløbet af sne, regnvand skal blive godt. Samt at jeg tror, at vinden har lettere ved at få fat i "pannorna" ved fladere vinkler.
Jeg er vel flinkere jeg og sænker et par trin, men det er som sagt for lille hældning for tegl, så det kan ikke blive rigtigt. Passende hældning ligger mellem 10 og 27 grader afhængigt af tagstensmodel og underlag, men generelt ville jeg heller ikke gå under 14 og vil helst have 22 for tagsten.
Er der øget risiko for at vinden tager tag i tagstenene så eller?
Udover eventuelle problemer med vind, synes jeg at graden af dumhed afhænger af bygningens udførelse og anvendelsesområde.
Boligbyggeri - helt dumt
Uisoleret skur med gode muligheder for at tørre ud - ikke lige så dumt.
edit:
LaFarge roofing siger 14° for betonstenene og nogle af teglstenene i deres sortiment, 22° gælder for Vittinge og Dantegel teglsten.
Udover eventuelle problemer med vind, synes jeg at graden af dumhed afhænger af bygningens udførelse og anvendelsesområde.
Boligbyggeri - helt dumt
Uisoleret skur med gode muligheder for at tørre ud - ikke lige så dumt.
edit:
LaFarge roofing siger 14° for betonstenene og nogle af teglstenene i deres sortiment, 22° gælder for Vittinge og Dantegel teglsten.
Boden skal ikke isoleres. Det bliver luftigt værre. Desuden helt åbent i begge retninger, året rundt. Vindproblemet tror jeg ikke på, men måske kan det blæse ind vand under tagstenene lidt lettere? Lige nu er jeg indstillet på 14 grader, hvilket kan gå.
Hvis det kun skal være brænde i skuret, kan du faktisk nøjes med at sømme bjælkelag af en grovere type (måske 45*70 eller 45*95) på spærrene og lægge teglstenene, så du kan se undersiden af pladerne indefra skuret. Skru hver plade fast, så behøver du ikke bekymre dig så meget om blæsten. Hyggeligt og pænt, synes jeg, og desuden meget velventileret ;-)
Har en skur med 9 graders hældning på taget. På den har jeg lagt vittingtegl (tvåkupige) som jeg havde liggende. Byggede den for to år siden, og den er også et brændeskur. Fungerer kanon med den hældning.
Okay, måske samler der sig lidt mere sne, men hvad så, sæt lidt større bjælker osv. op, hvis du er bekymret (det er jeg ikke). Min står i læ, så jeg kan ikke svare på, om vinden tager dem, men det tror jeg aldrig.
Jeg har desuden 12 grader eller om det var 11 på mine kvisttage, og de har "bare" været på huset i 103 år uden problemer, så det fungerer nok.
Det eneste problem jeg har med skuret er, at det står under et træ, og derfor falder der en masse skidt på taget, og farten i vandet er for dårlig til at tage bladene med, så jeg bliver nødt til at feje det af en gang om efteråret (har ikke orket det indtil nu).
Jeg stemmer på 1 på dumhedsskalaen
Okay, måske samler der sig lidt mere sne, men hvad så, sæt lidt større bjælker osv. op, hvis du er bekymret (det er jeg ikke). Min står i læ, så jeg kan ikke svare på, om vinden tager dem, men det tror jeg aldrig.
Jeg har desuden 12 grader eller om det var 11 på mine kvisttage, og de har "bare" været på huset i 103 år uden problemer, så det fungerer nok.
Det eneste problem jeg har med skuret er, at det står under et træ, og derfor falder der en masse skidt på taget, og farten i vandet er for dårlig til at tage bladene med, så jeg bliver nødt til at feje det af en gang om efteråret (har ikke orket det indtil nu).
Jeg stemmer på 1 på dumhedsskalaen
Kan man ikke øge hældningen lidt da?
På den anden side tror jeg ikke, det spiller nogen som helst rolle. På et bolighus skal man nok forsøge at undgå det, men på et brændeskur spiller det ingen rolle. Søm fast tagstenene, hvis du er bekymret for, at de skal blæse væk. Jeg tror, risikoen er minimal, især på betontagsten. For det første er de meget tunge, og for det andet er pasformen så god, at de sidder fint bare af den årsag. Jeg siger nok 1 på idiot-skalaen oxo.
På den anden side tror jeg ikke, det spiller nogen som helst rolle. På et bolighus skal man nok forsøge at undgå det, men på et brændeskur spiller det ingen rolle. Søm fast tagstenene, hvis du er bekymret for, at de skal blæse væk. Jeg tror, risikoen er minimal, især på betontagsten. For det første er de meget tunge, og for det andet er pasformen så god, at de sidder fint bare af den årsag. Jeg siger nok 1 på idiot-skalaen oxo.
Jeg har set huse her i mit område, som har betonfliser, hvor hældningen er mere end 30 grader, så har vinden taget visse fliser, jeg tænker da nærmest på den seneste storm som var for nogle måneder siden....
Don efter person. (eller bygning i dette tilfælde
)
Brug tegl du, sørg for at der er rimelige muligheder for fugt at tørre, hvis undertaget alligevel skulle blive lidt vådt en gang når det stormer og regner.
Fastgør lidt flere tagsten hvis du er bekymret for at de blæser væk.
Jeg tager nul ansvar for rådet
men ville nok turde selv iaf.
Brug tegl du, sørg for at der er rimelige muligheder for fugt at tørre, hvis undertaget alligevel skulle blive lidt vådt en gang når det stormer og regner.
Fastgør lidt flere tagsten hvis du er bekymret for at de blæser væk.
Jeg tager nul ansvar for rådet
Smider lige et spørgsmål her også, eftersom jeg har et lignende spørgsmål.
Vores garage skal ifølge tegningen have en hældning på 10 grader (pulttag), og jeg har overvejet at have betonsten der (samme som huset).
Hvad er det egentlig, der gør, at man ikke bør have mindre end 14 graders hældning?
Naturligvis har jeg tænkt at have ordentlig pap under stenene, eventuelt kraftigere materialer end YAP 2200, og overvejer at nagle alle stenene.
Vores garage skal ifølge tegningen have en hældning på 10 grader (pulttag), og jeg har overvejet at have betonsten der (samme som huset).
Hvad er det egentlig, der gør, at man ikke bør have mindre end 14 graders hældning?
Naturligvis har jeg tænkt at have ordentlig pap under stenene, eventuelt kraftigere materialer end YAP 2200, og overvejer at nagle alle stenene.