Hej
Jeg vil gerne sætte en midlertidig indervæg op i min nuværende stue for at lave to soveværelser ud af det.

Undrer mig over, hvordan jeg skal gøre med ventilationen i det nye rum, da der ikke vil være nogen ventil eller vindue i det.

Sådan ser det ud i øjeblikket:
Plantegning af hus med blå pile for indgående luft og røde pile for udgående luft; markerede rum inkluderer badrum og køkken.

De blå pile på tegningerne er tilluft (til?) ventiler, og de røde er fraluft (fra?).

Og sådan vil jeg gerne gøre:
Plantegning af lejlighed med mærkede ventilationspunkter; blå pile indikerer indgående luft, røde pile angiver udgående luft.

Grunden til, at jeg er lidt bekymret angående ventilationen, er fordi vi har jordradon, ikke meget (100 Bq/m3), men alligevel... man vil jo ikke ødelægge den nuværende ventilation.

Jeg undrer mig også over, hvilke reglar jeg skal bruge? (er 45x70 nok, eller skal jeg tage noget større?), hvilken isolering anbefales?, og skal jeg tage dobbeltgips eller OSB + enkelgips? (eller en anden kombination?)

Jeg har en loftshøjde på 270 cm, hvis det spiller nogen rolle.

Venlig hilsen Robban

Senest redigeret:
Kan du ikke sætte en ventil i den nybyggede væg og derefter sørge for at have et luftspalte under døren til soveværelset? Eller måske er det ikke nok?

Derefter vil jeg sige, at fra et sikkerhedssynspunkt føles det ret risikabelt at have et soveværelse med kun én vej ud, især når den vej vender direkte mod køkkenet. Jeg ville sætte et vindue med frostet glas ret højt oppe på væggen i den nye væg, men lavt nok til, at man kan komme ud ved hjælp af rummets møbler.

Har også tænkt i de baner med ventil, men placering og antal er det største spørgsmålstegn lige nu, og om den nuværende luftstrømning vil blive bibeholdt, eller i det mindste ikke blive mindsket alt for meget.

Det der med vindue højst oppe lyder som en god idé, så kan man skelne mellem nat og dag også ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.