1,288 læst ·
13 svar
1k læst
13 svar
Niveauforskel murværk/væg ved fliselægning
Hej! Jeg skal helkakle en af væggene i mit køkken fra 30'erne. I et hjørne er der beton på grund af murstocken, og resten er massive træplanker (har allerede fjernet al masonit). Der er en niveauforskel mellem trævæggen og murstocken. Størrelsen på niveauforskellen bliver 3-5 mm, når der er lagt gips på trævæggen. Gipset bule altså ud så meget. Dette betyder vel, at jeg har brug for at lægge noget på murstocken, som kan kompensere for dette? Kan jeg lime en plade på? Eller skal jeg mure et lag af noget? Jeg vil gøre dette ordentligt, men skal vide hvordan. Har ingen erfaring med lignende, men vil gerne gøre det selv.
Læg et billede op. Et billede siger mere end... 😁M Mgns L sagde:Hej! Skal helflise en af væggene i mit køkken fra 30'erne. I et hjørne er der beton pga murværket og resten er massive træplanker (har allerede fjernet al masonit). Der er en niveauforskel mellem trævæggen og murværket. Størrelsen på niveauforskellen bliver 3-5 mm, når gipsen er lagt på trævæggen. Gipsen stikker altså så meget ud. Dette betyder vel, at jeg skal lægge noget på murværket, der kan kompensere for dette? Kan jeg lime en plade på? Eller skal jeg mure et lag af noget? Vil gøre dette ordentligt, men skal vide hvordan. Har ingen erfaring med lignende, men vil gøre det selv.
M Mgns L sagde:
På det gule område, hvis jeg forstod det rigtigt.Rejäl sagde:
Hvis der er puds bagved, kan du udjævne med gipsbrug..M Mgns L sagde:
Bedste svar
Man støber ikke gipsbruk, det er i pulverform som man blander med vand, derefter spartler du det på som spartel og retter op med en rætstav eller et lige bræt, så man opnår en planhed på væggen…M Mgns L sagde:
Så en murebalje, en murske og spartler om en 15 cm og 25 cm plejer jeg at bruge…
Tak!Rejäl sagde:
Hvis du sætter gips over hele væggen, kan du klikke lidt gipsmørtel på murstokken, så fungerer det som lim for gipspladen på murstokken. Resten af gipspladen skruer du. Så slipper du for at forsøge at få det jævnt med det øvrige niveau.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bygge murstensvæg mod skorsten
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan skifte væg mod skorstensvæg?
Bygningsfysik -
Hur högt upp på väggen bör vedkaminens rökrör gå in i murstocken?
Ved, Pellets, Flis -
Duschvägg mot murstock.
Badrum -
Hvordan skal man fikse niveauforskel ved ny og gammel væg / dør?
Byggematerialer & Byggeteknologi