1. Jeg skal skrue en lang tagskinne op i loftet. Loftet består af gips 13 mm og derefter træregler. Jeg tror, at skruer som er 25-30mm absolut er nok (skal hænge gardiner der senere).

Men hvilken skrue skal man købe? Træskrue eller gipsskrue? Forklar gerne forskellen med :D

2. Jeg skal sætte hylder op i garagen. Ret solide, 60cm dybe og 235cm lange, se her: https://www.byggmax.se/förvaring/hyllor-och-hyllplan/hyllplan/hyllplan-i-furu-p09126

Vil disse holde, hvis jeg bruger disse konsoller? 30x25 cm. https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/vinkelkonsol-p25721

Disse fastgøres på væggen, hvor der først er gips 13mm og så råspont 17mm. Almindelig træskrue 30mm?

Holder hele konstruktionen til tung belastning så?

• Synes
Heimir Norrby
  • Laddar…
Brug lidt længere skruer, så du får fuldt indgreb i råsponten (45mm?)

1. Valget af skrue spiller mindre rolle i dette tilfælde, så længe den fæstner et par cm i træet, ingen store belastninger.
2. Det afhænger meget af, hvor meget vægt du vil have på hylderne, jeg ville dog have valgt en anden type konsol i en grovere model. Skrue afhænger af konsol, glem ikke at medregne tykkelsen på konsollen, så skruen ikke kun fæstner i gipsen.

Johannes Carlsson sagde:
Brug lidt længere skruer, så du får fuldt indgreb i råsponten (45mm?)
Vil helst ikke skrue indenfor råsponten, da der kan være rør, el, vand mm der

felixmartensson sagde:
1. Valg af skrue spiller mindre rolle i dette tilfælde, så længe den fæster nogle cm ind i træet, ingen store belastninger.
2. Afhænger meget af hvor meget vægt du vil have på hylderne, jeg ville dog have valgt en anden type konsol i en grovere model. Skrue afhængig af konsol, husk at tage højde for konsolens tykkelse så skruen ikke kun får fat i gipsen

Spørgsmål 2.
Risikerer de at blive for spinkle konsollerne?
Skal op med ret mange hylder, så det bliver ret mange konsoller, syntes så prisen 15kr stykket var passende ;-)

Måske kan bruge nogle af disse og supplere med 2 mere robuste pr. hylde, fx disse? http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-341061/

er vel dybden på skiven, der forårsager lidt problemer, momentet øges jo længere væk du kommer fra fastgørelsen. Det er kedeligt, hvis hylderne begynder at hælde, når de belastes. Bliver sikkert godt med dem fra jula, det går klart at supplere efterfølgende, hvis det ikke skulle være nok.

Hvor tunge ting skal du laste. 20-30 cm konsol på 60 cm plade er for lidt, hvis du skal laste tungt. 30 mm skrue er jo meget lille. Jeg synes, du skal bruge 4,5x60 mm eller lignende. Risikoen for at du skader noget i væggen er vel minimal?

Konsolmæssigt ville jeg hellere sætte elfaskinner med tilhørende konsoller ca. 50 lange. Men allerhelst ville jeg sætte gulvstående reolhylder, hvis jeg skulle laste tungere ting.

Gardinskinnen sørger du for at få et par cm ind i reglen i hvert fald. Så mindst 45 lang synes jeg.

Hmm...jeg overvejer måske at skifte til 40cm dybde på hylderne.
Tror I, at de konsoller fra byggmax, som jeg linkede til, vil være tilstrækkelige?

Hvis det havde været mig, så ville jeg i stedet have sat skinner op med konsoller, der hægtes fast i skinnerne. Findes også hos Byggmax. Det bliver meget mere solidt, og det er nemt at flytte rundt på hylderne senere, hvis man ønsker det.

Konsollerne er for svage i garagen. Man kan jo forsøge at bilde sig selv ind, at der ikke kommer til at ligge tunge ting der. Så ryger vinterhjulene og en masse skruer og søm op. Desuden bliver fæstet for dårligt i 17mm råspont. Du skal skrue direkte i reglarne.

