Jeg ville spørge om råd. Jeg har en hytte, jeg opvarmer året rundt, som har krybekælder uisoleret med kun bygningsfolie mod jorden.
Problemet er, at jeg har vandledning trukket under gulvet, og om vinteren falder temperaturen mod nul, selvom jeg skovler sne rundt om fundamentet og lukker alle ventiler om vinteren.
Ville det fungere at sende indeluft ind i krybekælderen via en ventilator? Jeg tænkte på at bore et 100 mm rør gennem gulvet i et skab med en ventilator.
Så ville jeg få det til at holde nogle plusgrader, men spørgsmålet er, om det på nogen måde kan være skadeligt med evt. kondens eller fugt som følge.

• En krybekælder med plastikdækket jord og en isoleret ventilationsslange hængende under trægulvet, omgivet af småsten.
L
Ja den varme indendørsluft risikerer at skabe kondens. Kan du køre en elvarmetråd rundt om vandledningen?

Det minder klart om den varmgrund som Smålandsvillan anvender sig af. Grunden er helt tæt og isoleret. En kanalblæser, der sidder i grunden, blæser luft ud, og ny luft tages indefra. Har sat et termometer med fultmätning, som logger. Det viser en fugtighed under 20% konstant (gætter på fugtigheden er lavere, end hvad måleren kan måle.) temperatur på 13-15gr.

Mistænker at nøglen til funktion varmgrund er tæthed og isolering.

tommib
Det er en meget dårlig idé at begynde at blæse fugtig indendørsluft ned i krybekælderen.

Isoler ledningen og læg en varmekabel.

• Synes
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
Indkommende vand, sorte slange har jeg varmekabel, men vandslanger mellem toilet og køkken inde i isoleringen har ingen varmekabel og svært efterfølgende at sætte.

Det er muligt at eftermontere varmekabel inde i vandledningen, hvis den er tilstrækkeligt grov.

tommib
Så skal du opvarme hele grundlaget. Det gør du bedst med et lille element i grundlaget.

Hvad har du for opvarmning i huset?

Kan man ikke lægge selvregulerende varmekabel rundt om røret på ydersiden, og derefter isolere udenpå?

Smålandsvillan har isolergrund, fører de virkelig udluftningen ned i grunden? Vi var ved at købe et sådant hus, men det føltes ikke godt og lidt som netop et sommerhus.

tommib tommib sagde:
Da skal du varme hele grunden. Det gør du bedst med et lille element i grunden.

Hvad har du for opvarmning i huset?
Mener du, at det er bedre at have et element i krybekælderen end at sende indeluften ned? Indeluften burde vel være tør luft, da jeg altid har mindst 12 grader opvarmet med olie element samt elradiator med blæser. Når jeg kommer til sommerhuset, varmer jeg op med brændeovn.

H Husqvarna220Ac sagde:
Går det inte att lägga selvregulerende varmekabel rundt røret på utsiden, så isolering udenpå?
Problemet er, at jeg ikke kan komme ned til krybekælderen, måske skulle det gå at presse en varmeslange ind i røret 50 mm, hvor vandslangerne er trukket. Men tanken var også at varme krybekælderen op nogle grader, så jeg også får varmere gulv inde:rofl:

L
Jeg tror, du risikerer at få problemer, hvis du hæver varmeniveauet alt for meget dernede - og efterlader det ved det. Hvis du skal begynde at varme generelt dernede, har du sandsynligvis også brug for en affugter, fx en sorptionsaffugter.

Når du øger varmen, bærer luften mere fugt uden at kondensere den. Men hvis den varme luft afkøles af koldere dele dernede (fx fundamentet, fremstående sten eller lignende), vil vandet kondensere der.

• Synes
tommib
  • Laddar…
tommib
Det er normal fysik. Hvis du blæser varm luft ned i et koldt rum, kan du potentielt få kondensudfældning, fordi den varme luft kan bære mere fugt. Det er muligt at gøre det sikkert, men da skal man have meget godt styr på parametrene (dugpunkt og RH) i rummene og stoppe blæseren ved ugunstige driftsforhold. Det er ret besværligt at gøre. Derfor er anbefalingen i stedet blot at opvarme den eksisterende luft i krybekælderen.

Hvis du ikke har adgang til krybekælderen på en god måde, bør du begynde med at løse det problem. Før eller siden får du et rør, der fryser, og da skal du kunne komme til.

• Synes
Träbocken og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
Nejnej, pas på med at presse indeluft ned i en kold krybekælder/torparkælder. Det er næsten en garanti for skimmelsvampsproblemer. Årsagen har tommib allerede forklaret.

Muligvis, muligvis hvis du samtidig kører en affugter nede i kælderen, er problemet dog, at man aldrig kan være sikker på, at affugteren lykkes med at affugte hele luftvolumen, så der kan opstå en skimmelkoloni lokalt på et eller andet sted.

• Synes
Träbocken
  • Laddar…
Er det første år du har vand? Eller hvordan har du gjort tidligere år?

Hvis det ikke er muligt at installere en varmeslange på en eller anden måde, er det klart bedst, findes der ikke en luge eller noget, så man kan komme ind under huset? Ellers er det vel ingen krybekælder;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.