Har et 50'er hus, etplans, som er bygget med massivt træ, 120x45 langs alle ydervægge, som det ses på billedet. Uden på denne 45mm tykke trævæg, er der isoleret 45mm. De horisontale 45-reglar uden på den massive struktur har jeg allerede fjernet (de som yderpanelet engang sad i). De de vertikale som ses på billedet derimod, som er 90mm brede, ved jeg ikke om jeg tør fjerne. Kan de være nødvendige for den bærende struktur?
Det er en gammel altan som er ved at blive indrettet. Væggen på billederne er den mod hovedbygningen fra altanen. Jeg ville gerne have en enkelt glat væg som kan slibes og blive en del af den færdige struktur.
På billedet som fokuserer mod hjørnet mellem altantaget og væggen, kan man se igennem til under hovedbygningens tagkant, hvor det grønblå som går ud fra væggen er kanten af en spærstolpe som holder udhænget oppe.
Hovedpointen i spørgsmålet er, om en 45mm massiv trævæg er tilstrækkelig som bærende struktur for de ca. 2 meter det drejer sig om. (hvis jeg afskærer, så skruer jeg den del som bliver tilbage ovenfor trævæggen til trævæggen ovenfor)
De de vertikala som syns på bilden däremot, vilka är 90mm breda, ved jeg ikke om jeg tør tage væk. Kan de være nødvendige for den bærende struktur?
Jeg er ingen bygningskonstruktør, men jeg synes, det ser ud som om, at en sådan vertikal stolpe findes under hver tagbjælke, og i så fald forekommer det rimeligt, at de er meget vigtige.
Alle indgreb i den bærende konstruktion kræver en godkendt byggeanmeldelse, og at indsende en byggeanmeldelse i en sådan stand, at den kan godkendes, kan betyde, at man skal hyre en bygningskonstruktør.
KKojfabriken sagde:
Jeg ville gerne have en enkelt glat væg, som kan slibes og blive en del af den færdige struktur.
Får du ikke det, hvis du sætter gipsplader op på plankestammen?
Jeg er ingen bygningskonstruktør, men jeg synes, at det ser ud som om, at sådan en vertikal stolpe findes under hver tagbjælke, og i så fald virker det rimeligt, at de er meget vigtige.
Alle indgreb i den bærende konstruktion kræver en godkendt byggeanmeldelse, og at indsende en byggeanmeldelse i sådan en stand, at den kan godkendes, kan indebære, at man er nødt til at hyre en bygningskonstruktør.
Får du ikke det, hvis du sætter gipsplader op på plankstammen?
Tak for svaret. De to regler på billedet ligger under en tagspær, ja, men det næste lignende par ligger fire tagspær væk. Så hvis noget må det være, at den hjælper med at holde op bjælken, som tagspærenes ene kant ligger på.
Gipsplader kan man vel sikkert sætte op, men tanken er at have selve plankstammen som væg i rummet, af æstetiske grunde.
Måske kan denne illustration gøre det tydeligere. Man har altså desuden lægter ud disse 95'er for at få plads med et meget tyndt lag isolering imellem. Synes det føles mærkeligt, at man skulle gøre sådan, hvis det var en del af en bærende konstruktion, men hvad ved jeg.
Et andet skema til at fjerne dem er for at nemmere kunne gøre det nogenlunde lufttæt (eller lufttæt i det mindste), så det ikke lækker mellem hovedbygningen og den nye del, ved at have skum mod plankingstammen fra begge sider. Det kan stadig løses, bare mere besværligt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.