Hej

Vi har et hus fra 1800-tallet. I et rum er tre vægge af blød Treetex. Den fjerde væg er pudset overflade, som nu er tapetseret.

Treetex er for blødt som yderlag, og "stenvæggen" er i hvert fald så dårlig, at ny puds skal lægges på, hvis man skal beholde laget.

Hvad gør man?
Kan man sætte OSB på treetex-væggene og også direkte på den pudsede væg? Hvordan fastgøre på pudset overflade i så fald?
Derefter en tynd gipsplade udenpå OSB?

Dette kommer til at bygge lidt på tykkelsen, så det bliver selvfølgelig en del pusleri ved døre og vinduer.

At fjerne treetex er jeg usikker på, for huset er nok ikke så godt isoleret. Laget har nok en vis isoleringsfunktion i hvert fald.

Dette er helt nye spørgsmål for mig, så der er lidt at tænke på.

Nogle forslag til mulige løsninger?

Har lavet en lignende manøvre i et af rummene, 2 ydervægge med tretex på en tømret ramme og 2 indre vægge med både stående planker og pudset del (skorstenen). Jeg valgte at sætte 6mm papir gips (ikke elsket af alle) netop for at "undgå" at rive fodlister, sokler og loftliste ned.
Jeg sporede også ny el i tretexen, det støver dog utrolig meget.
Det blev en god, glat overflade at male og tapetsere på.
Den eneste ulempe med papir gips er, at den kan bøje sig og følge med, hvis underlaget er meget bølget.
Der er en std 13mm gips betydeligt bedre, hvis man kan bruge sådan en i stedet.

Jeg er nok også inde på tynd reparationsgips. Det behøver jo ikke at være tykt, bare det bliver et godt underlag at male på.

Hvordan fik du det fast på den pudsede murstocken?

Efter et tip limede jeg den med fliseklæber, og den sidder rigtig godt...
Tror også, du kan bruge f.eks. gipsbrug, men alt afhænger af, hvor fast pudset sidder.

Har meget repgips i mit hus, fungerer rigtig godt på gamle vægge med diverse lag. På puds/tegl kan man sætte den i gipsmørtel

Skal man springe over OSB-pladen på den pudsede væg og bare bruge gips?

Ellers er tanken med OSB at få noget robust i bunden, som man let kan sætte skruer i, hvis det skulle være nødvendigt.

B berraX sagde:
Skal man springe over OSB-pladen på den pudsede væg og bare køre gips?

Ellers er tanken med OSB at få noget robust i bunden, som man nemt kan skrue i, hvis det skulle være nødvendigt.
Enig, overså det i min kommentar. OSB er overflødigt, hvis underlaget under tretex mm er fast

Er tanken at gemme tretexen og du har en robust "væg" under så ja skib OSB'n som Lars har skrevet ovenfor.

Det kan være svært at skrue 13mm gips på Tretex. Stor risiko for, at man trækker skruerne igennem. 6mm gipsen er betydeligt hårdere, så det plejer at gå bedre. På den anden side ser 6mm gips på tretex let ud omtrent som masonit på tretex, dvs. bølget.

Jeg har prøvet begge varianter, og det er endt med, at jeg til sidst rev tretexen helt ned og skruede gipsen i underliggende råspont i stedet.

Skal man bruge 13mm gips, bør man nok vælge de hårdeste plader, som man kan få fat i. Der er ret meget forskel mellem forskellige fabrikater.

En pudset væg ville jeg dog i første omgang pudse om. Det er ikke så svært.

På den pudsede væg bliver det ekspansionspløk i pudsen, hvis man ikke har OSB. Det kan jeg måske leve med, hvis det er uhensigtsmæssigt at have OSB inderst.

Treetex er nok ikke så stærkt at skrue i. Hvad der er bagved ved jeg ikke. Det kan meget vel være tømret struktur som Mazens hus. Hvis skruen er lang og når hele vejen hertil, bliver det selvfølgelig stærkt. Skal jeg undlade OSB her?

PNO, der ser man....der findes altid andre vinkler på problemet......Den rigtig enkle vej er ikke så let at finde.

Hvad tror du om at pudse med gipsbrug? Jeg fandt en artikel, der var klart positiv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.