Hej
Gammelt hus, bruges som sommerhus. 2 etager, 90 kvm. Stamme af tømmer, bortset fra et tilbygget trapperum på forsiden. Dårligt isoleret.

Jeg har en overvejelse...
Nuvarande facade består af olieimprægneret masonit med lægter. Forsiden af huset har masonit og lægter farit rigtig dårligt, men på resten af huset ser masoniten helt ok ud. Dårlige lægter nogle steder, men ellers som sagt helt ok.
Hvor forkert ville det være at anvende masonit og lægter, når jeg renoverer i stedet for at brædfodre "rigtigt"? Fordelen ville være, at jeg slipper for at fodre hele huset om og får en enhedlig facade.

Det er en gammel klassiker. Du kan godt fortsætte. Som du ser, holder det sig godt i mange år. Præcis som med almindelig træpanel, så er det vedligeholdelsen, der er med til at styre, hvor længe det holder. Eftersom oliehærdet masonit bruges som undertag, og da beregnes at holde 30-50 år som resten af taget, så er det et holdbart og langlivet mtrl. Hvis du bruger rødtjære på de mest udsatte dele af facaden, så bør den holde i evighed.

Bekendte udskiftede facaden nu i år 2018, masoniten den nye facade erstatter er fra 1955, altså 63 år gammel !!

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.