Hvor godt er det at opbevare sit træ, som man har tænkt sig at bruge til foråret, udenfor under en presenning indtil da? Det drejer sig mest om diverse regler og råspont. Jeg har ingen plads/mulighed for at opbevare det indendørs eller under tag. Findes der nogle gode tips til, hvordan man skal opbevare det udenfor, så man ikke har en bunke skæve og skæve brædder, når man skal begynde at bygge sit skur til foråret?
Træ skal opbevares stablet med strøer mellem hvert lag, så luften kan cirkulere igennem. Ca. 1 meter brede stabler med tre til fire strøer i jævne afstande i hvert lag og med strøerne præcis midt for/ovenover hinanden i de forskellige lag, så trykket bliver ensartet. Strøerne skal være lige tykke og ikke for brede. Jo højere stabler, desto større vægt og desto mindre risiko for skævhed. Det groveste træ lægger du nederst, da risikoen for, at det bliver skævt, er større. Presenning er ikke den optimale overdækning - især ikke letpresenning, da den ikke er tæt. Plade er bedre, men hvis du ikke har andet, bør du sørge for, at den ikke ligger direkte mod træet (fx. med paller øverst). Ru brædder, som jo er tørret, ville jeg personligt slet ikke have udenfor. Råt træ derimod har det bedre af at være udenfor, hvor det får luft.
Tanken var vel at lagre tørt træ ude, ikke at tørre råt træ til sommeren? På savværkerne lagres savet tørt træ under tag eller under plastoverdækning, nogle gange i måneder. Det samme kan en presenning gøre, hold den dog åben nederst, så eventuel fugt kan vandre ud (og ind) som den vil. Det er vigtigere at lægge stakken mindst 30 cm over jorden, så regn ikke sprøjter op på træet, da det let kan føre til skimmel. Det er meget vigtigt, at presenningen er tæt foroven, hvis det lækker, bliver det store problemer, så tjek det. Eller slå et midlertidigt skur sammen med presenningsvægge og tag. Strølægt mellem hver trækvalitet er ikke nødvendig, træet er vel tørt? Prøv at stable i reduceret længde, så det ikke hænger ned for meget 
Jeg ved ikke hvor Betula bor, men der hvor jeg bor, er det så fugtigt udenfor, at det tørre træ ikke er tørt særlig længe. Selvfølgelig skal træet være et stykke oppe fra jorden. Man kan sikkert gøre det på mange måder - det eneste der sker, hvis det går galt, er at træet mugner/bliver blåt, og det er jo ikke verdens ende. Min far har savværk/plads og han opbevarer alt træ stablet med lister imellem, med undtagelse af det, der er indendørs.
Jeg har opbevaret regelvirke, kløvskårne facadebrædder, osv osv udendørs i et par år nu. Det går helt fint. Brug lidt tid på at få underlaget helt plant, så undgår du skæve brædder. Jeg har plastik og pressenning som beskyttelse og forsøger at lægge noget mellem pressenningen og virket for at få luftcirkulation. Det ser ud til at have fungeret godt.
og jeg vil lægge an på fugten nedefra. Jord eller græs er ikke et passende underlag.
Paller er gode at starte med at lægge på, da de lader luften cirkulere. 3 stk. er nok til 5 meters længder. Derefter kan man lægge ribber imellem, som nævnt ovenfor.
For at se hvor vigtigt det er, at brædderne bliver lagt korrekt, hvis de ikke skal bruges som proptrækkere, så lav et besøg i en ByggMax butik
Paller er gode at starte med at lægge på, da de lader luften cirkulere. 3 stk. er nok til 5 meters længder. Derefter kan man lægge ribber imellem, som nævnt ovenfor.
For at se hvor vigtigt det er, at brædderne bliver lagt korrekt, hvis de ikke skal bruges som proptrækkere, så lav et besøg i en ByggMax butik
Jeg bor i Göteborg og her er luftfugtigheden ret høj pga. havet men nogle problemer med lagring af tømmer under presenning på den rigtige måde har jeg ikke set. Tømmer, der opbevares udendørs under tag (presenning eller rigtigt tag spiller mindre rolle) uden at blive udsat for direkte nedbør oppefra, fra siden eller nedefra, vil holde 22-15% fugtindhold i normalt svensk udendørsklima afhængigt af årstiden. Lavest om foråret-forsommeren og højest om efteråret-vinteren. Almindeligt byggetømmer tørres normalt til ca. 18% dvs. midt i dette interval. Egentlig i højeste ende til indendørsbrug men men... det er derfor, vi må male panelet en gang til efter nogle måneder.
Der er ingen grund til at opstable tømmer, der allerede er tørt. Jo, forresten er det godt at lægge ind tynde (5x30) "bindestrø" et sted omkring hver 5-10. lag for at stabilisere stablen lidt 
Hvad angår dækning, er det nok med regnbeskyttelse oppefra, men helst så tilpas stor, at det ikke kan regne ind fra siderne. Det er lettere for evt. fugt at fordampe, hvis siderne er åbne
5-sidet dækning (top + siderne) bliver jo som en plastikhat med en vis risiko for kondens under toppen. Den omhyggelige sørger naturligvis for at placere stakken på veldrænet jord og gerne med en fugtspærre (plastik?) på jorden og derefter godt med luft under stakken.
Hvad angår dækning, er det nok med regnbeskyttelse oppefra, men helst så tilpas stor, at det ikke kan regne ind fra siderne. Det er lettere for evt. fugt at fordampe, hvis siderne er åbne
Klik her for at svare