Impregnerer de med de samme kemikalier i Finland.

er det imprægneret på samme måde?
Kan jo være at det stadig er tilladt med den imprægnering som er forbudt i sverige

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Det har jeg prædiket i mange år, at man ofte anvender trykt træ helt unødigt. Bare fordi træet kan blive udsat for regn, betyder det ikke, at det rådner væk på én gang. Hvis konstruktionen er god (afledningsmuligheder, luftning, beskyttede endeflader, ingen mulighed for snavs at samle sig mm.), kan ubehandlet træ holde mange år. En sandkasse i utrykt træ holder så længe, som behovet findes. Derefter kan den bruges som brænde. PS: at åndedrætsmasken ikke virker, har vi jo lært af Corona-trådene. Finner bør læse dem for at opbygge viden!

• Haha
  • Synes
Bombus pratorum og 2 andre
  • Laddar…
Impregneret træ anbefales ikke til følgende
– bærende altanstommekonstruktioner som ligger ovenfor jorden
Den altan vil jeg ikke gå på efter et par år :oops:

Meget mærkelige formuleringer som egentlig ikke betyder noget, typisk dette: "Livslængden hos ubehandlet træ er ofte tilstrækkelig lang". Tilstrækkelig lang til hvad? At man skal blive træt af farven og ønske at skifte til andet tømmer? Man bygger jo med trykimprægneret netop for at det skal holde så længe som muligt og slippe for at købe nyt materiale, hvilket betaler sig for både klimaet og pengepungen.

• Synes
SonnyListon og 3 andre
  • Laddar…
Z Zachtionman sagde:
Den terrasse vil jeg ikke gå på efter et par år :oops:

Meget mærkelige formuleringer, der egentlig ikke betyder noget, som dette: "Livslängden hos obehandlat trä är ofta tillräckligt lång". Tilstrækkeligt lang til hvad? At man bliver træt af farven og vil skifte til andet træ? Man bygger jo med trykimprægneret netop for, at det skal holde så længe som muligt og slippe for at købe nyt materiale, hvilket er godt for både klimaet og pengepungen.
Jeg har bygget terrassestammer i utrrykt træ (inklusive planker), som holdt i ti år og mere. Ingen problemer. Derefter kan du skifte beskadigede dele og bruge som brænde. Det kan du ikke med trykt træ.

• Synes
elviskodzic og 1 anden
  • Laddar…
Bare en myte, at otryckta har meget kortere levetid end tryckat. Svennar skal følge John og ikke tænke selv, det er vi opdraget til og sandsynligvis verdensmestre i!

• Synes
  • Haha
cpalm og 5 andre
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Bare en myte at uplakkede har meget kortere levetid end lakeret. Svennar skal følge John og ikke tænke selv, det er vi opdraget til og formentlig verdensmestre i!
Jeg er enig...:geek:

• Synes
Niklaspe og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg har bygget altanstommar i otrryckt virke (inklusive trall) som holdt i ti år og mere. Ingen problemer. Derefter kan du bytte skadede dele og bruge som brænde. Det kan du ikke med tryckt virke.
10 år??
Jeg har min altan i helt ok stand efter 20 år. Har ikke skiftet noget, men skifter nok trallvirket næste sæson. Det gamle ryger til ÅVC, brænde til ildstedet sørger jeg for på anden vis. :)

Dejligt at man byggede i tryckt virke, ellers havde man haft 10 år med vedligeholdelse bag sig nu…

• Synes
SonnyListon og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
Bara en myt att otryckta har mycket kortere levetid enn trykket. Svenskere skal følge John og ikke tænke selv, det er vi opdraget til og formodentligt verdensmestre på!
Du kan jo bruge ubehandlet træ hvis du føler for det, det rammer jo kun dig selv. :)

Jeg har lang erfaring med både trykket og ubehandlet træ. Før byggede man oftest jagttårne i ubehandlet træ, siden ca. 20 år bygger jeg kun i trykket træ. Pludselig forsvandt vedligeholdelsesbehovet på tårnene.
Det skyldes kun, at det trykte træ holder utroligt meget længere end ubehandlet. Dette er min egen erfaring, så jeg VED, at det passer.

Det er ren dumhed at tro, at man bruger trykket træ pga en slags flokmentalitet... det handler om viden.

• Synes
LaT og 2 andre
  • Laddar…
Åndedrætsværn bør man bruge ved al maskinel savning og slibning af træ, så det er ikke noget mærkeligt. Nej, jeg gør det heller ikke...dumt nok.

Så er det selvfølgelig muligt at bygge en terrasse, der holder 30-40 år uden imprægnering fra fabrikken. Men spørgsmålet er, om folk er villige til at gøre arbejdet i det tempo, som det så bliver, og om det til gengæld er bedre for miljøet.

Nissens
Z z_bumbi sagde:
Så går det selvfølgelig at bygge en terrasse, der holder 30-40 år uden imprægnering fra fabrikken. Spørgsmålet er bare, om folk er villige til at gøre arbejdet i det tempo, som det så kræver, samt om det til gengæld er bedre for miljøet.
Ja, hvis du bruger beton eller noget andet materiale end ubehandlet gran/fyrretræ, er det muligt.

Alternativt, hvis du har terrassen indendørs...

Senest redigeret:
  • Synes
SonnyListon
  • Laddar…
Selvom de skriver i linket, at altangulv bør være trykimpregneret. De skriver, at altanstolper uden jordkontakt passer som ubehandlet. Det kan jeg acceptere. Hvis du behandler en vertikal altanstolpe, holder den nok i mange årtier.

• Synes
SonnyListon
  • Laddar…
P
Bare en myte at utrykt har meget kortere levetid end trykt. Svennar skal følge John og ikke tænke selv, det er vi opdraget til og formodentlig verdensmestre på!
Jeg byggede en terrasse for 30 år siden, den ser stadig ny ud, men jeg brugte NTR M-klassificeret trykimprægneret træ ;)

P Peter787 sagde:
Jeg byggede en terrasse for 30 år siden, den ser stadig ny ud, men jeg brugte NTR M-klassificeret trykimprægneret træ ;)
Eftersom det idag inte findes nogle godkendte træbeskyttelsesmidler for NTR-M i Sverige, kan man jo spekulere over, hvad du får i dig :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.