Med tanke på alt der sker, risiko for vulkanudbrud, strømafbrydelse, intet vand, oversvømmelser, kulde ...
Hvordan ville I bygge og udstyre huset med hensyn til alle mulige katastrofer?
Og ingen nærhed til rindende vand! Det ville være for nemt!

Enkelt! Det gængse svar på din spørgsmål har i mange år været stavet "bunker". Find et højt punkt og grav dig ned. Alternativt, byg en betonskal og læs så meget jord du kan rundt omkring. På toppen har du en rørholder til en mindre vindmølle, radioantenne eller regnopsamlende vandtragt, som kan skiftes efter behov.

Bunker er ikke et hus!

kamilenski sagde:
Med tanke på alt som sker, risiko for vulkanudbrud, strømmen væk, intet vand, oversvømmelser, kulde ...
Hvordan ville I bygge og udstyre huset med hensyn til alle evt. katastrofer?
Og ingen nærhed til rindende vand! Det ville være for nemt!
Vulkanudbrud er svært at beskytte sig mod. Vi må håbe, at vi rent geologisk er skånet fra det. Strømafbrydelse er mere realistisk at forberede sig på.
Et velisoleret hus med nogen mulighed for at opvarme det ved at fyre med brænde er en god start. En kamin, der ikke er afhængig af blæsere og som man kan have et par gryder på, så klarer man sig længe. Vil du gøre det luksuriøst, bygger du også en jordkælder.
Vand er jo mere besværligt, men vil man være forberedt, kan man jo bygge en stor tank til reservevand. Englænderne har, af en eller anden grund som ingen længere kan huske, ofte store vandtanke på loftet.

Englænderne var de første til at have vandledningssystemer, hvis man ser bort fra romerne. Trykket var nok ikke så godt i disse gamle systemer og kunne variere en del, så det var ikke helt forkert at have sit eget lager. Jeg har set en variant på Balkan, hvor krigen gjorde, at vandet var afbrudt størstedelen af dagen. En stor plasttønde med vand i haven var den gængse løsning.

Rent ud sagt, el er luksus, varme kan man ordne, oversvømmelse kan man klare ved at bygge på en højderyg, og vulkanudbrud overlever man ved at flygte, men uden vand dør du. Brønd eller regnvand er det, der gælder. Ellers må du gøre som i fattige lande, bruge halve dagen på at hente og rense vand.

Og hvilke materialer ville I bruge til huset?
Med vulkanudbrud mener jeg snarere, at det ville blive betydeligt mørkere og koldere!

kamilenski sagde:
Med vulkanudbrud mener jeg snarere, at det ville blive betydeligt mørkere og koldere!
Tror snarere det bliver meget lyst og varmt!!! :wow:

Brændeovn, kamin og kakkelovn har jeg. Jordkælder også og desuden selvtryk fra brønden :)

öringen sagde:
Vedpis, kamin og kakkelovn har jeg. Jordkælder også og desuden selvtryk fra brønden :)
Har du allerede planlagt for dec 2012?

kamilenski sagde:
Har du allerede planlagt for dec 2012?
Hvad sker der mon så?

Jordens undergang ifølge visse.

Hvad angår at en bunker ikke er et hus, så jo da. Der findes en mellemvariant, hvor man bare bygger en kælder uden hus ovenpå. Man sætter så skylights i loftet i stedet for vinduer, og sådan et hus bliver faktisk lysere end et almindeligt, da lyset kommer fra den rigtige retning, og desuden skygger huset ikke sig selv.

Som nogen sagde, er det vand og varme, der er vigtigst. Brændeovn plus brændekomfur, og man har løst den del. Med brændekomfuret kan man desuden koge vand og dermed lave enkel rensning. En ordentlig gravet brønd anbefales sammen med en spand i reb. Enkelt og kan næppe gå i stykker.

öringen sagde:
Hvad sker der så tror du?
Mayakalenderen går kun til 12-12-12, der tror mange "end of days"
Men helt enkelt er kalenderen ikke specificeret efter det. Mayakalenderen er jo ret gammel, de kunne jo ikke skrive den i al evighed..

tror jo ikke, at man kan bygge væk jordens undergang.
men det er ikke dårligt at være på toppen, når det går galt.
har selv to ildsteder, masser af brænde, generator 220v, kommunalt vand og eget, kloak ligeså,
nu vil jeg bare have et beskyttelsesrum, der skal være godt isoleret for den gode varmes skyld. ;)

Problemet er bare, at I har planlagt for en midlertidig driftstopp, ikke 10 år i vulkanaske mørke ... muuhaaaa

tallmilan sagde:
Problemet är bara att I har planlagt for et midlertidigt driftsstop ikke 10 år i vulkanaske mørke ... muuhaaaa
Island 2010. Den varede ikke i 10 år!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.