maskeradeproggaren
Ved at det ikke er den bedste idé at lægge trægulv, når udestuen er uisoleret, men det ville være interessant at høre fra jer, der alligevel har gjort dette, hvordan I har gjort det, og hvordan det har fungeret over tid? Er det muligt at minimere risikoen for sprækker fx?

Ingen erfaring med det, men vil slå et slag for at lægge ordentligt med isolering under gulvet. Det gør en meget stor forskel efterår og forår for komforten at undgå træk og jordkulde. Far og hans nabo har ens udestuer, men far smed 40 cm overskydende isolering under gulvet. De sidder ude med masser af tøj på denne tid af året, mens far ikke engang tager tøfler på.

• Synes
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Anna_H Anna_H sagde:
Ingen erfaring med netop det, men vil gerne slå et slag for at lægge ordentligt med isolering under gulvet. Det gør en meget stor forskel efterår og forår for komforten at slippe for træk og jordkulde. Far og hans nabo har ens udestuer, men far smed 40 cm overskydende isolering under gulvet. De sidder ude med masser af tøj på denne tid af året, mens far ikke engang tager hjemmesko på.
tak for input. Desværre ikke muligt i mit tilfælde da jeg ikke vil rive det eksisterende gulv op.

Tænkte lægge gulvet direkte ovenpå trykimprægneret med en form for skum imellem som underlag.

Massive trægulve har eksisteret længe før vi begyndte at isolere husene som vi gør i dag. Fx vores hus er oprindeligt et sommerhus, der blev bygget i 1958 uden isolering og har altid været koldstillet indtil for 4 år siden, og der ligger massivt grantrægulv i det, som har ligget siden det blev bygget.

Så jeg ville sige, at det er bare at køre!

/Kim

• Synes
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Jeg har ikke lagt det i et udestue. Men jeg har lagt gulv i et åbent ly. Det første forsøg var før der kom et tag på. Det blev vådt og svulmede, så det blev rigtig bølget. Da skruede jeg det fast i våd tilstand. Det skifter nu mellem et tæt gulv og et med store sprækker, selvom det ikke regner på det. Så læg det ikke så tæt som man ville lægge det indendørs.

• Synes
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Skulle lægge lidt overvejelse på ventilation/fugttryk under gulvet...

Er det tørt og friskt, vil det gå godt, mens er det vådt og indelukket, bliver det en udfordring.

/ATW

• Synes
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
A ArneTW sagde:
Skulle lägga lite fundering på ventilation/fugttryk under gulvet...

Er det tørt og friskt vil det gå godt, mens er det vådt og indelukket bliver det en udfordring.

/ATW

Det er træbjælkelag med typisk cc60, og der er 2-4mm sprækker mellem brædderne i dag. Har ikke oplevet det som vådt, så det burde ikke være noget problem. Nogle gange sene aftener kan man mærke, at det er lidt fugtigt i udestuen (jordfugt), men der er vel ikke så meget at gøre ved det, og det må vel være ok?

Så bør man vel lægge foam imellem for at undgå knirken?

maskeradeproggaren maskeradeproggaren sagde:
Ved, at det ikke er den bedste idé at lægge trægulv, når havestuen er uisoleret, men det ville være interessant at høre fra jer, der alligevel har gjort det, hvordan I har gjort og hvordan det har fungeret over tid? Kan risikoen for revner minimeres, fx?
Jeg lagde et 45mm tykt fyrretræsgulv og voksede det med Linoljevax. Det er stadig flot efter næsten 10 års brug. Der står 30 store tønder med planter, der roder. Bare at feje af. Det kan også moppes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.