Hej, vi skal lave vores hegn om, da det er rådnet og generelt ustabilt.
Vi har stenblokke rundt om hele grundgrænsen, som dagens hegn er fastgjort i med stolpesko.
Det "slør" dog i dag mellem sten og stolpesko samt mellem stolpesko og stolpe. Så når vi laver det om, vil vi naturligvis have, at det skal være stabilt, så jeg har nogle spørgsmål.
1) Afstand mellem stolperne?
2) Hvordan fastgøre stolperne på stenblokkene på bedste vis?
3) Dimension på stolperne?
4) Kan man bruge imprægnerede stolper og spiklister?
5) Huset er malet med Falu rød, fungerer det også til hegnet?
6) Hvordan gør man i underkanten? I dag følger hegnet stenene, dvs. ingen lige kant i nederste kant.
I dag
Omtrent sådan her vil vi have, at hegnet skal se ud
1200mm burde jo være nok afhængig af, hvor stor belastning det skal kunne tåle. Kommunen plejer at specificere det i beskrivelsen, når de ønsker egetræsstakit og lignende omkring beplantninger.
Jeg læste, at plintjern er at foretrække ved hegn i stedet for stolpesko. Men hvordan fungerer det, når det er som for mig? altså stenblokke som man skal fastgøre dem i?
Se gerne lidt svar på mine øvrige spørgsmål også af nogen, der har styr på det (jeg har det ikke)
Sådan ville jeg gøre det, og gjorde for ca. 2 år siden.
1200 mm cc mellem 70x70 trykimpregnerede stolper. Disse er fastgjort med ankermasse (er det 14mm armering, borer du 16mm, blæser rent og trykker i massen, derefter din stolpesko). Husk at sætte din stolpesko den "rigtige" vej, altså med anholdet udad. Så sidder det som bjerget.
Hegnet har jeg købt færdigt hos byggehandleren, det var en god pris og passede fint ind i den stil, vi ønskede, men imprægneringen var ikke i høj kvalitet, så valgte året efter at sprøjtolje alt, og malede så det hele hvidt. Blev meget godt mod det røde hus. Dog skal man vedligeholde hvidt lidt bedre, for dig ville det passe fint med hegn højt oppe fra vejen.
Mit hegn står i visse hældninger forskellige steder og følger den hældning. Personligt synes jeg, at du burde forsøge at følge linjen i underkant, så kan du altid skære lige i overkanten, hvis det ikke differerer for meget (det ville se mærkeligt ud med 200 mm højere/lavere stolper her og der).
Du kan vel male stakittet med rødfarve hvis du ved at du ikke vil røre det så meget. Vores altangelænder er malet med rødfarve fra før og alt som rører gelænderet får pigment på sig, lidt småirriterende. Spiller antagelig mindre rolle med et almindeligt stakit men alligevel
Sådan her ville jeg gøre, og gjorde for ca 2 år siden
1200 mm cc mellem 70x70 trykimpregnerede stolper. Disse er fastgjort med ankermasse, (er det 14mm armering, borer du 16mm, blæser rent og trykker i massen, derefter din stolpesko) Tænk på at sætte din stolpesko den "rigtige" vej, altså med anlægget udad. Så sidder det som klippen.
Mener du denne vej?
smedbror sagde:
Hegn har jeg købt færdigt hos byggemarkedet, det var en god pris og passede godt ind i stilen vi ønskede, dog var ikke imprægneringen i højklasse, så valgte året efter at sprøjteolie alt, og malede derefter alting hvidt. Blev meget godt mod det røde hus. Dog skal man vedligeholde hvid lidt bedre, for dig ville det passe fint med hegn højt op fra vejen
Ja det ville være smidigt at købe færdigmalede sektioner men jeg har ikke fundet nogen, jeg kan lide. Tager gerne forslag, hvis du har et link.
smedbror sagde:
Mit hegn står i skråning på forskellige steder, og følger den skråning. Synes personligt, at du burde forsøge at følge linjen i underkant, så kan du altid skære lige i overkant, hvis det ikke differerer alt for meget (ville se underligt ud med 200 mm højere/lavere pinde her og der)
Ja det bliver nok, at jeg må følge stensblokke linje, som differerer lidt her og der.
Nej, jeg synes, man skal sætte beslagene den anden vej. Så får hegnet lidt stabilitet fra beslagene udad/indad. Som dit billede viser, synes jeg ikke, det hjælper noget. Hegnet i sig selv bliver meget stabilt i længderetningen uanset, hvordan man vender beslagene.
Købte enkle sektioner fra Krauta, da de havde udsalg.
Sådan blev mit
Porten har jeg bygget selv dog
Det blev meget godt, men til sommer skal det vaskes. 2 år siden sidste strygning, og granerne rundt omkring gør, at der gerne bliver lidt begroning.
Jeg er begyndt at tegne lidt på stolperne. Hvilken af disse er bedst? Jeg synes nok, at den øverste er pænest. Hegnet er 1000mm højt, stolperne er 95x95 og spærtræerne 45x145. 1800 mellem stolperne. Bliver det for "tungt" udseende?
Hvor køber man reglar, der er faset på overkanten? Jeg har Byggmax, Beijer og Karl Hedin i min by.
Jeg har ændret mig angående malingen af hegnet, kommer til at bygge det i trykimprægneret for at mindske vedligeholdelse og byggetid.
Tror at det kommer til at se lidt "klodset" ud med så store stolper og en spærregel på 45x145.
Mit hegn har T-profiler i stål, som er ca. 4 mm i godstykkelse og 1000 mm høje, i disse er der skruet 45x70 for at fæstne hegnspjælene. CC-målet på stolperne varierer mellem 1500-1700 mm.
Forbløffende stabilt, da T-profilerne oprindeligt var til et Gunnebo hegn, som havde +30 år på bagen, inden vi rev det ned.