Gipsskrue er til for at fæstne gips på reglar. Der findes gipsskrue til trærege og gipsskrue til stålregel. Forskellen ligger i gevindene. I selve gipspladen fæstner egentlig ingenting. Der findes lidt forskellige slags skrueankre som holder nogenlunde, men regn ikke med at de holder for nogen last overhovedet. I loftet er det nok kun Molly-plug som fungerer. Ray-fix og lignende ville jeg ikke bruge i loftet.

Til Molly har du brug for et monteringsværktøj. For en halvtredser finder du en Mollytang på Jula eller Feltema som fungerer resten af dit liv. Molly original er selvfølgelig latterligt dyr. Det er derfor nærrigrøve som mig selv dummer sig med en stor skruetrækker og et brækjern i stedet ;).

Er i øvrigt enig med Tosse@ om Elfa-konsoller. Findes pirat på Bygg-Max.

Mvh Findus

Hvorfor ikke et par hylder i stedet, de der konsoller ser skrøbelige ud!

Her har du nogle alternativer:
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/arbetsbankar-forvaring.html

Det bliver sikkert bedre og billigere end din "boghyldeløsning".

Vedr. gardinskinnen: Sørg for at skrue i tagreglerne/den glese panel, så bliver det stabilt,
selv hvis en klodset unge/teenager/voksen trækker hårdt i gardinet.

Hmm, fungerer konsollerne ikke engang, hvis man kører 400mm dybde i stedet for 600mm hyldeplan?

Kigget på byggmax system, de ser ikke ud til at have vægskinner til deres standardsystem.
Kører man sådanne her direkte i væggen da?
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/väggskena-p25781

Fungerer 370mm konsoller til 600mm hyldeplan?
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/konsol-metall-p25705

Der findes større konsoller, men ikke på lager.
Det ser ud til at være rigtig dårligt med lagerføring på disse varer generelt, måske de er ved at forlade dette system?

Alvorligt, hvad har du imod hylder, der står på gulvet og er sikre til 110%?

KnockOnWood sagde:
Seriøst, hvad har du imod reoler, der står på gulvet og er sikre til 110%?
Der er ret mange vægge og store overflader, som jeg skal beklæde med reoler.
At have gulvstående reoler overalt bliver lidt rodet, og jeg tror også, det bliver dyrere.

specter sagde:
Det er ret mange vægge og store arealer, som jeg skal klæde med hylder.
At have gulvstående hylder overalt bliver lidt rodet, tror også det bliver dyrere.
Sammenlignet med din furubordplade bliver det næppe dyrere, de der metalhylder er jo inklusive hyldeplan.
Jeg har Haralds hylder i garagen og er meget tilfreds med dem. Samlebeslaget er lidt for spinkelt, men er man lidt kreativ ved monteringen og desuden forankrer hylderne i væggen og skruer dem sammen med hinanden, bliver det stabilt som bare pokker.

Desuden har jeg bygget med den spinkle konsol fra Byggmax og melaminplader i skuret og kan konstatere, at det bliver meget spinkelt - det ser bedre ud på billedet end i virkeligheden :( Max 400 mm fungerer, 300 mm er at foretrække. Mine hylder sidder i et lille rum, så jeg har dem godt forankret i hjørnerne/enderne, det blev godkendt men ikke mere.

Pelly-system (kært barn har mange navne) bliver også ganske godt, men da er klassiske skruede vertikale skinner at foretrække, hvis man vil belaste dem lidt. Hængeskinnerne er sjove at montere, men der stopper vel fordelene - det bliver ret løst. Vi har hængeskinner i soveværelsesgarderoben, det fungerer. På kontoret har vi skruet skinnerne og monteret 270 mm konsoller med 300 mm melaminplan, det blev rigtig godt og tåler nogenlunde belastning.

En sjov variant er ellers at lave egne konsoller af regellister og tynd krydsfiner. Det bliver vel et par kroner billigere, men frem for alt er det jo så meget sjovere :)

600 mm dybe hyldeplan bliver nok aldrig gode i et væghængt system, uanset hvad du vælger. Det skal nok til et gulvstående ditto.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.