5,401 læst ·
8 svar
5k læst
8 svar
Murstensramme - sorte sømhoved på indervæggen. Hvilke plader?
Hej,
Har lige købt et hus med teglstamme. På væggene er der gennemgående sort snavs, især op mod loftet, men også andre steder. Jeg har antaget, at dette kommer fra den åbne pejs, olieafbrændingen i kælderen, hvis ventilationen har været forkert, eller stearinlys. Antageligvis ikke noget mystisk ved det (eller?!). Men det, jeg er en smule bekymret for, er, at der er en sort plet over næsten alle sømhoveder i vægpladerne, der sidder mod ydervæggen. Jeg antager, at disse har hentet kulde fra teglstammen. Er det sandsynligt, at de kolde sømhoveder har fået tapetet over dem til at tiltrække mere sod end resten af væggen? Eller er det så slemt, at det kan være skimmel- og fugtproblemer? Bør jeg fjerne pladerne, eller kan jeg blot tapetsere over (eventuelt med 6 mm reparationsgips over)?
Jeg spekulerer også på, hvad der er den rigtige måde - dvs. hvordan gør man med plader, når man har teglstamme, for at undgå problemer (man kan jo altid pudse, men vil gerne have tapeter indvendigt)? Kan man bruge plader med organiske materialer? Skal de sidde direkte mod teglet eller luftspalte? Hvis luftspalte - skal der være lægter af ikke-organisk materiale?
Vedhæfter et billede, der illustrerer mit spørgsmål.
Har lige købt et hus med teglstamme. På væggene er der gennemgående sort snavs, især op mod loftet, men også andre steder. Jeg har antaget, at dette kommer fra den åbne pejs, olieafbrændingen i kælderen, hvis ventilationen har været forkert, eller stearinlys. Antageligvis ikke noget mystisk ved det (eller?!). Men det, jeg er en smule bekymret for, er, at der er en sort plet over næsten alle sømhoveder i vægpladerne, der sidder mod ydervæggen. Jeg antager, at disse har hentet kulde fra teglstammen. Er det sandsynligt, at de kolde sømhoveder har fået tapetet over dem til at tiltrække mere sod end resten af væggen? Eller er det så slemt, at det kan være skimmel- og fugtproblemer? Bør jeg fjerne pladerne, eller kan jeg blot tapetsere over (eventuelt med 6 mm reparationsgips over)?
Jeg spekulerer også på, hvad der er den rigtige måde - dvs. hvordan gør man med plader, når man har teglstamme, for at undgå problemer (man kan jo altid pudse, men vil gerne have tapeter indvendigt)? Kan man bruge plader med organiske materialer? Skal de sidde direkte mod teglet eller luftspalte? Hvis luftspalte - skal der være lægter af ikke-organisk materiale?
Vedhæfter et billede, der illustrerer mit spørgsmål.
Hej Jaso!
Knepige spørgsmål som jeg tror kun kan få svar ved at fjerne en plade med specielt sorte spikskallar.
Findes der ikke et sted, der ikke er så synligt?
Eller måske nogen er stødt på samme ting?
Skulle ikke dække med hverken gips eller tapet, før jeg vidste, hvad det var. Du risikerer at bygge et enkelt problem ind, som så bliver stort! :eek:
Fortæl gerne, hvad det er, når du har fundet ud af det!
Johan
Knepige spørgsmål som jeg tror kun kan få svar ved at fjerne en plade med specielt sorte spikskallar.
Findes der ikke et sted, der ikke er så synligt?
Eller måske nogen er stødt på samme ting?
Skulle ikke dække med hverken gips eller tapet, før jeg vidste, hvad det var. Du risikerer at bygge et enkelt problem ind, som så bliver stort! :eek:
Fortæl gerne, hvad det er, når du har fundet ud af det!
Johan
Du har måske ret i, at jeg nok bliver nødt til at rive for at få at vide det, men håber stadig, at dette ikke er et unikt tilfælde på forummet, men at nogen kan genkende billedet.
Problemet, som jeg ser det nu, er, at jeg ikke finder svar på, hvordan jeg skulle sætte plader op, hvis jeg skulle gøre det rigtigt.
Ville være meget interessant, hvis nogen på forummet med teglstomme ville fortælle, hvordan de satte plader op til tapetsering og for at skjule el-kabler i. Måske er der endda en tømrer på forummet, der kan fortælle, hvordan hun/han ville sætte plader op, hvis denne kom til et hus med teglstomme?
Vil rapportere, hvis jeg finder ud af svaret et andet sted eller river en plade.
Problemet, som jeg ser det nu, er, at jeg ikke finder svar på, hvordan jeg skulle sætte plader op, hvis jeg skulle gøre det rigtigt.
Ville være meget interessant, hvis nogen på forummet med teglstomme ville fortælle, hvordan de satte plader op til tapetsering og for at skjule el-kabler i. Måske er der endda en tømrer på forummet, der kan fortælle, hvordan hun/han ville sætte plader op, hvis denne kom til et hus med teglstomme?
