Vi skal have en eller rettere sagt tre pejse med kassetter i huset. Alle tre er placeret, så rørene skal føres i samme skorsten. Jeg vil have rene linjer, funkisstil. Sender billeder med, så I ved nogenlunde, hvad jeg har tænkt mig.

Men hvordan bygger man sådan en pejs op? Murer man den med mursten, bliver den jo ret tung. Eller bruger man lecablokke, eller kan man gøre det på en anden måde? Hvad er mest praktisk/lettest, og hvordan ser prisbilledet ud?

• Moderne pejs med glaskassette, flammer indeni. Hvid struktur i funkisstil; træopbevaring under. Placering i et minimalistisk rum.
  • Moderne pejs med indbygget kassette og slanke linjer i et minimalistisk rum, med glatte, hvide overflader og trægulv, der understøtter funkisstil.
Vi (manden og svigerfar) byggede vores pejs sidste efterår. De brugte letbetonblokke, og det var meget nemt at arbejde med. Især når man tænker på, at de byggede en helt ny rund pejs, hvor vi satte en kassette i! Letbetonblokkene koster fra 50-100 kr stykket, i forhold til lecablokke er de dyrere, men for os der savede og lavede egen form på blokkene, var det det bedste materiale. Sender med link til Beijer, så du kan kigge på både leca- og letbetonblokkene... Beijer Byggmaterial

Jeg har for mig, at man ikke bruger dem, eftersom de 1) ikke tåler høj varme 2) lagrer varme dårligt.

Brug mursten eller ytongblokke. Ytongblokkene limes med en speciel mørtel. Mursten mures med mørtel. Mursteinskonstruktionen bliver væsentligt tungere.

Vi har lavet en sådan ovn med mursten - ganske lig billede 1. For at få den øverste del til at hænge i luften støbte vi en solid bjælke på stedet. Der er lidt billeder på vores web under nogle sommermåneder 2006.

Vi købte ca. 500 mursten fra Polen (2 kr stk. sammenlignet med 8-10 kr/stk. i Sverige). Der gik ca. 400 mursten til.
Udover dette har vi sikkert købt 1 palle (40 sække) Serpo 222 el. 224. Kan ikke huske hvilken. Det er en mørtel, der er egnet til at mure og pudse en murstensovn.
Desuden købte vi punktsvejsede net (et par hundrede kroner) samt circa 5 sække serpo 103 Rødgrund.
Nettet sømmede vi fast. Derefter grundedes med serpo 103. (Årsagen til grundingen er, at vi både havde mursten og en betonbjælke, der skulle pudses. Serpo 103 og nettet sikrer et ensartet grundlag for overfladepudsningen)

Sidst men ikke mindst har vi købt 5-10 sække af en meget fin pudsmørtel fra serpo. Det var dyrt - mindst 100 kr/sækken - for at få en meget glat overflade. Jeg kan ikke huske nummeret på den sæk, "finputs C" tror jeg, den kan hedde.

ps. Nå ja, lidt beton og armering for at støbe bjælker tilkom, men det er jo peanuts i det store hele.

ps2. Glemte at den skal males også. Kalkmaling fra Målarkalk er købt.
Sandkalk, Std-kulör / Mineraliska Färger - Målarkalk AB (farve HVID - ikke standardfarve som er mere sandfarvet). Lidt over 1000 kr kostede spanden, men så har vi maling til maling hvert år i 100 år...typ.

• Synes
Davidw
  • Laddar…
Fasting65 sagde:
Jeg har for mig at man ikke bruger det eftersom de 1) ikke tåler høj varme 2) lagrer varme dårligt.
1. Jo, i hvert fald siporexblokkene tåler høj varme. Vi murede op med siporex rundt om brændeovnen i køkkenet. Ingen problemer!

2. Sandt at de lagrer INGEN som helst varme. Det mærkes tydeligt når vi har fyret op, siden mod brændeovnen er nærmest kogende, mens den anden side af blokken som er 10-15 cm dyb er kølig.

