Hej til alle,
Jeg tænker på at renovere mit badeværelse og skal udskifte alle kobberrør. Lejligheden er bygget i 1949, og det indkommende vand kommer i to udvendige kromede(?) kobberrør, der er lagt i cementgulv med en højde på 5 cm (fra gulvet til første skrue). Med skydelæren måler jeg en udvendig diameter på 14,19 mm. Alle rør i badeværelset er udvendige. Rør til bruseren har en udvendig diameter på 14,19 mm, mens rør til håndvasken og toilettet har en udvendig diameter på 11,19 mm.
Hvad er de nye mål? Er de 15 mm og 12 mm? 15 mm udvendig diameter til bruser og vaskemaskine / 12 mm udvendig diameter til håndvask og toilet?
Jeg er ikke sikker på, om der findes specielle kompressionskoblinger med overgange til gamle dimensioner (securex (x) vatette system).
Er det i orden, hvis jeg gløder for at udvide "gulv-rørene" som en muffe?
Jeg værdsætter hjælpen!
Jeg tænker på at renovere mit badeværelse og skal udskifte alle kobberrør. Lejligheden er bygget i 1949, og det indkommende vand kommer i to udvendige kromede(?) kobberrør, der er lagt i cementgulv med en højde på 5 cm (fra gulvet til første skrue). Med skydelæren måler jeg en udvendig diameter på 14,19 mm. Alle rør i badeværelset er udvendige. Rør til bruseren har en udvendig diameter på 14,19 mm, mens rør til håndvasken og toilettet har en udvendig diameter på 11,19 mm.
Hvad er de nye mål? Er de 15 mm og 12 mm? 15 mm udvendig diameter til bruser og vaskemaskine / 12 mm udvendig diameter til håndvask og toilet?
Jeg er ikke sikker på, om der findes specielle kompressionskoblinger med overgange til gamle dimensioner (securex (x) vatette system).
Er det i orden, hvis jeg gløder for at udvide "gulv-rørene" som en muffe?
Jeg værdsætter hjælpen!
A Anton Arvanitis sagde:Hej til alle,
Jeg tænker at renovere mit badeværelse og skal skifte alle kobberrør. Lejligheden er bygget 1949 og indkommende vand kommer i to udvendige kromede(?) kobberrør lagt i cementgulv med højden 5cm (fra gulvet til første skrue). Med skydelæren måler jeg ydre diameter 14,19mm. Alle rør i badeværelset er udvendige. Rør til bruseren har ydre diameter 14,19mm mens rør til håndvask og WC har ydre diameter 11,19mm.
Hvad er de nye mål? Er de 15mm og 12mm? 15mm ydre diameter til brus og vaskemaskine/ 12mm ydre diameter for håndvask og WC?
Jeg er ikke sikker på om der findes specielle klemringskoblinger med overgange til gamle dimensioner(securex (x) vatette system).
Er det ok, hvis jeg gløder for at udvide "gulv-rør" som en muffe?
Jeg sætter pris på hjælpen!
Det der er yngre end -49.
Ville sige jævnaldrene med tæpperne, 90-tal.
Burde det være noget andet end 15 mm?
Er det skarvet mod noget gammelt m/49 i gulvet?
Ville sige jævnaldrene med tæpperne, 90-tal.
Burde det være noget andet end 15 mm?
Er det skarvet mod noget gammelt m/49 i gulvet?
Jeg har ikke påstået, at der er noget galt med skydelæret, men risikoen for, at de stiller sig om og skal nulstilles, findes med digitale skydelær. 15mm forkromede kobberrør er standard.A Anton Arvanitis sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 indlæg
12 og 15 mm er dagens standardmål og der findes et væld af koblinger og tilbehør.
Det viser, at det ikke er let at måle rigtigt. Selv om skyde målet viser to decimaler, er det ingen garanti for, at måleværdien stemmer.
At måle så enkle ting som diameter kan være ret svært. Vi lavede måleserier, der viste, at resultatet er meget afhængigt af individ, træning mm.
Det viser, at det ikke er let at måle rigtigt. Selv om skyde målet viser to decimaler, er det ingen garanti for, at måleværdien stemmer.
At måle så enkle ting som diameter kan være ret svært. Vi lavede måleserier, der viste, at resultatet er meget afhængigt af individ, træning mm.
Bløde, Halvhårde eller Hårde Forkromede Rør (15 og 12) skal man vælge?T Thomas_Blekinge sagde:12 og 15 mm er dagens standardmål, og der findes et væld af koblinger og tilbehør.
Det viser, at det ikke er let at måle rigtigt. Selv hvis skydelæret viser to decimaler, er der ingen garanti for, at måleværdien stemmer.
At måle så enkle ting som diameter kan være ret svært. Vi lavede måleserier, der viste, at resultatet er meget afhængigt af individ, træning osv.
Hvad er bedst?
Hvilken slags rør er det på fotoet (hvis det er muligt)?
Klik her for at svare