5,042 læst ·
17 svar
5k læst
17 svar
Myndigheder i Finland fraråder brug af trykimprægneret
Side 1 af 2
https://tukes.fi/sv/-/undvik-onodig-anvandning-av-impregnerat-tra-
Interessant er, at de råder til at bruge åndedrætsværn og beskyttelseshandsker, når man bruger trykimprægneret. Er dette noget, der tales om i Sverige?
Interessant er, at de råder til at bruge åndedrætsværn og beskyttelseshandsker, når man bruger trykimprægneret. Er dette noget, der tales om i Sverige?
Impregnerer de med de samme kemikalier i Finland.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 indlæg
Det har jeg prædiket i mange år, at man ofte anvender trykt træ helt unødigt. Bare fordi træet kan blive udsat for regn, betyder det ikke, at det rådner væk på én gang. Hvis konstruktionen er god (afledningsmuligheder, luftning, beskyttede endeflader, ingen mulighed for snavs at samle sig mm.), kan ubehandlet træ holde mange år. En sandkasse i utrykt træ holder så længe, som behovet findes. Derefter kan den bruges som brænde. PS: at åndedrætsmasken ikke virker, har vi jo lært af Corona-trådene. Finner bør læse dem for at opbygge viden!
Den altan vil jeg ikke gå på efter et par år
Meget mærkelige formuleringer som egentlig ikke betyder noget, typisk dette: "Livslængden hos ubehandlet træ er ofte tilstrækkelig lang". Tilstrækkelig lang til hvad? At man skal blive træt af farven og ønske at skifte til andet tømmer? Man bygger jo med trykimprægneret netop for at det skal holde så længe som muligt og slippe for at købe nyt materiale, hvilket betaler sig for både klimaet og pengepungen.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 indlæg
Jeg har bygget terrassestammer i utrrykt træ (inklusive planker), som holdt i ti år og mere. Ingen problemer. Derefter kan du skifte beskadigede dele og bruge som brænde. Det kan du ikke med trykt træ.Z Zachtionman sagde:Den terrasse vil jeg ikke gå på efter et par år
Meget mærkelige formuleringer, der egentlig ikke betyder noget, som dette: "Livslängden hos obehandlat trä är ofta tillräckligt lång". Tilstrækkeligt lang til hvad? At man bliver træt af farven og vil skifte til andet træ? Man bygger jo med trykimprægneret netop for, at det skal holde så længe som muligt og slippe for at købe nyt materiale, hvilket er godt for både klimaet og pengepungen.
10 år??T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg har min altan i helt ok stand efter 20 år. Har ikke skiftet noget, men skifter nok trallvirket næste sæson. Det gamle ryger til ÅVC, brænde til ildstedet sørger jeg for på anden vis.
Dejligt at man byggede i tryckt virke, ellers havde man haft 10 år med vedligeholdelse bag sig nu…
Du kan jo bruge ubehandlet træ hvis du føler for det, det rammer jo kun dig selv.Jonatan79 sagde:
Jeg har lang erfaring med både trykket og ubehandlet træ. Før byggede man oftest jagttårne i ubehandlet træ, siden ca. 20 år bygger jeg kun i trykket træ. Pludselig forsvandt vedligeholdelsesbehovet på tårnene.
Det skyldes kun, at det trykte træ holder utroligt meget længere end ubehandlet. Dette er min egen erfaring, så jeg VED, at det passer.
Det er ren dumhed at tro, at man bruger trykket træ pga en slags flokmentalitet... det handler om viden.
Åndedrætsværn bør man bruge ved al maskinel savning og slibning af træ, så det er ikke noget mærkeligt. Nej, jeg gør det heller ikke...dumt nok.
Så er det selvfølgelig muligt at bygge en terrasse, der holder 30-40 år uden imprægnering fra fabrikken. Men spørgsmålet er, om folk er villige til at gøre arbejdet i det tempo, som det så bliver, og om det til gengæld er bedre for miljøet.
Så er det selvfølgelig muligt at bygge en terrasse, der holder 30-40 år uden imprægnering fra fabrikken. Men spørgsmålet er, om folk er villige til at gøre arbejdet i det tempo, som det så bliver, og om det til gengæld er bedre for miljøet.
Ja, hvis du bruger beton eller noget andet materiale end ubehandlet gran/fyrretræ, er det muligt.Z z_bumbi sagde:
Alternativt, hvis du har terrassen indendørs...
Senest redigeret:
Selvom de skriver i linket, at altangulv bør være trykimpregneret. De skriver, at altanstolper uden jordkontakt passer som ubehandlet. Det kan jeg acceptere. Hvis du behandler en vertikal altanstolpe, holder den nok i mange årtier.