Hej kære forummedlemmer!

Jeg og min kæreste har for nylig fået barn og har nu fundet en gård i en lille by, som er idyllisk på alle måder, og som vi overvejer at købe. På gården er der to bolighuse (et større og et mindre), et stort udhus samt en jordkælder. Tanken er i så fald at bo i det lille hus, mens vi renoverer det, som trænger til renovering i det større.

Problemet med det større hus har været hussvamp, men den er nu saneret. Tilsyneladende var det bygget sådan, at der lå spåner direkte på jorden. Det lyder for mig som lægmand helt ubegribeligt, men der findes måske en god forklaring på det. En gammel metode går jeg ud fra.

Nuværende ejer har gravet grundigt ud. Tilsyneladende så meget, at man ikke behøver at grave mere ud for at bygge nyt. Grunden med huset står altså stadig men er "udhullet" indeni :P

Jeg har læst og læst, men det ser ud til, at der er delte meninger om tingene, så det er svært at få noget greb om, hvad der er rigtigt og rigtigt. Så nu tænkte jeg at høre med jer og hvad I har at sige.

Spørgsmål 1: Hvis man isolerer indvendigt mod grundmuren og bakken i krybekælderen; bør man så have ventilation i krybekælderen eller ej? Vil helst gøre på en måde, så jeg mindsker risikoen for at skulle installere en luftaffugter.

Spørgsmål 2: Hvis jeg alligevel skal installere en affugter, bør grunden så være helt tæt, eller medfører det nogle andre komplikationer? For hvad jeg forstår, er det værdiløst at have "gluggerne" åbne, hvis man har en affugter, for så skal affugteren også affugte udeluften, der kommer ind i krybekælderen.

Spørgsmål 3: Er denne fremgangsmåde korrekt:

1. Sørg for, at jorden hælder nogenlunde fra midten af krybekælderen og ud mod siderne.
2. Fyld op med singel 150 - 200 mm over højeste punkt.
3. Læg en form for plast (0,2 mm).
4. Isoler mod grundmur og jord.
5. Smæk et bjælkelag op, i med blindbund, isoler og på med et massiv egetræsgulv.

Jeg skal også støbe en slags betonbjælke (ved ikke navnet) "langs langsiden" fast i midten af huset, da afstanden ellers bliver for lang (tror jeg). Føles som om det giver mere stabilitet i hvert fald.

Det skal også tilføjes, at jeg ikke er noget byggeekspert, som I måske kan mærke. Men jeg har taget opgaver før, og det plejer at gå godt, så længe man har en vision, lidt spørgelyst og kammerater, der kan hjælpe en.

Synspunkter og meninger?

Har jeg lagt tråden i det forkerte underforum, så må en administrator flytte den.

Tak på forhånd!

Med venlig hilsen
Mikeson

...ingen som ved eller har kræfter til at svare? Ville være guld værd!

Udeluftsventilerede krybekældre, såkaldte torparkældre, har været anvendt i hundredevis af år uden problemer. Årsagen til at de fungerede var en omfattende varmelækage indefra huset, dels gennem begrænset isolering i bjælkelaget, dels fordi skorstenen var grundlagt i krybekælderen. Med nutidens høje krav til varmeisolering og ophør af at fyre i skorstene fungerer krybekældre ikke længere. Problemerne er især knyttet til visse tidspunkter på året. For at modvirke problemerne kan man anvende en affugter. Så bør man helst lægge en plastfolie på jorden, ellers affugter man en større del af naturen. Man kan også tilføre varme på passende måde. Krybekælderens ventilation bør da begrænses.

Et alternativ er at ombygge grunden til en varm krybekælder ved at isolere fundamentvægge og jord. I så fald skal rummet ventileres med indeluften.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.