Vi købte et TV for et år siden med intentionen om også at hænge det op på væggen. Vægophænget har stået i et hjørne i ekstrarummet og bare stirret på os, i dag tænkte jeg, at jeg ville tage fat på det.
Og det var ikke så nemt for mig alligevel.
Først og fremmest er der en gipsplade (Formentlig? Huset er fra tidligt 1900) så et hulrum på 1-2CM, derefter er der træ 5-7CM.
Kan jo ikke bare skrue igennem, så vil gipspladen "bøje" sig ind mod træet.
Lad os sige, at man forsigtigt skruer igennem, vil væggen holde til skruer, der sidder 5-6 CM ind i træet, og så "hænge" i gipsen? TV'et vejer i øvrigt ca. 22 kg.
Jeg er så dårlig til den slags, tør ikke bare prøve, når det er tv'et.
Mvh
Fredrik
Og det var ikke så nemt for mig alligevel.
Først og fremmest er der en gipsplade (Formentlig? Huset er fra tidligt 1900) så et hulrum på 1-2CM, derefter er der træ 5-7CM.
Kan jo ikke bare skrue igennem, så vil gipspladen "bøje" sig ind mod træet.
Lad os sige, at man forsigtigt skruer igennem, vil væggen holde til skruer, der sidder 5-6 CM ind i træet, og så "hænge" i gipsen? TV'et vejer i øvrigt ca. 22 kg.
Jeg er så dårlig til den slags, tør ikke bare prøve, når det er tv'et.
Mvh
Fredrik
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 indlæg
Hvis dit hus er så gammelt, er det nok ikke gips, du har i væggen, men snarere en masonitplade eller lignende. Hvor mærkeligt, at der er et tomrum mellem formodentlig tømmeret eller træet til pladerne. Hvis jeg var dig, ville jeg nok lave hul i pladen, hvor du skal have vægbeslaget. Og derefter fastgøre en regel i tømmeret, som du så kan skrue vægbeslaget i. Det holder absolut bedst, for TV'et må jo ikke falde ned.
Har du tapet eller malet væg? Det er jo ikke så svært at dække det hul, du laver, især fordi TV'et også dækker det.
Har du tapet eller malet væg? Det er jo ikke så svært at dække det hul, du laver, især fordi TV'et også dækker det.
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 indlæg
Forstod jeg dig rigtigt, at du har en slags plade først. Derefter et mellemrum på ca. 2 cm og direkte derefter træ, eller er der 5-7 cm mellemrum igen?
En plade, derefter mellemrum og derefter 5-7CM træ. Så bag det ser det ud til at være mellemrum igen. Har kun et hul boret direkte igennem til et antennekabel, så ser ikke så meget heller...holmberg87 sagde:
Og det er malet på tapet...
Og det der med at lave et hul og fastgøre en regel, sådan noget er langt fra min viden - værd at nævne er jo, at dette også er en leje.
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 indlæg
Okay! Ja så er det nok ikke så presserende at rive. Medmindre du spørger din hyresværk.
Men jeg tror i hvert fald, at hvis du bruger lange grove skruer, så vil det sidde fast som bjerget uanset.
Det ser ud til at der er godt træ at skrue i, og at der er 1-2cm mellemrum tror jeg ikke gør noget, da beslaget er stort og fungerer som en "skive" eller støtte også.
Svinger pladen noget?
Men jeg tror i hvert fald, at hvis du bruger lange grove skruer, så vil det sidde fast som bjerget uanset.
Det ser ud til at der er godt træ at skrue i, og at der er 1-2cm mellemrum tror jeg ikke gør noget, da beslaget er stort og fungerer som en "skive" eller støtte også.
Svinger pladen noget?
holmberg87 sagde:Okay! Ja, så er det nok ikke så nødvendigt at rive. Medmindre du spørger din udlejer.
Men jeg tror i hvert fald, at hvis du bruger lange, grove skruer, så vil det sidde som klippefast alligevel.
Det ser ud til at være godt træ at skrue i, og at der er 1-2 cm mellemrum tror jeg ikke betyder noget, eftersom beslaget er stort og fungerer som en "møtrik" eller støtte også.
Svinger pladen noget?
Skruerne, der følger med til hæftet (4 stk.), er meget grove. Vi satte en hylde op på samme væg tidligere, så jeg tog lidt ekstra lange skruer, med tanke på mellemrum og at det var gips eller sådan noget. (Så de ville blive sat i træ der..)