Vil rapportere, hvis jeg finder ud af svaret et andet sted eller river en plade.
Det er meget rigtigt, at det er kulden fra sømhovederne, der har tiltrukket sig snavs. Fænomenet kaldes termodiffusion og gør, at partikler (snavs) trækkes til koldere overflader. Eventuel fugt fra kondens på sømhovederne kan jo også bidrage til det.
Dermed er det ikke sagt, at der ikke kan vokse hyggelige ting på papiret på bagsiden af gipsen. Organiske materialer direkte mod en kold ydervæg af tegl er en risikofaktor. Der sker dog intet, hvis der ikke kommer fugt til. Du må prøve at kigge ved en stikkontakt eller ved en vinduesliste og se, om du kan finde ud af, hvad der er der bagved.
Dermed er det ikke sagt, at der ikke kan vokse hyggelige ting på papiret på bagsiden af gipsen. Organiske materialer direkte mod en kold ydervæg af tegl er en risikofaktor. Der sker dog intet, hvis der ikke kommer fugt til. Du må prøve at kigge ved en stikkontakt eller ved en vinduesliste og se, om du kan finde ud af, hvad der er der bagved.
Dejligt at høre, at der i det mindste er en forklaring, som i teorien betyder, at det kunne være okay med mine vægge. Dette er præcis den forklaring, jeg selv har grublet over, men ikke vidste var et "begreb" så at sige.Krawk sagde:
Hyggelig bevoksning var en meget grum måde at skrive på, præcis det, jeg ikke vil tænke påDermed ikke sagt, at der ikke kan vokse hyggelige ting på papiret på bagsiden af gipspladen. Organiske materialer direkte mod en kold ydervæg af tegl er en risikofaktor. Der sker jo dog intet, hvis der ikke kommer fugt til.
Du kan prøve at kigge ved en stikkontakt eller ved en vinduesliste og se, om du kan finde ud af, hvad der er der bagved.
Hvad ville du anbefale for plader, hvis man skifter alle plader mod ydervæggene?
Gips.
Et plademateriale på indersiden af en væg bør ikke være vådt på bagsiden. (Er det efterisoleret?)
Det ser heller ikke ud til at være et problem, som det ser ud nu?
Hvis der er fugt i væggen, bør det udbedres og ikke skjules.
Edit:
Man skal kigge på hele konstruktionen og ikke kun det inderste lag. Murstensvægge er ikke helt uproblematiske at arbejde med, og der er forskellige meninger om, hvordan det skal gøres.
Yderpunkterne er, at man enten lader væggen ånde (ind og ud) og anvender materialer, der er ufølsomme over for fugt, eller at man bygger en væg indvendigt i henhold til skalvægprincippet med diffusions-tæt plast osv.
I sidste ende er problemet, at hvis murstenene er våde i en dybde, hvor det fryser, er der risiko for, at det springer i stykker.
Et plademateriale på indersiden af en væg bør ikke være vådt på bagsiden. (Er det efterisoleret?)
Det ser heller ikke ud til at være et problem, som det ser ud nu?
Hvis der er fugt i væggen, bør det udbedres og ikke skjules.
Edit:
Man skal kigge på hele konstruktionen og ikke kun det inderste lag. Murstensvægge er ikke helt uproblematiske at arbejde med, og der er forskellige meninger om, hvordan det skal gøres.
Yderpunkterne er, at man enten lader væggen ånde (ind og ud) og anvender materialer, der er ufølsomme over for fugt, eller at man bygger en væg indvendigt i henhold til skalvægprincippet med diffusions-tæt plast osv.
I sidste ende er problemet, at hvis murstenene er våde i en dybde, hvor det fryser, er der risiko for, at det springer i stykker.
Senest redigeret:
Af forskellige grunde har jeg haft travlt med livets mysterier, og renoveringen har derfor ikke haft den hastighed, jeg havde en drøm om at gennemføre
. Men nu er det tid til en rapport og anerkendelse til jer, der havde store tvivl om min tillægsisolering.
Den tidligere ejer, der lavede tillægsisoleringen, var bygningsingeniør, så jeg kunne jo have tapetseret og glemt mine tvivl om konstruktionen og alligevel indset, at jeg som papirvender ikke rimeligvis kan tilsidesætte en bygningsingeniørs vurdering. Men det nagede bag i hovedet, så det endte med, at jeg alligevel begyndte at rive noget ned for at se, hvordan det så ud. Og det var ikke frisk.
Min væg er opbygget som følger, udefra og ind:
Puds.
Teglstamme - en mursten tyk (ca. 10-15 cm?).
Puds.
Gammel tapet.
Træregler, 45x70, sømmet direkte mod stamme.
Glasfiberplader mellem reglerne direkte mod stamme.
Spånplade.
Tapet.
Det der er sket, er, at den varme luft har mødt den kolde stamme, og vand er blevet udfældet. Havde derfor stor sortmugvækst på både den gamle tapet og isoleringen. På nogle steder ser det næsten ud som om, nogen har været løs med en spraydåse.
