Hej.

Vi har modtaget et antal klager fra naboer om, at de hører høje trin-/dunkelyde fra vores barn. Jeg gik til naboen, og de inviterede mig ind for at høre lyden. Præcis som de siger, kan man høre det ekstremt meget, når barnet løber og hopper. Man kunne også høre høje trinlyde, når man gik. Selvom det hovedsageligt sker i dagtimerne, kan jeg forstå, at det forstyrrer dem med tanke på lydniveauet.

Det udlejeren gjorde før var, at de skiftede parket og lagde tykt skum under (ca. 1-2 cm tykt skum). Parketten, vi fik, er 13mm tyk. Lejligheden er fra millionprogrammet, og derfor antager jeg, at bjælkelaget er af letbeton.

Mit spørgsmål er, hvorfor det lyder så meget, trods at der er skum, tror I? Kan det have at gøre med, at parketten kun er 13mm tyk og ret "bøjelig", hvilket leder trykket til bjælkelaget?

Jeg har også set af og til nogle sølvfisk i gangen, kan det være, at bjælkelaget er fugtskadet og leder lyd mere?

Taknemmelig for svar og tips.

• Synes
JTapp
  • Laddar…
Velkommen til forummet!

Kan det være, at udlejeren fjernede sandet under det gamle parketgulv og erstattede det med flydespartelmasse, skum og laminatgulv? En klassisk fejl, der begås ved renoveringer i millionprogram-lejligheder, og som radikalt forringer lyddæmpningen.

• Synes
Björnb22 og 1 anden
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Velkommen til forummet!

Kan det være, at udlejeren fjernede sandet under det gamle parketgulv og erstattede det med flydemørtel, foam og laminatgulv? En klassisk fejl, der begås ved renoveringer i almennyttige lejligheder og som radikalt forringer lydisoleringen.
Tak!

Jeg kan ikke huske, om de gjorde det, men det er meget sandsynligt, at det blev gjort. De lagde en 13mm egetræsparket over en temmelig tyk foam, som skulle være en særlig type, der dæmper lyden meget.

Når man går på parketgulvet, bøjer det sig præcis der, hvor man går. Kan det have noget med sagen at gøre, tror du? At foamen gav den modsatte effekt?

Bor du i en udlejningsejendom er det udlejeren, som skal kontaktes af din nabo nedenunder. Det er denne persons ansvar med trinstøjen. Hvis parketgulvet gynger så meget som du siger, og det er klikfuge, vil gulvet sandsynligvis snart gå i stykker. Hvad er det for et underlag på 1-2 cm, der er brugt? Den brugsanvisning burde indeholde, hvilke gulvmaterialer der kan lægges ovenpå. Parketgulvet på 13mm kan være for tyndt ovenpå den. Bed din udlejer om at kontrollere med entreprenøren, der udførte arbejdet.
Et eksempel https://www.markvaruhuset.se/uploads/80b932a501ccc2e74eedc72fb9d371e7.pdf

Senest redigeret:
  • Synes
Björnb22
  • Laddar…
B Björnb22 sagde:
Tak!

Jeg kan ikke huske om de gjorde det, men det er meget sandsynligt, at det blev gjort. De lagde en 13mm egetræsparket over en ret tyk skum, som skulle være en speciel slags der lyddæmper meget.

Når man går på parketten, så bøjer parketten lige der, hvor man går, kan det have med sagen at gøre, tror du? At skummet gav modsat effekt?
Ja, parketten fungerer som et trommeskind, når sandet som den gamle parket lå på blev fjernet, så blev det nye gulv en tromme der forstærker lyden!
Skummet dæmper måske noget, men det der burde være gjort er at lægge dobbelt gulvgips og et tyndt skum!

• Synes
Björnb22 og 1 anden
  • Laddar…
M Martin Siöland sagde:
Bor du i et lejlighedskompleks, er det udlejeren, der skal kontaktes af din nabo nedenunder. Det er hans ansvar med trinlyden. Hvis parketten giver sig så meget, som du siger, og det er klikgulv, vil gulvet med al sandsynlighed snart gå i stykker. Hvad er det for et mellemlag på 1-2 cm, der er blevet brugt? Brugsanvisningen burde indeholde, hvilke gulvmaterialer der kan lægges ovenpå. Parketten på 13 mm kan være for tynd ovenpå den. Bed din udlejer tjekke med entreprenøren, der udførte arbejdet.
Et eksempel [link]
Tak for dit svar.

Jeg vil forsøge at afklare disse spørgsmål med udlejeren.

B byggarätt sagde:
Ja parketten fungerer som et trommeskind når sanden som den gamle parkett lå på blev fjernet, så blev det nye gulv en tromme som forstærker lyden!
Skummet dæmper måske noget, men det der burde være gjort er at lægge dobbelt gulvgips og en tynd foam!
Tak for dit svar.

Så sanden skal man ikke fjerne, selvom man tænker at lægge foam?

B Björnb22 sagde:
Tak for dit svar.

Så sanden skal man ikke fjerne, selvom man tænker at lægge foam?
Nej men dette er tricky, for under byggefasen bliver sandet forurenet, og det skal være 100% tørt og rent... kommer der fugt, er det næsten umuligt at tørre sandet uden specialudstyr til 100%, det skal være sand, der ikke støver
Før i tiden, før flydespartel, var sand sagen
I dag lægger man dobbelt lag gulvgips for lydisolering med et tyndt lag flyde...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.