6,765 læst ·
18 svar
7k læst
18 svar
Nyt hegn, eksisterende stolper støbt direkte i jorden.
Hej alle sammen, nybagt husejer & medlem her, da vi var ude at kigge på dette hus, blev vi forelsket med det samme, jeg kiggede på det eksisterende hegn lidt hurtigt og tænkte, at det ville være hurtigt at udskifte, ingen problemer.
Nu er vi husejere, og åh, hvor tog jeg fejl, efter at have gravet stolperne frem har jeg indset, at de har støbt stolperne ned i jorden cirka 50-70 cm... det er imprægnerede 45x70 stolper, der er der, testet alle stolper, og stort set kun spidsen går ind på kniven, men har også skåret en stolpe jævnt med fundamentet, og det er drivvådt træ, stolperne hælder udad og ville skulle rettes op alle sammen, ellers sidder hegnet stift, har ikke en tendens til at ville bevæge sig noget.
Nu mit spørgsmål til jer, der er lidt mere erfarne med sådanne ting.
Alternativ 1 er at lave en samling med halv om halv overlap og forlænge stolpen til 120, som mit nye hegn skal være.
Alternativ 2 er at skære stolperne jævnt med fundamentet og montere stolpesko, fundamenterne er støbt skævt, så der skal laves shimsning og diverse justeringer, meget svært at få det lige, prøvede det lige før, og det gik ikke godt.
Alternativ 3 er at bygge en lille anordning, så jeg kan trække op stolpe og fundament med ATV'en, sænke ned formrør og montere stolpesko.
Hvilket alternativ ville I vælge? Det føles lidt mærkeligt at samle en stolpe, der har siddet der i 10+ år, alternativ 2 føles nytteløst, og alternativ 3 føles som meget arbejde? Gode råd modtages gerne.
Tak på forhånd!
Nu er vi husejere, og åh, hvor tog jeg fejl, efter at have gravet stolperne frem har jeg indset, at de har støbt stolperne ned i jorden cirka 50-70 cm... det er imprægnerede 45x70 stolper, der er der, testet alle stolper, og stort set kun spidsen går ind på kniven, men har også skåret en stolpe jævnt med fundamentet, og det er drivvådt træ, stolperne hælder udad og ville skulle rettes op alle sammen, ellers sidder hegnet stift, har ikke en tendens til at ville bevæge sig noget.
Nu mit spørgsmål til jer, der er lidt mere erfarne med sådanne ting.
Alternativ 1 er at lave en samling med halv om halv overlap og forlænge stolpen til 120, som mit nye hegn skal være.
Alternativ 2 er at skære stolperne jævnt med fundamentet og montere stolpesko, fundamenterne er støbt skævt, så der skal laves shimsning og diverse justeringer, meget svært at få det lige, prøvede det lige før, og det gik ikke godt.
Alternativ 3 er at bygge en lille anordning, så jeg kan trække op stolpe og fundament med ATV'en, sænke ned formrør og montere stolpesko.
Hvilket alternativ ville I vælge? Det føles lidt mærkeligt at samle en stolpe, der har siddet der i 10+ år, alternativ 2 føles nytteløst, og alternativ 3 føles som meget arbejde? Gode råd modtages gerne.
Tak på forhånd!
Hej hej - mit bedste råd jeg kan give dig lige nu er, at billeder aldrig er forkerte at vedhæfte til spørgsmål på dette forum.
F.eks. forstår jeg ikke problemet med stolpeskoene. Mener du, at hullet til stolpeskoen ville havne i resterne af den gamle stolpe, som er indstøbt i betonfundamentet?
F.eks. forstår jeg ikke problemet med stolpeskoene. Mener du, at hullet til stolpeskoen ville havne i resterne af den gamle stolpe, som er indstøbt i betonfundamentet?
S fiar4387 sagde:
S fiar4387 sagde:Hej hej - mit bedste råd jeg kan give dig lige nu er, at billeder aldrig er forkerte at vedhæfte til spørgsmål på dette forum.
Fx fatter jeg ikke problemet med stolpeskoene. Mener du, at hullet til stolpeskoen skulle havne i resterne af den gamle stolpe, der er indstøbt i betonklods?[/QUOTE
Kigger om en stolpesko kan få plads i fundamentet men betonen er ikke glat så selvom man skulle shimme den tror jeg slutresultatet ikke bliver godt alligevelS fiar4387 sagde:
Tænkte mere at man kunne bore i cementklumpen. Vil man kan man jo købe en lang træbor og bore træpinden ud af betonklumpen og støbe i midten.K Kim Fredrik sagde:
Er opmærksom på det problem er at stolpeskoen ville havne i den gamle træstolpe og bore ved siden af det er der ikke plads til.S fiar4387 sagde: