Jeg overvejer at bygge et lamelhegn rundt om huset. Min plan er at bruge 90x90 stolper og 45x45 til lamellerne og overligger. Lamellerne vil blive malet hvide inden opsætning. Men jeg vil have stolper og overligger i mørk træolie/bejdse f.eks. valnød. Stolperne kommer ikke i kontakt med jorden, men er fastgjort i betonfundament. Kan jeg bruge ubehandlet træ, eller skal de være imprægneret? Samme med overliggeren? Bejdser alle stolper inden opsætning og maler alle lameller inden opsætning.
Tog et billede fra Google! Sådan vil jeg have mit hegn.
Ja, de kan være ubehandlede hvis du alligevel havde tænkt at olie/male dem.
Præcis sådan har jeg gjort, og det fungerer ualmindeligt godt. Jeg valgte dog at beklæde overliggeren med metal, da den er mest udsat og ligger fladt. Dette gør, at regnvand bliver stående. Men med metal forlænger man levetiden betydeligt.
Vælger du en metalplade i samme farve som de malede ribber, vil det næsten ikke blive bemærket.
Man kan også vælge en overligger, der er høvlet til formålet og dermed ikke er helt plan, alternativt skære stolperne lidt skråt, så overliggeren hælder.
Man kan også vælge en overligger, der er høvlet til formålet og dermed ikke er helt plan, alternativt skære stolperne skråt en smule, så overliggeren hælder.
Men så kan man jo ikke stille øllen der?
Overliggerens primære formål er jo trods alt at fungere som afsætningsplads for ølglasset/flasken
Fedt, tak!! Har ændret lidt i planen og kører nok med lægter i stedet for 45 reglar. Tror det bliver pænere med tyndere ribber. Findes også færdig grundede, koster 2 kr mere pr. meter. Kan den fandeme være værd! Er det nok med en strygning maling. Tænkte at oliebehandle stolper og overliggere i kinaolja, findes tilsyneladende i mørk olie. Bedre idéer modtages gerne. Jeg har dårligt med tålmodighed så må gerne være noget, der tørrer hurtigt/ suges ind i træet. Stolperne kommer til at stå 2500mm fra hinanden, er det for meget for en lægte? Hvor let slår de sig eller vrider sig?
Hva! Nej, øv hvert år! Det orker jeg ikke. Ikke på et hegn. Skid også, vil virkelig ikke have imprægneret, vil have mørke stolper. Skrev forkert ang. Lægter, de er ikke grundmalede, men det var regler model smalere end 45, og det ville have været rart. Men de grundmalede regler findes kun på Bauhaus. Synd.
Det er jo et stakit så gerne meget længe. Men må jo bare oliere det hvert år så, måske kan man narre konen til at synes det er sjovt at oliere stakit stolper.
Det er jo et stakit, så gerne meget længe. Men må vel bare give det olie hvert år, måske kan man narre konen til at synes, det er sjovt at oliere stakitstolper.
Så havde jeg bygget det i trykbehandlet træ og derefter bejdset og malet år 2.
Selv hvis du nøje vedligeholder ubehandlet træ, plejer der at komme svage punkter, hvor det rådner efter måske 8-10 år. Men selvfølgelig, det er bare at skifte disse. Men det er et spørgsmål om, hvor meget vedligeholdelse man vil have, selv hader jeg at male stakit.
Jeg bliver skør, når jeg prøver at finde ud af, hvor cc stolper skal placeres! Jeg har 4,70m på den ene side og 11,36m på den anden side. Lækten jeg har tænkt at bruge er: https://www.byggmax.se/virke/läkt/22x45-lockläkt-vitgrundad-p08020046
Findes i 2,7m og 5,4m. Stolper havde jeg tænkt 70x70 imprægneret. Men jeg får hovedpine, når jeg prøver at finde ud af, hvor stolperne skal sidde. Jeg vil gerne have forskudt samling, hvis det er muligt. Vær sød at hjælpe mig
95 stolper, 2,35 mellem stolper og liggende 21x70 yderpanel! Bliver det skørt tror du? Ribberne sidder på stolper uden mellem, så man fremhæver stolperne så at sige.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.