Vi har en lade hvor jeg vil fjerne en stolpe på to spær:

En diagram af en tagkonstruktion med en grøn stolpe i midten.
Spæret ser ud som ovenfor og det er den grønne stolpe jeg vil have væk.

Bygningstegning af en tagstol med forskellige markerede dele, heriblandt en grøn stolpe og et orange afstivningsstykke, diskuteres for fjernelse.
Ville dette teoretisk set fungere?
Behøves det orange stag?

Er der nogen som har en anden løsning?
 
Umuligt er det jo ikke, men det handler mere om dimensionerne på bjælken og om opsætningen kan klare vægten. Men der behøves mere fakta:
Hvilken type tag er det? Hældning?
Hvad er belastningen på etagedækket?
Snebelastningszone?
 
Hældningen er jo omkring 45 grader... Belægningen er eternitpander.
Vi har jo ikke nogen plan om at have noget på "2. sal", men planen er vel at have et isoleret indertag og gipsplader eller måske bølgeplader.
Snelastzone 2.0
 
Ser det virkelig ud som om du har tegnet det? Den grønne stolpe gør hverken fra eller til for tagkonstruktionens holdbarhed på din tegning. Det er ikke sådan, at de grønne stolper blot er sat der for at understøtte et mellemtag, der er fyldt med gammelt skrot?
 
F Finndjävel sagde:
… de gröna stolparna bare er sat der for at støtte et mellemloft …
Så er det naturligvis. og af samme grund er den orange stang nødvendig i det nederste forslag.
 
nej, der er ikke noget mellemtag... jeg antager, at den horisontale er der for at holde væggene sammen, så de ikke styrter sammen? og stolpen er vel der, fordi den ikke kan holde sin egen vægt oppe på den spændvidde?

I skal tænke på, at det er en gammel lade....
 
Senest redigeret:
Så kunne man i stedet bare spænde en wire mellem nock og horisontal bjælke i stedet for den orange?
 
Den horisontale stang er en lavtsiddende hanebjælke, hvis opgave er at forhindre, at væggene bliver skubbet ud. Måske er den for svag til at klare sin egenvægt. I så fald er det nemmest at erstatte den med en wire. Hvis du vil skabe et mellemdæk, som man kan gå på osv., kræves der på grund af den store spændvidde en form for limtræskonstruktion. Jeg synes ikke, du skal eksperimentere for meget med de gamle tagstole, mål og kvalitet kan variere meget.
 
Hvis det kun er på to spær, og I ikke behøver at kunne bruge loftet, så kan I jo bygge et spær eller en solid bjælke og lægge den langs længden på midten. Fra en bærende grøn stolpe til en anden. Dvs i stedet for bærende stolper nedenunder, vil der være en bærende langsgående bjælke på oversiden, som tværbjælkerne hænger i.
 
Noget etageadskillelse, som man kan gå på, er ikke aktuelt. En wire i stedet for den horisontale er jo en mulighed, men vil gerne have et loft, hvor den horisontale hanebjælke sidder, så at hænge egenvægten i en wire fra kippen lyder mere tillokkende.

At sætte en bjælke under begge spær var selvfølgelig den første tanke, men desværre bliver spændvidden da 12m, så det er lidt langt, og bjælken bliver lidt for kraftig.
 
Hvad er afstanden mellem spær?
 
3m cirka
 
Jeg synes, I skal opgive tanken om at bruge de eksisterende spær som støtte for et undertag. Der er for store spændvidder i alle retninger. Hvis I vil have et undertag uden søjler/vægge under, skal I bygge et bjælkesystem af limtræ i kombination med konstruktionsvirke. Limtræsbjælker med c/c 2,4 meter, som spænder over 9 meter, skal have en dimension på 90x360 mm bare for at bære et bjælkelags egenvægt.
 
Jeg har tænkt lidt mere....
Lige mellem disse to spærrer vil jeg have loftet 1m højere for at kunne bruge en billyft. Min tanke var så at lave en 1m høj fagværkskonstruktion af den nedre hanebjælke ligesom dette billede. hvad tror I om det? Gavltkonstruktion med rød markeret fackverk 1m høj i midten, med 9m længde, til at muliggøre hævet loft for billyft.
 
Hvordan du end bygger, bør konstruktionen stå på egne ben, dvs. ikke belaste den eksisterende tagstol. En billyft klarer sig vel på en overflade som er 3x6 meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.