Og jeg strammede skruen lidt for meget på den ene, så skød to dyvler ud gennem tapetet, ret trættende, trak skruen ud og bankede dem ind og strammede skruen lidt lettere.
Antager at man måske skal køre med samme metode på TV'et, stramme til, men ikke for meget.. I værste fald så ødelægger vi et tv, en tv-bænk og et gulv. Haha..
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 indlæg
Hovedsagen er, at skruerne er så lange, at de trænger godt ind i træet.
Brugte du rawlplugs, da du satte hylden op? Du behøver sikkert ingen rawlplugs, hvis du skruer ind i træet. Rawlplugs har du for at skruen skal fæste og trække, hvilket den allerede gør i træet.
Det lille mellemrum mellem gips og træ vil ikke spille så stor en rolle, du kan stramme ret hårdt.
Eftersom vægbeslaget dækker en stor del af væggen, vil kraften blive fordelt jævnt, og du kan stramme hårdt.
Er du i tvivl, kan du skrue en skrue ind og mærke på den, trække nedad for at se, hvordan den sidder.
Men det vil sikkert sidde godt, skal du se.
Hvor lang er skruen?
Du bør have ca. 70 mm til det der, så du kommer ind i træet
Brugte du rawlplugs, da du satte hylden op? Du behøver sikkert ingen rawlplugs, hvis du skruer ind i træet. Rawlplugs har du for at skruen skal fæste og trække, hvilket den allerede gør i træet.
Det lille mellemrum mellem gips og træ vil ikke spille så stor en rolle, du kan stramme ret hårdt.
Eftersom vægbeslaget dækker en stor del af væggen, vil kraften blive fordelt jævnt, og du kan stramme hårdt.
Er du i tvivl, kan du skrue en skrue ind og mærke på den, trække nedad for at se, hvordan den sidder.
Men det vil sikkert sidde godt, skal du se.
Hvor lang er skruen?
Du bør have ca. 70 mm til det der, så du kommer ind i træet
holmberg87 sagde:Hovedsagen er, at skruerne er så lange, at de går godt ind i træet.
Brugte du rawlplug, da du satte hylden op? Du behøver sandsynligvis ingen rawlplug, hvis du skrue ind i træet. Rawlplug bruger du for at skruen skal fastgøre og holde, hvilket den allerede gør i træet.
Det lille mellemrum gips/træ vil ikke spille så stor en rolle, du kan skrue rigtig stramt.
Eftersom vægbeslaget vil dække en stor flade af væggen, så vil kræfterne fordeles jævnt, og du kan skrue stramt.
Er du usikker, kan du skrue en skrue ind og mærke efter, trække nedad for at se hvor godt den sidder.
Men det kommer sikkert til at sidde fint, skal du se.
Hvor lang er skruen?
Du burde have ca. 70mm til det der, så du kommer ind i træet![]()
Nej, ingen rawlplugs da jeg satte hylden op.
Målte for at være helt sikker, burde vel måske have gjort det fra begyndelsen?
Gips + hulrum 2-2,5 cm. Derefter er der 3-4 cm træ, svært at sige præcis, fik ingen kant direkte der, ligger en masse savsmuld løst bag "træ delen". Skruerne der følger med til hæftet er 6 cm og meget grove, 4 stk.
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 indlæg
Er det en indervæg? Tænkte fordi du kan afgøre hvor meget træ der er.
Det går nok fint at bruge de skruer som følger med. Kommer de bare ind i træet så kommer det til at sidde. Forskel ville være hvis du kun havde gips..
Det går nok fint at bruge de skruer som følger med. Kommer de bare ind i træet så kommer det til at sidde. Forskel ville være hvis du kun havde gips..
Ja præcis, vi har jo boret et hul lige igennem til soveværelset for antennekabel.holmberg87 sagde:
Ja men hvor godt. Mange tak for svaret!
Lav nogle hylstre af et stykke rør eller lignende, i en længde der rækker gennem gipsen ind til trævæggen. Bor en hul gennem gipsen, så hylstrene kan hvile mod trævæggen, og træk derefter vægbeslagets skruer gennem disse. Så kan gipspladen ikke trykkes ind, når du strammer til. Ulempen er, at det bliver lidt større huller at reparere, hvis tv'et skal ned igen en gang.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Udendørsgym i kombination med to træer
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Tv uppsättning
Socialt & Projekt -
Guide till denna tv uppsättning?
HiFi, TV & Hembio -
Tilluftventil i Tvättrum i kombination med frånluftsventil till frånluftsvärmepump
Frågor och svar om värme -
Två grupper på en kombinationsram
El