Hej,

Jeg graver kælderen ud. Jeg skal opdele kælderen og sætte en ny væg op. Jeg har derfor brug for at støbe en sokkel, hvor den nye væg skal stå, og mure den op med letklinkerblokke.

Kan jeg støbe soklen med grovbeton C20/25 + armeringsjern, eller bliver det for spinkelt? Bør jeg bruge C32/40 i stedet?

Der er jo en betydelig prisforskel på disse, derfor spørgsmålet.

Nogen der ved? :)

R
Spiller nok ikke så stor rolle sort på beton af de to, bare sålen er bred og tyk med jern i, så den kan flyde på underlaget som skal være ret stumpt.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Tak, ja selvom det er C20/25, så klarer det vel stadig mere end 5mpa i trykkende last. Muren ovenfor bliver Leca, og den har vel 3-5 mpa

R
Sørg bare for, at sålen bliver rimeligt bred, måske 20 cm uden for væggen, så den kan bære trykket uden at bevæge sig nedad, fast jord under. 2 stk. 12 jern under med kommende væg om fordeler lasten og trykket. Sålens tykkelse min 10-15 cm med jernene ca. 5-7 cm fra underkanten af sålen, det er der eventuelle brud vil opstå, tænk selv når du bryder et bræt, splinterne vil være på undersiden.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
R rävlyan sagde:
Se bare til at sålen bliver forholdsvis bred, måske 20 cm udenfor væggen, så den kan bære trykket uden at bevæge sig nedad, fast jord under 2 stk. 12 jern under med kommende væg om fordeler lasten og trykket.
Sålens tykkelse min. 10-15 cm med jernene i ca. 5-7 cm fra underkant af sålen, det er der hvor evt. brud opstår, tænk selv når du bryder et bræt, splinterne bliver på undersiden
Tak, lige præcis hvad jeg havde tænkt at gøre. Skønt at nogen andre tænker det samme

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.