2,636 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Musebeskyttelse til ventileret pladefacade
Korrugeret vægplade giver jo gode muligheder for at få en ventileret facade, men kan også tænkes at efterlade vidåbent for mus at smutte rundt i mellemrummet og derefter gnave sig videre. For træfacader findes der jo musband, der optager ujævnheder i bagpanelet, stopper musene, lader luften cirkulere. Men, hvordan gør man med en facade i korrugeret vægplade? Det bliver vel næppe godt at lade musbandets metalfingre ligge og slide mod overfladebelægningen på pladens bagside. En tilgang kan jo være at have musband og derefter en lægte eller regel, som pladen monteres mod med sådanne skumplasttætningsstrimler udformet til tætning af bagsiden på korrugeret plade. Bortset fra at dette tager vægtykkelse (og dermed rumstørrelse i attefallshus og andre yderarealbegrænsede bygninger), så kan man jo forestille sig, at man i visse situationer får kondens på pladens inderside (kold bygning), som da løber ned mod tætning og lægte og der kan give problemer. Desuden er det formentlig intet problem for musene at gnave sig igennem skumplasten, hvis de sætter den side til. Er der nogen der ved hvordan musbeskyttelsen bedst løses i dette tilfælde eller har nogen god ide? Jeg overvejer vægplade for at få en antændelsesbeskyttende belægning og mindske vedligeholdelsesbehovet.
Hvad angår musband + lægte, kunne det måske erstattes af Europrofils ventilerede metallelægte, hvis hullerne er små nok til at være mustætte, men de mulige problemer med skumplasttætningen forbliver.
Hvad angår musband + lægte, kunne det måske erstattes af Europrofils ventilerede metallelægte, hvis hullerne er små nok til at være mustætte, men de mulige problemer med skumplasttætningen forbliver.
Jeg regner med, at en pladefacade bevæger sig frem og tilbage med temperaturændringer, og at vinden kan gøre sit til, udover at risikoen sikkert findes, at fingrene ridser allerede ved montering.S stugfar sagde:
Moderator
· Stockholm
· 57 606 indlæg
Dette at kortskarverne glider fra hinanden lyder mærkeligt. Det troede jeg var umuligt med klikgulv.
Kigger man på billederne, så ser det jo ud, som om de har brugt afstandsstykker mod væggene. Jeg tror ikke, det er problemet. Kan det ikke være, at reglarne, som de har rettet gulvene op med, er krympet, så gulvfladen er sunket lidt? Jeg ved, at det er blevet taget op som et problem med flisebelagte badeværelser i nyproducerede træhuse. Konstruktionen krymper i løbet af nogle måneder efter opsætning.
Kigger man på billederne, så ser det jo ud, som om de har brugt afstandsstykker mod væggene. Jeg tror ikke, det er problemet. Kan det ikke være, at reglarne, som de har rettet gulvene op med, er krympet, så gulvfladen er sunket lidt? Jeg ved, at det er blevet taget op som et problem med flisebelagte badeværelser i nyproducerede træhuse. Konstruktionen krymper i løbet af nogle måneder efter opsætning.
Dette indlæg synes at høre til en anden tråd.H hempularen sagde:Det at kortsamlingerne glider fra hinanden lyder mærkeligt. Det troede jeg var umuligt med klikgulv.
Kigger man på billederne, ser det jo ud som om de har brugt afstandsstykker mod væggene. Jeg tror ikke, det er problemet. Kan det ikke være, at lægterne, som de har rettet gulvene op med, er krympet, så gulvfladen er sunket lidt? Jeg ved, at det er blevet taget op som et problem med flisebeklædte badeværelser i nyproducerede træhuse. Konstruktionen krymper i løbet af et antal måneder efter opsætning.
Fik en idé, hvis man fastgør planplade på bagsiden af den korrugerede vægplade, f.eks. ved at planpladen klemmes mellem vægpladen og underlaget eller med blindnitter, så dannes der kanaler ved korrugeringstoppeene. Disse er selvfølgelig store nok til musene at passere, men kan musene klatre på lodrette metalflader? Selv hvis de ikke klarer det på en fri ydre overflade, er der risiko for, at de klarer det ved at tage fat mellem den ydre og den indre plade, eventuelt efter at plade eller belægning er ældet en del. Hvad tror I andre forumdeltagere?F FGLIN sagde:Korrugeret vægplade giver jo gode muligheder for at få en ventileret facade, men kan også tænkes at være vidt åben for mus at smutte rundt i mellemrummet og så gnave sig videre. For træfacader findes der jo musbånd, der optager ujævnheder i bagpanelet, stopper musene og lader luften cirkulere. Men, hvordan gør man med en facade i korrugeret vægplade? Det bliver vel næppe godt at lade musbåndets metalfingre ligge mod og slide på belægningen på pladens bagside. Et forsøg kan jo være at have musbånd og så en lægte eller regel som pladen monteres mod med sådanne skumplasttætningsstrimler designet til tætning af bagsiden på korrugeret plade. Bortset fra at dette øger vægtykkelsen (og dermed reducerer rumareal i attefallshuse og andre yderarealbegrænsede bygninger) så kan man jo forestille sig, at man i visse situationer får kondens på pladens inderside (kold bygning), som så løber ned mod tætningen og lægten og der kan give problemer. Desuden er det sandsynligvis intet problem for musene at tygge sig igennem skumplasten, hvis de sætter den side til. Er der nogen, der ved, hvordan mussikringen bedst løses i dette tilfælde, eller har nogen en god idé? Jeg overvejer vægplade for at få en brandsikrende belægning og minimere vedligeholdelsesbehovet.
Hvad angår musbånd + lægte, måske kunne det erstattes af Europrofils ventilerede metallægte, hvis hullerne er små nok til at være mustætte, men de mulige problemer med skumplasttætningen forbliver.
Hvis det er tilfældet, kan man forestille sig, at tilstrækkelig udhæng og nedhæng for pladerne ville hjælpe, for gnaverne er vel næppe så akrobatiske, at de klatrer nedad på en fri metaloverflade, vender 180 grader opad rundt om en skarp metalkant og fortsætter opad? Så gælder det selvfølgelig, at der ikke bliver broer nogen steder på grund af genstande, der stilles imod eller planter, der skyder op. Flagermus og insekter kan jo også tænkes at give besvær. Så er der jo skumplasttætningerne, men så kommer spørgsmålet om kondens, der kan tænkes at komme løbende langs vægpladens inderside igen.
Jeg tror stadig på at bare sætte almindelige musband. Skulle en tand imod forventning gå af efter 10-20 år af let gnidning mod plade 1-3 mm frem og tilbage, lap lokalt med bedre slags tagfodsnet.
Men forstår at du vil have andres meninger.
Men forstår at du vil have andres meninger.
Jeg bekymrer mig ikke for, at tænderne skal gå af. Jeg bekymrer mig for, at de skal slide på overfladebelægningen på pladens inderside, så det begynder at korrodere der.S stugfar sagde:
Ja i min verden er det også en meget lav risiko. Jeg kan ikke forestille mig, at væggene bevæger sig så meget.
Musbandsproducenterne selv siger, at det virker med profileret plade.
https://habo.com/storage/723830434E...2132e4a58/Monteringsanvisning av Museband.pdf
Måske nogen, der har haft musband bag pladefacade i >10 år kan kommentere.
Musbandsproducenterne selv siger, at det virker med profileret plade.
https://habo.com/storage/723830434E...2132e4a58/Monteringsanvisning av Museband.pdf
Måske nogen, der har haft musband bag pladefacade i >10 år kan kommentere.
Klik her for at svare