Har kastet mig ud i mit allerførste større hjemmeprojekt i form af at udskifte isolering, dampbremse (fra dampspærre) samt indvendige vægge (fra gips til OSB og gips) i garagen. Meget lærerigt og føles som et godt første projekt som hobbyhåndværker.
Nu er jeg dog stødt på en udfordring, som jeg tror skyldes min egen uvidenhed, da jeg efter at have sat OSB-plader op har opdaget, at der kan være op til 8-10 mm forskel i dybden ved samlingerne mellem to plader. Jeg tror, at årsagen til dette er, at jeg valgte ikke at have samlingerne over regler i et forsøg på at være "smart" og spare på materialet, fordi de regler, der blev sat op i midten af 70'erne, ikke følger nogen som helst standard vedrørende centrumafstand, men varierer mellem 520-740 mm. Jeg tænkte, at jeg næsten kunne følge pladernes bredde alligevel, hvilket straffede sig ret hurtigt. Heldigvis opdagede jeg det efter at have sat en halv væg op, og problemet løste sig selv på resten af væggen, da jeg fulgte reglerne.
Til mit egentlige spørgsmål: Med tanke på, at der skal sættes 13 mm gipsplader uden på OSB'en, undrer jeg mig over, om dette er noget, der bør rettes op for f.eks. at undgå uønskede spændinger i gipsen og eventuelle vertikale revner som følge deraf? Hvis det bør rettes op, er der en nem måde at løse det på? Havde det været inde i huset, ville jeg have lavet væggen om helt, men nu hvor det er garagen, og de æstetiske krav ikke er lige så høje, ville det være værdsat med en enkel løsning!
Tag en af pladerne ned, limskru en 10cm strimmel osb bag pladen som sidder tilbage, i samlingen, sæt den anden plade tilbage og skru også i strimlen. Niveauforskellen er væk.
Ujævnheden forsvinder, når du skruer op for gipsen, men for stivhedens skyld ville jeg i hvert fald have sat en form for strimmel bagved, hvor samlingen havner langt fra en regel.