Jeg har fået et tilbud på at rive en bærende væg i huset ned, som er ca. 1 meter lang og 2,1 meter høj.

Jeg har sagt til byggefirmaet, at jeg ønsker, at de river ned og ordner el-installationer og radiatorrør.
Jeg vil selv derefter afslutte arbejdet med at sætte foder og pænere vægge og gulve, men jeg forventer, at de afslutter arbejdet så meget som muligt.

Sådan ser tilbuddet ud, og jeg vil gerne høre, om nogen har nogle kommentarer til tilbuddet?

"Tilbud vedrørende: Bjælke i væggen
Hermed tilbydes byggearbejde til en pris af: 14.300 SEK ekskl. moms

Tilbuddet omfatter:
* Nedrivning af væg for udvidelse af eksisterende dørhul
* Fælde en bærende bjælke ind i væggen for at klare belastningen fra etagen ovenover
* Gips sættes på den bærende bjælke og stolper i niveau med eksisterende puds/plade på væggen
* Tætne 2 radiatorer
* Forbinde loftarmaturerne til samme kontakt
* Deponering af byggematerialer fra væggen

Følgende er ikke inkluderet:
Reparationer i gulv
Reparationer i loft
Malerarbejde
Eventuelle pudsearbejder

For ekstra arbejde opkræves:
Løbende timearbejde 425 kr/time
Servicebil 200 kr/dag (fri kørsel i Borås kommune)
Materiale Åben regnskab med 10 % tillæg
UE Åben regnskab med 8 % tillæg

Moms pålægges alle angivne priser med 25%."

ROT? Sørg for at de er forberedt på at ansøge om ROT-fradrag for arbejdet. Hvis de ikke orker at gøre det, kan du ikke ordne det. Ansvaret ligger hos håndværkeren.

Brug hamtverkaravtalet du finder på konsumentverket.

Takker for dette.
Pludselig blev det et par tusinde billigere, da jeg spurgte om ROTen..
14.300 inkl. moms blev det inkl. ROT. :)

Nu skal jeg bare bøvle lidt med kommunen, som er begyndt at kræve konstruktionsplaner fra en bygningskonstruktør.
Hvad jeg har læst, så er sådan en meget dyr i forhold til, hvad det koster at rive væggen ned. Desuden er det en meget lille væg, der skal rives, så det føles som overkill at hyre en konstruktør, der tager 2-4000:-

har I lavet en aftale om, hvordan bjælken skal se ud? Jeg mener, du bliver nok ikke så glad, hvis de monterer en bjælke, der hænger 50 cm ned fra loftet. Det skal ikke være nødvendigt.

Bygningsingeniører er ofte overraskende billige. De taler om søjler. Hvad kan søjlerne stå på? Det er ofte et glemt kapitel ved denne type arbejde. Man har brug for en bjælke, der er nøje dimensioneret. Men den skal jo fastgøres sikkert. Der er tilfælde, hvor man beregner behovet for en bjælke, der kan bære flere ton, og så fastgør man den med to søm eller lader den hvile på en søjle af 45x45 mm træ.

Her er så kort spændvidde, at det ikke bør være svært at få noget til at holde, men underlaget for søjlerne skal stadig undersøges.

Den firma, der var hos os i dag for at give tilbud, var meget tydelige med, hvordan de vil gøre, og vi var tydelige med, hvordan vi vil have, at det skal se ud.
Vi vil have, at højden skal være mindst 220 højt. Dvs. at de ikke må lægge en bjælke, der ligger lavere end det.
Totalhøjden fra gulv til loft er 255.

De vil rive væggen ned, skære en "hylde" på hver side, hvor de fører bjælken ind, og sætter også støttepiller på hver side af væggen som ekstra forstærkning.
Total bredde for åbningen bliver ca. 2-2,5 meter.

Sådan vil de bygge:
Diagram af byggeplan med overliggende bjælke og støttepæle mellem to vægge. Åbningens bredde er ca. 2-2,5 meter.

Senest redigeret:
Opdatering.
Nu har jeg 2 tilbud fra forskellige firmaer.
Den førstnævnte siger, at man planlægger at samle 2 stk 45x 220 regler, så de reglen bliver 90x220.
Det andet firma vil bruge en HEA 140-bjælke.
Væggen er i alt 150mm tyk.

Rent spontant føles en HEA 140-bjælke mest tryg, men er vel ret overdimensioneret til væggen. Mens træbjælken, som det første firma vil bruge, føles lidt tyndere, men alligevel som et lettere arbejde.

Hvorfor blander du kommunen ind i det? Det de ikke ved om, har de ikke ondt af...

gusvo085 sagde:
Hvorfor blander du kommunen ind i det? Det de ikke ved, har de ikke ondt af...
Det var da en ret dårlig kommentar, må jeg sige.....

Jeg synes den er ret relevant. Kommunen har ikke noget at gøre med, hvad man gør i sit eget hus. Det firma, du hyrer, skal jo kunne dimensionere det hele, og så bygger man. Det er sådan, man undgår problemer med myndigheder. Jeg er ret overbevist om, at de fleste tænker sådan, ikke mange der taler med kommunen, før de skal rive lidt af en væg.

Tænk på kringomkostninger, bortkørsel, bilomkostninger, fremkøringsgebyr, værktøjsleje mm. Sørg for at alt er inkluderet.
Det fremgår ikke tydeligt hvem der betaler materialet.
Ved større opgaver anbefales en skriftlig færdiggørelsesdato og en forsinkelsesklausul (fradrag 2% per uge fx)

Det er jo et job, der skal godkendes af kommunen. Ganske vist er opdagelsesrisikoen nok tæt på nul, hvis man vælger at springe lovkravene over. Men det kan blive et problem den dag, det skal sælges. Og HVIS det skulle opdages, er konsekvensen nu om dage meget høj i forhold til, hvad det koster at gøre det rigtigt fra starten.

Begge valg af "balk" lyder lidt overdrevne for så kort spændvidde, synes jeg. Men det afhænger jo af, hvad der er på etagen ovenfor. Eller rettere sagt, i det første indlæg tales der om en spændvidde på 1m, men nu lyder det som om det gælder godt 2m.

gusvo085 sagde:
Jeg synes det er ret relevant. Kommunen har ikke noget at gøre med, hvad man gør i sit eget hus. Det firma, du hyrer, skal jo kunne dimensionere det hele og derefter bygger man. Det er sådan, man undgår problemer med myndighederne. Jeg er ret overbevist om, at de fleste resonerer sådan, ikke mange taler med kommunen, inden de skal rive lidt af en væg.
En byggemelding skal afleveres til kommunen, inden man river bærende vægge. Det kan man mene, hvad man vil om, men det hjælper ikke.

Den totale spændvidde vil være ca. 1650mm har vi nu beregnet.

På etagen ovenfor er der en væg, der står på samme position som væggen nedenunder. Forskellen mellem disse 2 vægge er, at den øvre er af tegl og puds (i det mindste hvad jeg udgår fra, når jeg har boret i den øvre væg og fået rødt støv ud). Væggen nedenunder er af betonblok, udgår jeg fra også her, da jeg har boret i væggen og fået hvidt borestøv ud.

Vi har nok lidt forskellige syn på myndigheder... Min syn er, at hvis de ikke tilfører værdi til mig, så omgår jeg dem :) I et sådant her tilfælde har jeg svært ved at se værdien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.