1,954 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Opføre brandmur i indervæg til væghængt brændeovn
Hej,
Er lige nu i planlægningsfasen for at installere en kamin. Vi har købt en væghængt kamin, der vejer 80 kg, og det kræver, at den monteres på en væg, der kan tåle både vægten og varmen. Skorstenen, der skal monteres, vejer omkring 50-60 kg i alt og vil blive aflastet på loftet.
Forudsætninger:
Min plan:
Lyder det som en god plan? Har jeg overset noget?
Vil væggen kunne bære vægten af både kaminen og skorstenen?
Ville det være klogt at regel rundt den murede væg som en ramme og derefter skrue reglen fast i væggen for at øge stabiliteten? Jeg tænkte, at det skulle fungere som en slags stødstop, da jeg ikke har nogen beton at mure mod på siderne.
Hvordan skal man tænke med parketten? Væggen vil komme til at gå lidt ud over gulvet, og da den nuværende væg står på en betonplade, vil der være en niveauforskel der. Vil heller ikke have mørtel på parketten, så denne del af væggen skal næsten bare ligge mod gulvet. Måske nemmest at bygge op, så den nye væg er i samme højde som parketten og lade væggen gå lidt ud, så det ser pænt ud mod gulvet?
Taknemmelig for alle svar og feedback.
Er lige nu i planlægningsfasen for at installere en kamin. Vi har købt en væghængt kamin, der vejer 80 kg, og det kræver, at den monteres på en væg, der kan tåle både vægten og varmen. Skorstenen, der skal monteres, vejer omkring 50-60 kg i alt og vil blive aflastet på loftet.
Forudsætninger:
- Kaminen skal placeres midt på skillevæggen i stuen. Nuværende væg er 11 cm tyk og er opbygget med træreglar, med gips på den ene side og gips + osb på den anden stueside.
- Væggen står på en betonplade.
- Stuen har parketgulv (vil blive beskyttet med glasplade under kaminen senere).
- Brandmuren skal være ~120 cm bred.
Min plan:
- Fjerne osb + gips + eventuelle træreglar, der er i vejen på stuens side for at skabe en åbning på præcis 120 cm. Behold gipsskiven på den anden side, så det ser pænt ud i rummet på den anden side af væggen.
- Mure en væg med hjælp af lecablokke, 15x19x59 i mål. Hele væggen op til loftet. Armer horisontalt.
- Den nymurede væg vil så stikke omkring 5 cm ud i stuen, hvilket kan blive en flot detalje.
- Pudse / bredspartle / flise væggen, når den er færdig, og derefter hænge kaminen op.
Lyder det som en god plan? Har jeg overset noget?
Vil væggen kunne bære vægten af både kaminen og skorstenen?
Ville det være klogt at regel rundt den murede væg som en ramme og derefter skrue reglen fast i væggen for at øge stabiliteten? Jeg tænkte, at det skulle fungere som en slags stødstop, da jeg ikke har nogen beton at mure mod på siderne.
Hvordan skal man tænke med parketten? Væggen vil komme til at gå lidt ud over gulvet, og da den nuværende væg står på en betonplade, vil der være en niveauforskel der. Vil heller ikke have mørtel på parketten, så denne del af væggen skal næsten bare ligge mod gulvet. Måske nemmest at bygge op, så den nye væg er i samme højde som parketten og lade væggen gå lidt ud, så det ser pænt ud mod gulvet?
Taknemmelig for alle svar og feedback.
Senest redigeret:
Glemte at tilføje, at væggen er ~240 cm høj.
Parketten har jeg tænkt om. Det er nok bedst at bare kappe parketten så væggen står på pladen overalt og så løse samlingen med en fuge / liste / flise.
Klik her for at svare