Byggearbejderne herhjemme havde mørtel til overs efter at have muret lecavægge til vores nye krybekælder. Eftersom der blev nogle sække til overs, begyndte de glædeligt at pudse med den samme mørtel. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/mur-och-putsbruk-b-p0112

Vores kontrolansvarlige er ikke tilgængelig lige nu, men jeg husker, at han tidligere sagde, at det var vigtigt at pudse med "KC-brug". (Med det menes kalk-cement-blanding??)

Under alle omstændigheder fik jeg fat i arbejdslederen, og han bad byggear5bejdere at tage ud og købe pudsmørtel i stedet. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/puts-och-murbruk-c-p0113

Dog fik mørtelen lov at sidde et par timer på lecavæggen. De er begyndt at skrabe den af. Hvor vigtigt er det at få alt væk? (Kan vel ikke lade sig gøre uden at ødelægge lecablokkene bagved...) Og hæfter pudsmørtelen ovenpå mørtelen? Hvordan bliver langtidsresultatet?

Tak på forhånd for hjælpen!!

S
bliver jo altid lidt klæbrigt så det skader ikke noget væsentligt.
godt at de skrabe væk

Men fæster et "bedre" brug på et "dårligere"? Eftersom de ikke får bort alt.

S
dårligere? b-brug lidt hårdere end kc-brug ville jeg sige. så kc-brug = lidt dårligere, blødere

Hva???
Alligevel kalder de C-bruket for pudsebrugs, og B-bruket for murbrug...
Er det altså bedre at bruge murbrug som puds?

S
nej.
b- brugget bliver hårdere. følger ikke væggen i bevægelse.
c-brugget blødere følger med væggens bevægelse mere. dårligere på en god måde.

OK og fæster de på hinanden?

S
har et par gange bilat ned pudsbrug. plejer at sidde mere der c-brug er kommet på b-brug.

OK så kan jeg sove roligt antager jeg
Tak for info!

M
KC-mørtel findes i både klasse B og C, "Pudsmørtel" findes også i både klasse B og C. "KC" betyder bare, at bindemidlet der anvendes er kalk og cement, så "KC-mørtel" betyder ikke en specifik hårdhedsklasse.

Jeg har anvendt murbruk b fra byggmax i min kælder efter anbefaling fra murer. Har betonhålssten som fundament. Slemmede uden med løst blandet b-brug med lidt ekstra cement. Vi får se, om det sidder fast om 20 år.

Aha.

For en amatør som undertegnede føles det i hvert fald mere logisk med pudsebrugs end med murbrugs.

M
Sir Duke sagde:
Aha.

For en amatør som undertegnede føles det i hvert fald mere logisk med puds end med mørtel.
Helt forståeligt.

Kig på beskrivelserne på byggmax, der står på pudset at det også kan mures med under visse omstændigheder, og på mørtelen står at det også kan pudses med under visse omstændigheder. Navnet viser mest hvad det generelt bruges til i første omgang.

Når det kommer til specialmørtel til mere specifikke applikationer så kan det dog blive mere kritisk.

For at give dig svar på et spørgsmål. Reglen er, at det hårdeste brug skal være underst. Så i dit tilfælde har du brugen i korrekt rækkefølge, b brug underst og derefter et c brug ovenpå.

Perfekt, tak for info!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.