Jeg har en bekendt, som jeg tænkte hjælpe med at nedrive en væg og gøre det lidt mere luftigt.

Det startede med, at han kontaktede en snedker angående jobbet. Han konstaterede ved at banke på væggen, at den ikke var bærende, og ville have omkring 6200:- for at banke væggen ned og gøre det pænt. Jeg mente, at der var en del at spare ved at gøre arbejdet selv, og borede i væggen og konstaterede hurtigt, at det er en væg af letbeton!

Jeg ved intet om byggeteknik osv., men det virker mærkeligt for mig, at den ikke skulle være bærende. Der er en overetage, som har samme ydermål som stueetagen (ca. 70 m2, kvadratisk). Dette får mig til at tro, at den er bærende, da stueetagen i store træk kan inddeles i fire rum (med bærende "kryds"?).

Til spørgsmålene!
- Kan man på en enkel måde afgøre, om væggen er bærende eller ej?
- Hvis væggen er bærende, hvordan går man bedst til værks for at "bygge væggen bort"?

Personligt tror jeg, som lægmand, at man kunne lægge en limtræsbjælke mod loftet på stående limtræ på hver side (der er 360 cm væg i øjeblikket). Er det muligt med den rette dimension?

Går væggen langs eller på tværs af huset?
Billeder af plantegningen ville lette.

Det er væggen, der er markeret med en rød ramme, som jeg ønsker at fjerne. Som I kan se, så er det på stueetagen, og lige under den væg i kælderetagen er der ingen væg. Dette indikerer muligvis, at det er i orden at fjerne den? Hvis det er tilfældet, hviler den øvre etage på væggen, der går tværs over huset i midten?

• Plantegning af hus med rød ramme omkring en væg på stueetagen, der overvejes fjernet; viser også kælderplan uden tilsvarende væg under.
Med hvordan loftet ser ud, så går (til 99,9%) tagspær og bjælkelaget mellem kælder og stueplan fra venstre til højre. Med andre ord burde det være frit frem at rive den markerede væg. Væggen i kælderen, der løber langs hele hobbyrummet, er til 99,9% bærende, væggen lige over i stueplan er sandsynligvis bærende, men det behøver de ikke være.

Har I tegninger på gulvbjælkelaget også?

Ingen flere tegninger er tilgængelige hos ejeren.

Afhængig af kommunen kan visse tegninger findes hos kommunens byggesagsafdeling.
/Torpalainen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.