Jeg skal fjerne et 60-skab for at installere opvaskemaskine. Men jeg undrer mig over, hvordan jeg skal gøre med forankring af køkkenvasken.
Se billeder forfra samt ovenfra skabets inderside. Kan man skrue nogle skruer i køkkenvaskens træramme, som sættes i bordpladen til venstre? Eller bliver det for svagt?
Opvaskemaskinen fylder jo hele skabets bredde på nær to millimeter. Så der er jo ikke meget plads til andre løsninger?
Hvad tror I?
Hvidt køkkenskab under en metalvask med opvaskeholder på toppen. Skabet skal fjernes for at installere en opvaskemaskine.

Et skab set indefra, med synlig træramme, hængsler og skruer i en hvid inderside, forberedt til installation af en opvaskemaskine.
 
Opvaskemaskinen har 2 huller, et på hver side. Du fastgør den ene skrue i skabsstammen til højre og den anden til venstre, sæt et stykke lægte eller lignende bag dæksiden, hvis du har brug for noget at fastgøre til. Hvis bænken kun hviler på stammen mod væggen, kan det være en god idé at placere 2 træstykker under mod væggen i samme højde som stammen.
 
Hej Andy
Tak for svaret, men jeg hænger ikke rigtig med. Hvad mener du med "hviler mod stommen mod væggen"? Vasken hviler lige nu på skabssiden, som jeg skal fjerne. Den er limet i den smalle bordplade til venstre. Kan du forklare igen? Måske tegne en billede på et stykke papir, som du tager et kort af og uploader?
 
Hvis du borer gennem rammen og bordpladen, kan du bruge lange kraftige skruer, der skrues ind i væggen.
 
  • Synes
finlirarn
  • Laddar…
finlirarn sagde:
Hej Andy
Tak for svaret, men jeg hænger ikke helt med. Hvad mener du med "hviler mod stommen mod væggen"? Håndvasken hviler lige nu på skabssiden, som jeg skal fjerne. Den er limet i en smal bordplade til venstre. Kan du forklare igen? Måske tegne en tegning på et stykke papir, tage et billede af det og uploade det?
Du skal trække skabsstammen ud og se, om vasken er fæstnet eller hviler på noget, fx bag ved en passtykke. Hvis den kun har ligget på skabsstammen, bør du fæstne den på en eller anden måde, ellers vil den måske trykke på toppen af maskinen.

Men som sagt begynd med at løsne skabsstammen og træk den ud.
 
  • Synes
finlirarn
  • Laddar…
Ok

Tak for svarene, Andy og Danne. Jeg har lidt idéer nu.
 
Der findes nogle forskellige måder en lille træregel i væggen under skiven, typ lægte eller fastgøre med vinkeljern mod væg/pasbit det bliver nok ingen problemer men som sagt lettere at se når du har trukket skabet ud, plejer bare at løsne skruerne og trække det lige ud. Har du ben under som man skruer for at justere højde så letter det at skrue dem så skabet sænker lidt ned fra bordpladen.
 
  • Synes
finlirarn
  • Laddar…
Vedhæft gerne et billede, når du har trukket stommen ud, kan være sjovt at se, hvordan det ser ud.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.