Hejsa alle sammen.

Jeg er helt ny på dette forum, og har fundet rigtig meget at læse. Problemet, når man er ny, er, at det føles, som om der er ufatteligt meget at gennemgå. Mit spørgsmål har måske været med før, men nå ja...

Inden for det næste år vil jeg fjerne syd-/vestsiden og en trappeopgang for at få ny puds på. Den gamle er begyndt at miste grebet og er også begyndt at falde af nogle steder.
Kan man/skulle man også fjerne de skrå brædder bag hønsenettet? Jeg vil bare kontrollere, at ingen del af plankevæggen er rådskadet eller beskadiget på anden måde. For når det har været meget koldt nogle gange om vinteren, har jeg set en slags frostbid "udenpå," hvor radiatorerne er placeret.
Jeg har derfor også overvejet at isolere lidt ekstra, når væggen (pudset) alligevel er væk. Men hvordan skal man gøre det, da det ikke længere anbefales at bruge almindelig isolering på grund af fugtproblemer, der er opdaget i flere nye huse? Jeg tænker da især på grund af vindbeskyttelsen, for at undgå kuldeindtrængning, så at sige.

Hilsner Jörgen

Hvordan er væggen opbygget i dag? Er der nogen form for isolering overhovedet?

/Kent

Set udefra er det først pudsen, (meget ujævnt påført, fra ~3cm til 5-6cm tykt) derefter hønsenet, derefter skråstivere (tror jeg det kaldtes) ser ud til at være 1" x ~4", og derefter planke væg. Så har jeg kun den tidligere ejers oplysninger angående indersiden, men det skal være fra plankevæggen påspikrede regler med isolering imellem, derefter fugtspærre og til sidst spånplader. Det skulle vel være det hele. Mit bekymring er, hvorfor det så ud som om fugten "gik igennem" det hele, da det sås som frost på ydersiden? Eller skyldes det "bare" varmelækage? Hvordan kan man antage at trævæggen indenfor så ser ud?
JPe

ps.
Han som boede her før os gjorde kun, hvad han kunne få tilskud til, så tykkelsen på isoleringen varierer mellem 5 cm fra det første rum, der blev gjort i stand, til 20 cm i de sidste rum på nordsiden. Alt efter hvordan bygningsdirektoratet gennem årene øgede anbefalingerne på, hvor meget man burde isolere.
ds.
JPe

Tænkte se om jeg kan få liv i denne tråd fra sidste år. Jeg har vel ikke gjort nogen fremskridt på fronten med at rive reparationer, det eneste der er sket er nok, at mere puds er faldet ned, end jeg har banket væk.

Men hvis jeg nu går i gang med mastodontjobbet med at banke puds, hvordan skal jeg gøre med "skråstøtterne", tage alt væk indtil stommen? Eller lade de planker sidde tilbage? Er der ikke risiko for, at vinden slipper imellem, så huset bliver kølet under isoleringen? Måske gør det ikke så meget om sommeren, men om vinteren vil jeg i hvert fald have så lidt vind rundt om huset som muligt.

Jeg læste en anden tråd i forummet, hvor en Per-Erik havde anbefalet celleplast før traditionel isolering. Men hvordan fastgør man den i så fald? Træ bevæger sig jo, bliver der ikke let forskydninger mellem pladerne, eller limes de også sammen efterhånden som man sætter dem op? Når så den nye puds skal på celleplasten, er der ikke andet end armeringsnettet, der holder brugen fast? Celleplasten har vel ingen sugende funktion, så brugen fæstner ikke mere end armeringsnettet? Eller findes der en form for primer, der anvendes først?

Mange af disse spørgsmål kan en murerfirma selvfølgelig besvare, men jeg vil have mange svar uden at skulle køre rundt til masser af murfirmaer. For når alt kommer til alt, vil jeg jo lave så meget af arbejdet selv og "bare" lade nogen komme her og lægge nettet og pudse huset af.

Hilsner JPe

JPe sagde:
Når den nye pudsen skal på celleplasten, er det ingenting annet enn arm.nettet som holder fast mørtlen? Celleplasten har vel ingen sugende funksjon slik at mørtlen fester seg mer enn i arm.nettet? Eller finnes det en form for primer som påføres først? Hilsen JPe
Puds på celleplast er en slags tæt plastpuds og efter min mening uegnet til trævægge, så det ville jeg ikke have på et gammelt træhus. Hvis man isolerer for meget indefra eller lader være med at opvarme i visse rum så fryser revereringen/pudsen bort, dvs. pudsen tørrer for langsomt, og frosten sprænger fugtig puds. Tjek hvilke steder pudsen falder og overvej, hvad årsagen kan være... så finder du måske ud af, hvordan du skal gøre for at det ikke gentager sig. Der findes en del om pudsede træhuse på nettet...søg gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.