Vi står over for en ombygning af overetagen, og jeg er ved at udarbejde en specifikation på, hvordan jeg vil have konstruktionen af de bærende dele udført.
Jeg har en konstruktør, der skal beregne dette mere indgående, når det er skarpt, men jeg vil allerede nu gerne have lidt feedback/input på konstruktionen (se billeder nedenfor).
Noteringer:
Grundtanken er at få en større møblerbar stue med åbent til kip i delen, der udgør alrum både i den eksisterende huskrop samt nye kvist.
Hanebjælkerne er kappet i delen, der bliver åben til kip.
De eksisterende tagspær synes svage i sammenligning med nybyggede huse, derfor tør jeg ikke hænge noget i dem (som synes at være almindeligt ved nybyggeri). For at optage lasten fra kvistens ydervægge tænkte jeg at forstærke tagspærene op til kipbjælken med 45 x 225, dette er måske ikke nødvendigt?
Dimensioner:
Eksisterende tagspær:
Overramme = 50 x 150 (2" x "6)
Underramme = 75 x 200 (3" x 8") (samme som bjælkelag mellem tagspær)
Støtteben = 50 x 100 (2" x 4")
Hanebjælke = 50 x 150 (2" x "6)
Taghældning 38°
Tagdækning:
Råspont, betonsten, både hus og kvist.
Ny konstruktion:
Langsgående kipbjælke = Limtræ 90 x 405 (Hentet fra tabel baseret på rygåstag med fri spænd på ca. 9 m) længde 4,8m
Tværgående kipbjælke (kvist) = Limtræ 90 x 270 (Hentet fra tabel baseret på rygåstag med fri spænd på ca. 4 m) længde ca. 4m
Ydervæg regelstamme (kvist) 45 x 145
Tagåse kvist = 45 x 145 fri spænd ca. 2 m (skal forlænges for mere isolering)
Forstærkede tagspær på hver side af kvist = 45 x 225
Piller = limtræ 90 x 90 (helst) eller 115 x 115 ved behov.
Alle fastgørelser i bærende konstruktion tænkte jeg at udføre med passende sømplader / vinkler o.lign.
Al hovedlast er tænkt at blive ledt ned via piller til bærende vægge / ydervæg. Pillerne i husmidten placeres tæt på piller i underetagen, men ikke i lige linje (se billeder).
Bærende vægge / ydervæg / piller (underetagen) er lagt på forstærkede betonsokler, der kan anses som helt stabile, bjælken i bærende væg = IPE 200 med støtte hver 4. m.
Håber nogen har lidt meninger/synspunkter/forslag at bidrage med - tak på forhånd!
Blev måske lidt uklart, jeg kan præcisere mine overvejelser lidt:
- Er konstruktionen med bjælker noget, der forekommer, eller ser det mærkeligt ud?
- Fjernelse af hanebjælker risikofrit? Kan selv ikke se, at de har nogen funktion længere, når alt hviler på kipbjælken..?
- Skal spær forstærkes på begge sider af kvisten?
- Hvordan plejer man at gøre med ventilationen af luftspalten ved sadeltag med åbent op til kip? Kipventiler?
- Rimelig (ikke optimal) isoleringstykkelse i kvistens tag? (Vil bevare en god lofthøjde).
- Noget andet jeg ikke har tænkt på?
Nu var det et stykke tid siden du skrev om dine overvejelser. Hvordan er det gået? Har I bygget kvisten endnu, og havde jeres konstruktør nogle indvendinger mod dine konstruktionsforslag?
Flot lavede skitser
MVH // Simon
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.