Har lige begyndt at rive tapetet ned på stuevæggen, det er en ydervæg. Ud fra brændmærkerne i gulvet ser det ud som om, sofaen hvor den tidligere ejer har siddet dagen lang og røget, har stået langs denne væg.
Er dette nikotin- og tjæreflekker? Hvis det er, vil spærringfarve være nok, eller bliver jeg nødt til at udskifte disse gipsplader?
Kan gipspladerne få en sådan gullig farve? Eller er der andre årsager, som kan få pladen til at se sådan ud?
Da jeg skrabede tapetet, blev mine hænder helt brune. Jeg har med vilje taget billedet med den tilstødende gipsplade, så I kan sammenligne med, hvordan denne og alle andre plader i huset har set ud.
Hvis det ikke er for mange skiver, så havde jeg skiftet. Nikotin sidder hårdt og nogle gange skal der mange lag spærr på, før det er tæt. Nafabaseret spærrfarve fungerer dog godt, men er svær at få fat i.
Pappen på gips bliver gul, hvis den er ubehandlet også, men hvis der har siddet en storryger der, så...
Trist hvis det ikke længere er muligt at få fat i rigtig malerfarve.
Har f.eks. Norge også udfaset oliebaseret (uden vandsjask) -farve?
Jeg har tænkt at grunde med oliebaseret maling beckers non drop skal være en alkydmaling altså ikke vandbaseret som jeg har forstået, derefter male med en kulør over vi har valgt Lady pure color supermat
Indtil videre er det en plade som ser sådan ud. Er det kompliceret at udskifte gipsplader? Kan en nybegynder klare det? Hvad kan det koste at købe en plade?
Vi havde et gammelt tag i vores sommerhus, som ikke kunne blive hvidt med almindelig tagmaling, så vi besøgte farvehandleren for at købe spærrende maling.
- Har du ikke en terpentinbaseret grundmaling?
Jo, jeg havde jo en bøtte Rustas udendørsgrund! Rullede et lag af den på, og så på med tagmalingen igen. Nu blev det hvidt som det skulle uden den spærrende maling, som var rigtig dyr.
Farvemæssigt har vi allerede besluttet, hvad vi skal bruge, og spærrmalingen er en rigtig billig maling, 1098 kr for 10 liter. Hvad jeg undrer mig over er dels om dette er nikotin, eller om nogen har set sådan en misfarvning på grund af noget andet? Og om spærrmalingen er nok, eller om vi hellere skal udskifte gipspladen, og om en nybegynder i så fald kan klare at udskifte gipsplader, og hvad det eventuelt kan tænkes at koste.
I mit tilfælde (som var godt indrøget) så var det nok at rive tapetet ned, slibe væggen, og så male to gange med spærrende maling.
Det holdt tæt så længe jeg boede i huset.
I bagklogskabens lys skulle jeg have skiftet gips. Tidsmæssigt ville det have været hurtigere, og man kunne eventuelt have efterisoleret visse vægge også, hvilket ville have været godt.
I mit tilfælde (som var ordentligt indelugt) så var det nok at rive tapeterne ned, slibe væggen, derefter rulle to gange med spærr.
Det holdt tæt så længe jeg boede i huset.
I efterhånd skulle jeg have skiftet gipsen. Tidsmæssigt så ville det have været hurtigere, og man kunne evt. tilføjelsesisolere visse vægge også hvilket ville have været godt.
Ligner din væg min væg? Det sørgelige er at den forrige ejer kun boede her et år, så han må have røget som f*n...
Svært at sige ud fra de billeder.
Da jeg fik ned 3 lag tapet, var det meste "tjärade" væk, men lugten vedblev. Det fixede malingen.
Glem ikke at spærrmale loftet og evt. gulvet, samt fuge samlinger mellem væg og loft.
Okay for dette er den første plade, der er så dårlig. Alle de andre har været rigtig fine og som du siger, sad det meste i tapeterne i soveværelset, som nu ikke har haft tapet i ca. 2 uger, er lugten næsten helt væk. Loftet skal def. males med spærring, når man bruger tapetdamperen, så er dråberne fra loftet helt bæbrune...
Gulvene gør vi derimod ikke noget ved.
Har nu blotlagt pladen ved siden af den nikotinimprægnerede, og den er en lille smule gul, så det er en plade, der er så risikabel. Jeg overvejer derfor at skifte den. Hvordan gør jeg? Er det bare at skrue alle skruer ud og løfte den fra væggen?
Hvordan er det med tykkelse og sådant, kommer disse plader i forskellige dimensioner, eller er det standard?
De fleste gipsplader jeg er stødt på har været 120*240 cm store og 13 mm tykke, men der findes andre mål, 90 bredde fx, og gamle plader kan være 12 mm (?).
Skrue den ned er jo nemmere, hvis man kan komme til alle skruer, da forbliver den jo i ét stykke også...der sidder ikke gulv- eller loftliste i vejen?
De skruer jeg ser er den række, der sidder i midten af pladen i en lang række, gulvlister har jeg fjernet, og der sidder en skrue i hvert hjørne nederst. Loftlister sidder stadig fast, så spørgsmålet er, om man har skruet to skruer der også, ellers må jeg tage det stykke loftliste ned, da det kun er en plade.
Disse plader er fra 1991
Her har du en god video om gipsning. Hvis det er en 1200mm bred plade, der sidder i dag, kan du skrue en ny på uden at skulle skære andet end kortsiden (medmindre længden også skal tilpasses). F.eks. tager byggmax 82 kroner for en plade. https://www.youtube.com/watch?v=KcPRfKic-Js&feature=youtube_gdata_player
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.