Så for at få nogen reel nytte af indsatsen er det jo bedst at bruge tegl og en slags tilluft. Men siporexen er på den anden side meget let at arbejde med og hvis ovnen bare er for hyggens skyld kan den være at foretrække.

Undskyld at jeg var uklar. Jeg mente at Lecablock ikke skal bruges. Siporexblock fungerer (eller, som jeg kaldte dem; Ytongblock).

K
Fasting65 sagde:
Sidst men ikke mindst har vi købt 5-10 sække af en meget fin pudsemørtel fra serpo. Dyrt var det - mindst 100 kr./sækken - for at få en meget glat overflade. Kan ikke huske nummeret på sækken, "finputs C" tror jeg den kan hedde.
Serpo 136 Finputsbruk C

ktm250: Jepp, det tal lyder bekendt.

Fasting65: Først må jeg bare begynde med at sige, SIKKEN EN FIN HJEMMESIDE I HAR! Flot og let (arbejder du mon med hjemmesider...?) Så huset! Rigtig flot! Huset vi bor i nu, ligner jeres som det så ud tidligere :-). Men beliggenheden for vores nye hus bliver bedre. I har virkelig gjort det flot, god smag!

Så må jeg også takke for de udførlige beskrivelser. Jeg er lige begyndt at tage fat på dette, nu er jeg kommet lidt på vej!

Stor tak til alle!
Disse alternativer findes altså:
1. Rødstensmur (bliver dog tung)
2. Letbetonblokke
3. Siporexblokke (Ytongblokke)

Vi vil have tilluft via pladen.

Emmi. tak for de varme ord. Siden har på grund af dens størrelse blevet lidt besværlig at navigere i. Havde ikke rigtig regnet med, at den skulle blive så stor... Men vi er rimeligt tilfredse. Den er tilstrækkeligt funktionel, men man drømmer ofte om at lave om, men tiden findes ikke til sådanne projekter - og ja, Nina er designer. Det har vel hjulpet lidt :-)

Tilbage til komfuret. Jeg tror, du må sætte lighedstegn mellem materialet letbeton og varemærkerne Siporex, Ytong, HHCeleron, Xella og Aeroc. Kært barn har mange navne.

Fasting65: Ok, så er der altså kun to alternativer. Enten rød tegl eller letbeton. Det må jo være nemmere med letbeton, da blokkene er større. Det tager vel længere tid med rød tegl.

Hvordan ser prisbilledet ud mellem de forskellige alternativer, hvis man tænker i stort med alt det materiale, man totalt har brug for? Hvilken metode er lettere/sværere?

En letbetonkonstruktion er nok enklere og billigere at bygge. Vi gjorde det ikke, fordi Ninas onkel er murer og udbrød "I skal vel ikke bygge med letbeton?!" Han mente, at en letbetonkonstruktion lettere revner. Nu skal vi ikke tage hans ord for lov, men han mente ikke, at en letbetonkonstruktion er en "rigtig" brændeovn... Jeg tror ikke, at det spiller nogen rolle egentlig, men jeg er jo lægmand, der bare gætter.

Ok. Og vi som har en murer som ven, der skal hjælpe os...kan det blive mursten...

Hvilke momenter anser du som sværest i opsætningen af skorstenen og selve ildstedet?

Jeg er også formgiver, grafisk formgiver :-). Jeg har absolut ikke tid til nogen hjemmeside, det er blevet en simpel blog...

Hemmakatten
Glem ikke, at I skal forstærke grunden/betonpladen, hvor ovnene skal stå. Husk også at støbe rør ind for tilluft til hver ovn.

Vi har selv to murede ovne i tegl med tegelsten skorsten. Ydersiden ved ydervæg samt skorstenene er dobbeltmantlet, dvs. dobbelte teglmure med isolering imellem. Dette holder varmen og forhindrer kulderas i skorstenen.

Ok. Ja vi har indset at det skal være forstærkning i pladen. Har hørt at det kan gøres på to måder. Enten gennem cellplast som har højere kvalitet (XPS) eller at man lægger 100 isolering yderligere, passer det?

I har altså dobbelte murstensmure hvor skorstenen er udendørs, men ikke indvendigt? Hvad har I for rør i skorstenen så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.