Nogen der har anvendt dette materiale?

Overvejer om dette kan være passende til at tætne et gammelt lækkende vandbåret radiator i min datters soveværelse. Radiatoren har et mindre rusthul, nederst på en af "sløjferne".
Se billeder nedenfor!

Nogen der ved om materialet afgiver stærke lugte, f.eks. når radiatoren er varm eller kan reagere med noget andet stof, der gør det uhensigtsmæssigt at bruge i et barns soveværelse? Kan nævne at barnet er allergiker og astmatiker. Men forhåbentlig er der ingen fare når massen er hærdet.

Eller har I forslag til noget andet mere passende materiale?
Vil helst undgå at skifte radiatoren ud, og er heller ikke interesseret i at tage det ned for at svejse hullet. Håber derfor at finde et passende materiale til at reparere radiatoren. I hvert fald som et første forsøg.

Hvidt radiatorrør, der lækker vand i en plastbeholder nedenunder. Det vises tydeligt, hvor vandet drypper fra radiatoren.

Pakke med Loctite reparationskit, universal anvendelse til træ, metal, sten, keramik og plastik. Vises på lys baggrund.
 
Sorry, men element med rusthuller reparerer man ikke med lidt hubba bubba.
Og at svejse i rust er heller ikke nogen hit.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Hvis der er rustet hul i radiatoren, er der måske kun ca. 1mm materiale tilbage i resten af radiatoren. Jeg ville have smidt den ud og købt en ny, inden det bliver en vandskade.
 
Ok, ja ikke ved jeg.
Tænkte det måske kunne være værd et forsøg.
Eftersom det ser ud til at være et lille hul, ganske præcist midt på "kanten" på undersiden.

Noget andet jeg kan smøre derpå/sætte over i mellemtiden?
Indtil nyt element kommer.
 
Åh pelpet, det lyder ikke videre godt...
 
Jeg synes, det lyder som en fantastisk lejlighed til at teste, hvad fx kemiskmetall er god for, hvad har du at miste, hvis det allerede lækker :) Men det skal nok være renset og trykløst for at have en rimelig chance for at få fat. En sådan reparation bør nok ikke ses som permanent.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
peternicklas
Hvis I har en bygggenbrugsplads i nærheden, så kør derhen og skaf en anden i mellemtiden. Den reparation, du prøver at lave, er dømt til at mislykkes, allerede inden du har prøvet. Et brugt element kan du få for et par hundrede, dvs. samme pris som din Loctite koster.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Ok! Jeg skal sørge for at skifte elementet eller reparere det med svejsning. Det er min konklusion efter jeres gode råd her. Men, hvis jeg vil stoppe dryppet så godt som muligt, indtil svejsning eller udskiftning af element, kan jeg så bruge denne type materiale? Eller noget andet mere passende? Det drypper en del lige nu og jeg er nødt til i det mindste at få drypperiet til at mindske, indtil jeg har fået det løst/udskiftet. Eller, hvis jeg smører noget form for masse på, vanskeliggør eller umuliggør jeg en eventuel fremtidig svejsning så? Når der er en masse "gegg" ved hullet som evt. skal svejses.
 
Jeg vil sige, at det er dømt til at mislykkes, fordi du har lidt tryk på vandet i elementet. Det betyder, at gucket ikke vil blive siddende. Du behøver alligevel at have en spand tilbage som sikkerhed, da du ikke vil kunne stole på reparationen.

Men selvfølgelig kan du prøve, det påvirker ikke en fremtidig reparation, da man alligevel sliber ned til metalrent.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Real7 sagde:
Jeg synes, det lyder som en fremragende mulighed for at teste, hvad fx kemiskmetall kan gøre, hvad har du at miste, hvis det allerede står og lækker :)
Er der rustet et hul, er det sandsynligvis tæt på at ruste flere huller. Svaret på dit spørgsmål er dermed, at det, der er at miste, er en kommende vandskade.
 
  • Synes
Stina71 og 1 anden
  • Laddar…
Stor risiko for, at mange radiatorer i huset er i samme tilstand... også rørene frem til dem... det er på tide at gøre noget NU... det er snart vinter, og ifølge Murphys lov vil det ske omkring Jul...
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Strunt samme hvordan det fungerer hjemme i hverdagen. Brug pengene på en Thailandsrejse i stedet... Ser bedre ud på "fejan" og at bruge penge på hjemmet føles jo så unødvendigt
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Alfredo har ret.

Det eneste rigtige er naturligvis at udskifte elementet.
At forsøge at reparere med diverse mirakelmidler er bare ren idioti.

Det ville også være interessant at vide, hvordan forsikringsselskabet reagerer, når de opdager, at vandskaden (som kan forventes) skyldes et lækkende element, der ved nærmere undersøgelse viser sig at være lappet og repareret med kemisk metal og/eller loctites tyggegummi-masse.

Nogen med bedre indsigt i forsikringsjura kan måske fortælle, hvordan dette passer med agtpågivenhedskravet?
 
Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Jeg skal skifte ud elementet, alternativt undersøge om det er værd at svejse.
Men, dette sker desværre ikke over en nat, derfor jeg insisterer på at spørge, hvad jeg kan "smøre der" i mellemtiden, for at mindske dryppet?

Tak alle for svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.