Forudsætninger: Enplansvilla fra slutningen af 60'erne med træstomme og facadebeklædning i mursten. Et rum har et vindue, der er 3600 mm bredt. Træbjælken over vinduesåbningen i stommen er intakt. Murstenene over vinduet hænger dog ned cirka 15 mm på midten. Der er fire skifter mursten, som er forstærket med en vinkeljern. Tykkelsen på vinkeljernet er 5 mm, og den nederste synlige del er 70 mm bred. Det er tydeligt, at konstruktionen ikke er stærk nok, og vinkeljernet trykker på vinduet, så det har synlig påvirkning.

Hvordan løser man dette? Et alternativ er at lade en murer tage de fire skifter mursten ned, indsætte et betydeligt kraftigere vinkeljern (120 x 120 x 10) og derefter mure op på ny. Spørgsmålet er, om man i stedet på en eller anden måde kan forstærke det eksisterende vinkeljern, måske ved at svejse et nyt vinkeljern på nedenfra. Det nye jern får da ingen understøttelse på siderne, men det er nok ikke nødvendigt, da problemet ikke findes ved understøttelserne, men kun på midten? Er der nogen, der har løst et lignende problem.

J Jag_kan sagde:
Forudsætninger: Etplanshus fra slut 60'erne med træramme og facadebeklædning i tegl. Et rum har et vindue, der er 3600 mm bredt. Træbjælken over vinduesåbningen i rammen er intakt. Teglet over vinduet hænger dog ned cirka 15 mm i midten. Der er fire skifter med tegl, som er forstærket med en vinkeljern. Tykkelsen på vinkeljernet er 5 mm, og den nedre synlige del er 70 mm bred. Det er tydeligt, at konstruktionen ikke er tilstrækkelig stærk, og vinkeljernet presser på vinduet, så det har synlig påvirkning.

Hvordan løser man dette? Et alternativ er at lade en murer tage de fire skifter med tegl ned, indsætte et betydeligt kraftigere vinkeljern (120 x 120 x 10) og derefter mure op igen. Spørgsmålet er, om man i stedet på en eller anden måde kan forstærke det eksisterende vinkeljern, måske ved at svejse et nyt vinkeljern på nedenunder. Det nye jern får da ikke nogen opbakning på siderne, men det er nok ikke nødvendigt, da problemet ikke findes ved ophænget, men kun på midten? Nogen, der har løst et lignende problem.
Tjek med 13th Marine og her https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-2226#post-6440720

Billeder hjælper jo altid.

Men det er ikke rigtigt som hos mig, jeg har ganske vist en del, der skal fikses, men det er "bare" 2.4m.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-om-tegel-ovan-foenster-utan-att-ta-ner-panelen.564349/

Hos mig er det den röst... rustende armering, der har sprængt fugen og gør, at det hænger over vinduet.
Kan det være noget lignende her?

At forstærke med en ny vinkeljern kan måske fungere, spørgsmålet er, om teglet bevæger sig så meget, at du kan presse det tilbage?
Og om du kan få indført vinklen bag ved teglet.

Så vil jeg mene, at det vigtige er den del af vinklen, der står op. Så den behøver ikke være meget tykkere end den nuværende eller stikke ud så langt.
Men det kan sikkert en anden på forumet bedre end jeg.

Der er ingen sprængte fuger, så det er ikke det, der er problemet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.