Skal til at lægge nyt tag på laden snart. Det er et gammelt tegltag på lægtebrædder. To af sektionerne har rådne bjælker 15,5x12,5cm, 360 lange. Brædderne er nok også rådne, så kun med disse skal 6 af 9 meter rives ned... Så.. Planen er at rive alt under taget ned eller i det mindste regne med, at det er nødvendigt. Tanken er så at sætte nye brædder op på samme måde som før og lægge plade. Lidt i tvivl dog angående dimensioneringen.. Der er 3 meter mellem spær og 160 cm mellem bjælkerne, som ligger på spærrene og derefter 25 mm planke på det. Det har jo holdt med tegl, så det burde jo være roligt med plade. Men hvis jeg sætter nyt "skidttræ", 21 mm standardpanel fra nærmeste byggemarked med fjerlette brædder sammenlignet med de gamle gedigne brædder, bliver det virkelig ok??
Derudover har jeg overvejet frem og tilbage, om jeg skal sætte plade direkte uden nogen dug/masonite eller noget lignende... I øjeblikket hælder jeg til bare at sætte plade... Antager, at det er ok, så længe man ikke skal bygge noget isoleret indvendigt??