Hej!

Har brug for at fjerne nogle skruer af typen ifølge billedet. Har lyst med lampe og det ser ud til at være riflet længst inde på skruen, men af skruens første halvdel ser indersiderne helt glatte ud. Jeg antager, at der findes et værktøj, der egner sig til fjernelse? Nogen der har styr på det?

Tak på forhånd!
 
  • To skruer monteret i en pink væg, den øverste lys og den nederste mørk. Skruerne ser ud til at have en glat overflade og unikke indre vægge.
Kan varamollyplugg i så fald: Slå indad er det letteste på mollyplugg
Hvis det ikke er plötsligt, men gipsplugg man skruer ind, så skruer du den ud med en stjernebids direkte i pluggen.
 
Hvis du har den tilhørende skrue, skru den ind, så den griber lidt, slå derefter skruen ind så langt det går. Så folder pluggen sig ud og kan trækkes ud med en tang.

Ellers kan du klippe hatten af og trykke det resterende ind i væggen.
 
  • Synes
Argastesnickaren
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte sagde:
Hvis du har skruen der hører til, skru den i så den genger lidt, slå derefter skruen ind så langt det går.
Så folder pluggen sig ud og kan trækkes ud med en tang.

Ellers kan du klippe hatten af og trykke resten ind i væggen.
Anden metode alle gange.
Med den første metode risikerer man altid at slå gængen ud i enden af expanderen. Derefter står man med en løs skrue som heller ikke kan fjernes.
 
  • Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Nu var det længe siden jeg brugte mollyplugg, men der plejer vel at være en brudangivelse i dem? Så det burde være nok at bryde lidt forsigtigt med en skruetrækker på den ydre del, så skulle den slippe.
Ellers vil jeg foreslå at bore den ud med omkring en 8mm metalbor. Det føles som den mindst voldelige måde at fjerne pluggen på.
 
  • Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Det er jo muligt at tage en boremaskine og bore "hatten" væk, så er det bare at slå den ind i væggen.
 
  • Synes
McHolm og 2 andre
  • Laddar…
Plejer at klemme "hatten" sammen med en tang, så slå den i væggen.
 
  • Synes
MagHam og 1 anden
  • Laddar…
Slå med hammeren rundt om så det bliver en fordybning rundt om kraniet og spartle over fungerer også
 
Napper af med en tang. Supernemt. Kan også knække af med en mejsel i midterhullet. Bare bryde lidt, så går skiven af, og så prikker man resten ind.
 
  • Synes
katho75
  • Laddar…
P PatrikJo sagde:
Nu var det længe siden jeg brugte mollyplugg, men der plejer vel at være en brydlinje i dem? Så det burde være nok at bryde lidt forsigtigt med en skruetrækker på den ydre del, så den skal give slip.
Ellers ville jeg foreslå at bore den ud med cirka en 8mm metalbore. Det føles som den mindst voldelige måde at få pluggen væk på.
Og boret hugger fast i mollyn, den begynder da at snurre i gipsen og fræser et stort hul, ganske vist kan det spartles igen.
 
  • Haha
  • Synes
Warleod og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Og boret hugger fast i mollyn, den begynder så at dreje i gipsen og fræser et stort hul, godt nok kan man spartle hullet igen.
Ja spartle er jo sjovt. ;)
Nej, men mollyn plejer vel at have tænder, som bider i gipsen?
 
  • Synes
Utdelning
  • Laddar…
P PatrikJo sagde:
…taggar som biter i gipset?
En af de mest kraftfulde fastgørelsesmetoder på markedet. ;)
Når byggemarkederne har femtielve specialplugs bare for at forvirre, ønsker man, at alle solgte den gamle klassiker Allplugg. Den virker til alt plademateriale.
 
  • Haha
Degerlunden
  • Laddar…
Duo-max er ellers min favorit fra før. Kræver intet værktøj for at montere, fungerer godt til både enkelt og dobbeltgips, og når man skal fjerne den, trækker man bare plastikringen ud og klipper den af. :)
 
  • Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
H
F Feskekörka sagde:
Hej!

Behøver få væk en del skruer af typen ifølge billedet. Har lyst med lampe og synes at være riflede længst inde på skruen, men skruehovedets første halvdel ser indersiderne helt glatte ud. Jeg antager, at der findes et værktøj, der egner sig til fjernelse? Nogen der har styr på det?

Tak på forhånd!
Øverste del/skive på Mollyskruen plejer at være let at få væk med en tang. Tag fat og vip lidt, så plejer den at gå af. Resten putter du bare ind i væggen, sæt en søm i hullet og bank bare. Hullet skal du spartle ud.
At trække en Mollyskrue ud af væggen fungerer, hvis man vil have et hål i væggen.
 
  • Synes
tergo
  • Laddar…
H HEM2121 sagde:
Øverste del/clip på Mollyskruen plejer at være let at fjerne med en tang. Tag fat og vip lidt, så plejer den at løsne sig. Resten skubber du bare ind i væggen, sæt en søm i hullet og bank lidt. Hullet må du spartle ud.
At trække en Mollyskrue ud af væggen fungerer, hvis man vil have et kæmpehul i væggen.
Der kommer intet kæmpehul, hvis man gør som beskrevet i indlæg 3.
Skru skruen i igen, slå lidt på skruen, så mollypluggen retter sig ud, som den var, da den blev sat der, så er det bare at trække den ud på samme måde, som den gik ind ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.