K
Jeg planlægger at mure nogle ikke-bærende indervægge i kælderen med 90mm letklinkerblokke. Der skal være to døråbninger, hvor jeg har tænkt mig at lægge letklinkerbjælker. Jeg læser dog nu producentens anvisninger om en understøttelseslængde på mindst 250mm. Teksten er generel, ved ikke om det varierer mellem forskellige længder/bredder bæreevner osv.

I mit tilfælde havde jeg planlagt, at den ene døråbning skulle være direkte mod den modsatte væg (se vedhæftet), hvilket ville give en understøttelseslængde på 90mm, hvilket lyder svagt i forhold til producentens anvisninger. Det, man kan trøste sig med, er nok, at det sandsynligvis kun er én række murblokke, der kommer til at blive muret på bjælken. Bjælkens egenvægt er 18Kg, og med en række murblokke ovenpå bliver det 16Kg på bjælken.

Bjælkens lastkapacitet er 14 kN/lpm. Blokkenes trykstyrke er 3 N/mm2, kategori 1.

Tror I, det fungerer, eller er der andre alternativer, der kan være mere passende? Måske støbe en bjælke på stedet eller sætte en trækstang fra betonloftet, der går gennem bjælken sammen med en fladjerns+møtrik som et supplement til den korte understøttelse?

Den sidste udvej er at regle væggen op, men det føles forkert i en gammel kælder, undgår det så vidt muligt. :)

EDIT:
Sådan siger Weber om deres letklinkerbjælker:

UDFØRELSE
Leca Bjælken lægges med den markerede del op i mørtel
på den ubeskadigede understøttelse med en understøttelseslængde på
mindst 250 mm. Ved mindre belastninger kan understøttelseslængden
forkortes i samråd med konstruktør.

Så bliver spørgsmålet, hvor lille en mindre belastning er, og hvor langt man kommer med 90mm...

• Skitse af en konstruktion med en markering på 90 mm for understøttelse af en ikke-bærende indvendig væg i kælder, med letklinkerblokke på en bjælke.
Senest redigeret:
3 N/mm2 svarer til ca. 30 kg/cm2. En understøtning på 9x9 cm kan altså klare et tryk på 81x30 = 2430 kg. Det bør derfor ikke være et problem.

• Synes
KjellTimell
  • Laddar…
K
Takker!
Hvis jeg havde stillet alt på højkant på disse 9x9, ville opbæringen udgøre bjælkens vægt plus 16 kg for murstenene? Eller beregner man trykket på en anden måde?

Kan der være andre parametre, der gør opbæringen uhensigtsmæssig? For eksempel at armeringen er indsat 50 mm i bjælken osv.?

Lidt forenklet så tager du den samlede last på bjælken (inklusive dens egenvægt) og dividerer med to for at få lasten på respektive opbakning. Deler du derefter opbakningslasten med opbakningsarealet får du trykket. Jeg kender ikke til om der er andre parametre, der har med lecabjælkens udførelse at gøre. Det er klart, at opbakningen bør have en vis minimumslængde, så bjælken ikke glider af, men det er der nok ingen risiko for her. Bjælken har jo en ubetydelig last. Maxlasten på 14 kN/m betyder jo ca. 1400 kg på 1 meter, hvilket er ret meget mere.

• Synes
KjellTimell
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.