Hejsa,

Jeg er i øjeblikket i gang med et stort renoveringsprojekt af et sommerhus. Huset er oprindeligt en gammel militærbarak fra 40'erne, 1-plan med koldloft. Det, jeg har gjort, er, at jeg har fjernet loftet mod koldloftet og nu i stedet isoleret størstedelen af skråtaget for at få den fulde lofthøjde og mere rum i huset. Min tanke er nu at lave en hems på den ene side af huset ved at bygge om på 3 af husets 10 eksisterende tagspær (bindingsværk). Dette skulle ske i den ene ende af huset, som så vil have 3 soveværelser med indervægge nedenunder. Hvad tænker I om dette? Er det muligt, og hvordan skal man i så fald bære sig ad for at erstatte de 3 midterste støtter i tagspærene på bedste vis? Se billeder nedenfor!

Tagspærene skal være selvbærende i øjeblikket.

Nedenfor kan I se, hvilke støtter i tagspærene jeg ønsker at fjerne, og på billedet (det bedste jeg kunne finde) kan I se de tre tagspær, det drejer sig om.

Hjertelig taknemmelig for tips osv.

Diagram af en trekantet takstol med tre centrale stænger markeret med røde krydser for fjernelse, som led i en renovering af en sommarstuga. Loftet på en renoveret sommarstuga med synlige trekonstruktioner og isoleringsmateriale, planlagt til at omfatte tre værelser og en hems.

Spontant handler det om kraftige forstærkninger af både under- som overrammer.
Men der behøves mere information. Mål? Hvor i landet (snelastzone)? Tabelbelægning? Tegning på væg?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
GoForIt GoForIt sagde:
Spontant handler det om kraftige forstærkninger af såvel under- som overrammer.
Men der behøves mere information. Mål? Hvor i landet (snelastzone)? Tagbelægning? Tegning af væg?
Tak!

Spændvidden på spær er ca. 6m
og afstanden mellem spær er cc120. Altså 360 cm som skal aflastes.
Huset ligger uden for Nynäshamn (stockholm).
Taget er belagt med underlagspap- og overpap.
Taghældning: ca. 24 grader

Har ikke en nøjagtig tegning af indervæggene, som vil løbe under, men tanken er som sagt nu at lave 3 rum, altså to indervægge med ca. 2 meters mellemrum (så alle tre rum bliver ca. 2m brede). Så vil en væg løbe under det spær, som falder længst inde i huset, så at sige. Der vil dørene til rummene blive monteret.

En tanke har været at sætte en kipbjælke (2 stk. 45x220 sammenlimede/skruede) med støtte helt ned i bærelinje gulv på den ene side og ned i underramme på gavlets "spær", hvis I forstår...

Hvad tror I om den idé, og er det tilstrækkeligt for at tage lasten for også de "skæve" støtter i spær?

Ved at dette med aflastning og bæreevne er lidt komplekst, men værdsætter alle tips og råd!

Du burde jo lade nogen regne på det ordentligt, men når jeg kigger på dit billede, ser jeg, at du har bygget på overarmen, hvilket modvirker den svækkelse, som fjernelsen af stag ville føre til. Mit gæt, hvis du har fastgjort dem ordentligt, og de er kraftige nok, er, at det er tilstrækkeligt, at du ikke behøver nogen mønterbalk.

En mønterbalk kan jeg ikke se nogen nytte med i dette tilfælde.

Hvad er cirka dimensionerne på overarmene, med og uden tilbygning?

• Synes
stephenson
  • Laddar…
Det enkleste er at udskifte eller forstærke overrammerne i spæret. Udskifter du, kræves der en 45x220 C24, forstærker du, kan du slå en 45x145 C24 på hver side af den eksisterende regel. Men det har du måske allerede gjort?

• Synes
stephenson
  • Laddar…
Hvis man fjerner fagværkerne, bliver lasten fra overramsbenene vel betydeligt større ude i samlingen med den nedre ramme? Behøver man ikke at forstærke den forbindelse?

Hvis spær er fritbærende, skal al spærlast optages af de to understøtninger ved ydervæggene. Denne forudsætning ændres ikke, hvis man konverterer til en form for rammespær. Dog indebærer tilføjelsen af en sovehems øgede belastninger, så der er al mulig grund til at tjekke samlingerne i yderenderne.

• Synes
stephenson
  • Laddar…
Bare af ren nysgerrighed: Hvad får du for loftshøjde deroppe under spær?

ylven ylven sagde:
Du burde jo lade nogen regne på det ordentligt, men når jeg ser på dit billede, ser jeg, at du har bygget på overarmen, hvilket modvirker den svækkelse, som fjernelse af skråstivere ville føre til. Mit gæt, hvis du har fastgjort dem ordentligt, og de er kraftige nok, er, at det er tilstrækkeligt, at du ikke behøver nogen rygbjælke.

En rygbjælke kan jeg ikke se nogen nytte med i dette tilfælde.

Hvad er cirka dimensionerne på overarmene, med og uden udbygning?
Spær er oprindeligt bygget med to stk. ca. 25x95mm ved siden af hinanden med de tværgående i midten. Det danner altså en "sprække" i midten af spærene, hvis I forstår... Nu har jeg bygget videre på spærene med 21x170 yderpanel på hver side af spærene.

J justusandersson sagde:
Det nemmeste er at skifte eller forstærke overrammerne i spær. Skifter du ud kræves der en 45x220 C24, forstærker du kan du sætte en 45x145 C24 på hver side af den eksisterende regel. Men det har du måske allerede gjort?
Nej, det har jeg ikke gjort, kun bygget på dem nedad for at få plads til isolering. Men hvis jeg så også bygger på dem på siderne med for eksempel 45x145 regler på overarmene og en møntbalk med støtter i hver ende, så burde det være tilstrækkeligt som supplement til de tværgående, jeg vil fjerne? Det føles jo umiddelbart sådan!

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Bare af ren nysgerrighed: Hvad får du for loftshøjde deroppe under spærerne?
Ingen imponerende højde desværre, ca 130cm som højest med det nye indvendige loft. Men det skal kun være til sovepladser, så man må kravle op lidt smidigt :)

Hvis du forstærker overrammerne, er der ikke brug for en rygningsbjælke.

• Synes
stephenson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvis du forstærker overrammerne, behøves der ingen nockebjælke.
Gammel tråd, men jeg er i færd med en lignende løsning. Har en spændvidde på lidt over 7 meter. Hver overarm er 4,20 meter. Hvilken dimension skal overarmen være for at kunne fjerne fagværket helt? Ingen indre/bærende vægge findes.

mvh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.