Hej, har for nylig købt en lejlighed, hvor jeg har en væg med pudset mursten. Har ikke fået adgang endnu, så ved ikke hundred procent, om det er massiv eller hulsten, men ifølge sælgeren er han næsten sikker på, at det er massiv mursten.

Mit spørgsmål er, jeg har tænkt mig at købe et tv-møbel med væghængte vitrineskabe, der følger med (link er nedenfor), jeg synes ikke, det burde være noget problem at hænge disse skabe på væggen, men tænkte at høre med jer, der er lidt mere kyndige først. Er der noget, jeg bør tænke på, hvis det skulle vise sig at være hulsten? Er det muligt at hænge relativt tunge vitrineskabe på en murstensvæg?

Hvis ja, ville jeg have brug for forslag til plugs. Spikerplugs eller en anden mulighed? Jeg antager, at det skal være spikerplugs til massiv mursten og en anden plug til hulsten.

Tak på forhånd!

Mvh Rasmus

http://www.passionhome.se/shop/inne/rea/zoom-2/

Vigtigst er at tænke på, at fugerne sandsynligvis er sprøde som kringlekage. Hvis det er muligt, forsøg da hellere at fastgøre i sten. Jeg ville ikke bruge sømpløkker, får bedre spænd med skrue+pløk, der findes masser af varianter at vælge mellem til tegl. Hvis du ender med et hul i en fuge, brug f.eks. pløk til letbeton. Sørg for at få den rigtige længde på pløkkerne og skruerne, se instruktioner på pløkken. Tænk på, at du skal igennem pudsen og ind mindst 5 cm i stenen, og at fastgørelsen tager lidt af skruens længde.

Synes ikke det skal spille nogen rolle, om det er hulsten. Fastgør med plug og skrue. Bor forsigtigt, det første lag puds plejer at falde af, bare man rører det og risikerer at lave store huller. Brug ikke borehammer, men en almindelig slagboremaskine. Det er ikke engang sikkert, du behøver at bruge slagefunktionen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.