Min plan på nuværende tidspunkt er blot at fylde sømhullerne i stamme, jævne væggen med puds hvor det er nødvendigt og derefter tapetsere direkte mod den. Spørgsmålet er bare, hvor dårligt teglstammen med en murstens tykkelse isolerer... en vis bekymring findes.
Den tidligere ejer, der lavede tillægsisoleringen, var bygningsingeniør, så jeg kunne jo have tapetseret og glemt mine tvivl om konstruktionen og alligevel indset, at jeg som papirvender ikke rimeligvis kan tilsidesætte en bygningsingeniørs vurdering. Men det nagede bag i hovedet, så det endte med, at jeg alligevel begyndte at rive noget ned for at se, hvordan det så ud. Og det var ikke frisk.
Min væg er opbygget som følger, udefra og ind:
Puds.
Teglstamme - en mursten tyk (ca. 10-15 cm?).
Puds.
Gammel tapet.
Træregler, 45x70, sømmet direkte mod stamme.
Glasfiberplader mellem reglerne direkte mod stamme.
Spånplade.
Tapet.
Det der er sket, er, at den varme luft har mødt den kolde stamme, og vand er blevet udfældet. Havde derfor stor sortmugvækst på både den gamle tapet og isoleringen. På nogle steder ser det næsten ud som om, nogen har været løs med en spraydåse.
Min plan på nuværende tidspunkt er blot at fylde sømhullerne i stamme, jævne væggen med puds hvor det er nødvendigt og derefter tapetsere direkte mod den. Spørgsmålet er bare, hvor dårligt teglstammen med en murstens tykkelse isolerer... en vis bekymring findes.
Senest redigeret:
Tja, det er en bedre plan (sundhedsmæssigt) end den nuværende, men værre økonomisk. Hvis du kan, så isoler på ydersiden, hvis ikke, så må du bygge væggen om fra indersiden og bygge som man bygger almindelige teglvægge, med luftspalte mellem murstenene og indervæggen. Men en eller anden form for isolering har du brug for, for en mursten isolerer ikke specielt meget, især ikke når den er våd, som den ofte bliver om vinteren, når det er koldt.
Jeg ville forsøge at køre med den tidligere ejer om skjult fejl og måske skræmme ham på en eller anden måde, det kan blive svært at få igennem som en skjult fejl i betragtning af de sorte pletter på væggen og det fænomen, der er beskrevet ovenfor, som sikkert ville have fået dig til at foretage en grundigere undersøgelse. Men du kan altid forsøge at skræmme, måske det kan være værd at investere et par tusinde kroner i en advokat.
Hvilken løsning du end vælger, gør du i det mindste rigtigt i at rive lortet ud, bedre med bare teglvæggen (selvom det bliver koldt) end at have skimmel i væggene.
Der er ingen mulighed for mig at bygge en seriøs konstruktion fra indersiden i dette gamle hus. Der skal så utroligt mange specialløsninger til mod de eksisterende bjælkelag og lignende for at få det i top. Udvendig isolering får det i så fald blive. Det næste i rækken er FTX-ventilation og trelagsvinduer så isolering af facaden ligger desværre lidt længere væk rent økonomisk. Måske bliver det aktuelt når man en gang laver en seriøs tilbygning at benytte lejligheden til at efterisolere facaden og pudse hele huset om.Gladh sagde:Tja det er en bedre plan (sundhedsmæssigt) end den nuværende, men dårligere økonomisk. Hvis du kan, så isoler på ydersiden, hvis ikke, må du bygge væggen om indefra og så bygge som man bygger almindelige murstensvægge, med ventilationsspalte mellem murstenen og indervæggen. Men en eller anden form for isolering har du brug for, for en mursten isolerer ikke særligt meget, specielt ikke når den er våd som den ofte bliver om vinteren når det er koldt.
Gode tips om skjulte fejl. Men netop fordi at præcist alt skal fikses i huset og alle installationer som bedst er fra 60'erne valgte jeg en ansvarsfraskrivelsesklausul, da sælgeren sænkede prisen rigtig godt for den.Jeg ville forsøge at køre med den tidligere ejer om skjulte fejl og skræmme ham på en eller anden måde, det kan jo blive svært at få igennem som skjult fejl med tanke på de sorte pletter i væggen og det fænomen der er beskrevet ovenfor, som sikkert ville have fået dig til at lave en grundigere undersøgelse. Men skræmme kan du altid, det kan måske være værd at give en tusindlap til en advokat.
Hvilken løsning du end vælger så gør du i hvert fald rigtigt i at rive skidtet ud, bedre med bare murstensvæggen (selvom det bliver koldt) end at have skimmel i væggene.
Ja, sundhedsmæssigt føler jeg at dette er det bedste. Vil desuden som sagt installere FTX-ventilation og køre med så lavt undertryk som muligt i huset for ikke at suge luft gennem den gamle konstruktion. Skimmel i væggene og naturligt ventilationssystem -> de tidligere ejere var rigtige hårde d^_^b.
Klik her for at svare