3,174 læst ·
10 svar
3k læst
10 svar
Ok at save ca. 10x10 cm af en bærende bjælke?
Det kan være ok. Det kan også være risiko for betydelige sætningsskader. Har du billeder på mere afstand? Tegninger? Eller en skitse af, hvor dette er lavet.
det er også vigtigt, hvor meget af bjælken der er tilbage
det er også vigtigt, hvor meget af bjælken der er tilbage
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er aldrig OK at gøre sådan. Personer uden den rette kompetence må overhovedet ikke lave huller i bærende konstruktioner. Hultagninger i bjælker bør ske i form af runde huller på en passende placering og med passende diameter afhængigt af forudsætningerne. Jeg vil helst gerne se hele plantegningen, før jeg udtaler mig om skadens omfang og konsekvenser. Mit gæt er, at bjælken skal reetableres. De er helt klart erstatningsansvarlige.
Dimensioner på bjælker er jo oftest nøje udvalgt, så at skære en så stor del væk indebærer jo en betydelig svækkelse.
https://www.traguiden.se/konstrukti...al-och-urtag-i-limtra/hal-och-urtag-i-limtra/
https://www.traguiden.se/konstrukti...al-och-urtag-i-limtra/hal-och-urtag-i-limtra/
Tak så meget for hjælpen. Som lægmand syntes jeg selv, at det var underligt gjort, derfor ville jeg dobbelttjekke det, inden jeg kontaktede min byg entreprenør, jeg føler mig moderat glad lige nu.
Kan det gendannes på en eller anden måde, eller skal hele bjælken udskiftes?
Vedhæfter vores plantegninger.
Jeg vil også sende en e-mail til KA.
Kan det gendannes på en eller anden måde, eller skal hele bjælken udskiftes?
Vedhæfter vores plantegninger.
Jeg vil også sende en e-mail til KA.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Af tegningerne fremgår det, at det er de tværgående vægge, der er bærende, hvilket er lidt usædvanligt. Den beskadigede bjælke skal erstattes, hvilket ikke bør være umuligt i betragtning af, at den ikke er så lang. Ingen huller bør laves i så korte bjælker. Man bør i stedet gå uden om problemerne.
J justusandersson sagde:
Hej, tak for svaret. Bjælken går vist fra ydervæg til ydervæg, så den bør vel være 7.3m i stedet for, plejer de at kunne være længere?
Jeg talte med projektlederen hos entreprenøren, og han skal kigge på det i morgen og fortælle, hvordan de skal løse det. Han synes i hvert fald at tro, at de kan stabilisere det med plyfa og noget med metal, opfattede ikke helt over telefonen. Han skal komme med et forslag i morgen, så vi må se, hvad han siger da.
Her troede man, at man havde sikret sig mod sådanne fejl, når man havde tjekket virksomhedens anmeldelser på internettet, som alle har været meget gode, og fik dem anbefalet af en ven, hvor de havde foretaget en lignende tilbygning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man skal gå efter tegningen, er bjælken ikke så lang. Accepter intet andet end en udskiftning. Udsparingen synes desuden at ligge tæt på en støtte. Den tekniske kompetence plejer at findes hos ledende personer i virksomheden. Det er vigtigt også at kunne kommunikere den til dem, der skal udføre arbejdet.
Tak for al hjælp.
Ringede til Götenehus, som byggede huset, og fik hjælp af en af deres konstruktører, den maksimale belastning efter afkortningen lå nu på 104%, hvilket betød, at hvis vi har fest på overetagen, og alle står i korridoren, så er der risiko for, at den knækker, dog sagde han, at de har taget godt i under deres beregninger. Så vi behøver heldigvis kun at lave en ordentlig forstærkning. Glad for det, ellers havde de været nødt til at demontere hele vores ventilation osv.
Som sagt, stort tak for al respons, har også skældt min projektleder ud over det hele og sagt, at det er uacceptabelt udført, han påstår jo, at håndværkerne tog beslutningen selv uden at rådføre sig med nogen, og at de gjorde det af æstetiske grunde, tipper at de fremover ikke vil tage flere dumme beslutninger.
Store ros til Götenehus også, som altid er venlige og står til rådighed for spørgsmål, selvom det er flere år siden, de byggede vores hus. Hvis nogen overvejer at vælge dem som husleverandør, kan jeg kun sige, at vi er supertilfredse med dem og al kontakt, vi har haft med dem, tror jeg mindst har fået hjælp af dem fem gange under vores tilbygning, alt fra hvor de købte materialet for 7 år siden til at få tegninger, energideklarationer, jordbundsundersøgelser osv.
Ringede til Götenehus, som byggede huset, og fik hjælp af en af deres konstruktører, den maksimale belastning efter afkortningen lå nu på 104%, hvilket betød, at hvis vi har fest på overetagen, og alle står i korridoren, så er der risiko for, at den knækker, dog sagde han, at de har taget godt i under deres beregninger. Så vi behøver heldigvis kun at lave en ordentlig forstærkning. Glad for det, ellers havde de været nødt til at demontere hele vores ventilation osv.
Som sagt, stort tak for al respons, har også skældt min projektleder ud over det hele og sagt, at det er uacceptabelt udført, han påstår jo, at håndværkerne tog beslutningen selv uden at rådføre sig med nogen, og at de gjorde det af æstetiske grunde, tipper at de fremover ikke vil tage flere dumme beslutninger.
Store ros til Götenehus også, som altid er venlige og står til rådighed for spørgsmål, selvom det er flere år siden, de byggede vores hus. Hvis nogen overvejer at vælge dem som husleverandør, kan jeg kun sige, at vi er supertilfredse med dem og al kontakt, vi har haft med dem, tror jeg mindst har fået hjælp af dem fem gange under vores tilbygning, alt fra hvor de købte materialet for 7 år siden til at få tegninger, energideklarationer, jordbundsundersøgelser osv.
Klik her for at svare