Jeg var inde på at installere en sådan. Efter at fundamentet var blevet støbt, ændrede vi dog mening og installerede en Keddy Maxette Hjørn i stedet. At fortryde sig anbefaler jeg ikke, da det blev besværligt at få tilført luft, men i øvrigt har vi ikke fortrudt det et sekund. Keddyn er meget pænere og passer bedre ind i den øvrige stil i vores hus.
Desuden er en lærdom, at man skal tage producentens oplysninger om, hvor længe ovnen afgiver varme, med et gran salt.
Mvh Tommy
Desuden er en lærdom, at man skal tage producentens oplysninger om, hvor længe ovnen afgiver varme, med et gran salt.
Mvh Tommy
Hvor længe den afgiver varme afhænger jo af, hvor meget varme der "forbruges" - forsvinder gennem vægge og vinduer. Ovnen afgiver varme, indtil den opnår samme temperatur som luften i rummettommiz sagde:
Jeg håber, at du ikke er alt for skuffet over din ovn, Tommy. Den køles måske hurtigt af nu, når det er rigtig koldt udenfor, men den vil holde længere, når vejret bliver mildere
gaia (ingen sælger, ville bare mildne din skuffelse)
Hej igen.
Så himla skuffet er jeg ikke. Ovnen er rigtig fin, og man er jo lidt stolt, fordi man har muret den op selv. Desuden øger den jo hygge-faktoren i rummet utroligt meget. Desuden holder jeg stadig på med at bygge og har nok en del varmetab, så der ligger nok noget i, hvad du siger.
Det, jeg er forvirret over, er, at der i reklamen stod en masse om, at den havde et stort "varmemagasin" mm mm. Men det er kun støbejernskassetten, der bliver varm; jeg ville nok være nødt til at fyre i flere døgn i træk, hvis jeg skulle få stenområdet til at blive varmt (sådan fyring tåler dog ikke kassetten ifølge brugsanvisningen).
Mvh Tommy
Så himla skuffet er jeg ikke. Ovnen er rigtig fin, og man er jo lidt stolt, fordi man har muret den op selv. Desuden øger den jo hygge-faktoren i rummet utroligt meget. Desuden holder jeg stadig på med at bygge og har nok en del varmetab, så der ligger nok noget i, hvad du siger.
Det, jeg er forvirret over, er, at der i reklamen stod en masse om, at den havde et stort "varmemagasin" mm mm. Men det er kun støbejernskassetten, der bliver varm; jeg ville nok være nødt til at fyre i flere døgn i træk, hvis jeg skulle få stenområdet til at blive varmt (sådan fyring tåler dog ikke kassetten ifølge brugsanvisningen).
Mvh Tommy
Vi har præcis sådan en og jeg er heltilfreds. Satse på at købe en ventilator med, det gjorde vi og jeg synes at det er kanongodt.verra sagde:
Vi fyrer dagligt om vinteren, har skruet ned for varmen i den del af huset så hvis vi ikke fyrer bliver det koldt.
Har også en ventilator der kører varmen ud i trappehuset så den stiger op til overetagen, fungerer godt det med (har selvtræksventilation).
Angående varmemagasin, det tager nogle timer at varme den op men så bliver den så varm at man knap kan røre ved ovnen og den er stadig varm når man kommer ned om morgenen.
Det brænder også meget roligt og fint i den, spjældet skal være helt åbent hele tiden.
Jeg er helt tilfreds og kan anbefale den.
mvh Kai
Ja, det tager sin tid at varme tunge sten op. Vores gamle murede kamin bliver heller ikke rigtig varm, men man kan i det mindste mærke, at den er varmere end hånden og man kan også mærke lidt varme dagen efter. Lettere ovne og kaminer varmes hurtigt op, men afkøles lige så hurtigt. Har man et tungt stykke, er det mere trægt, men det er ingen ulempe, synes jeg. Og overfladen, der afgiver varme, er jo stor, så den behøver ikke at være glohed for at afgive lige så meget varme som en lille, hedet overflade.tommiz sagde:
Håber du lukker alle luger, hver gang det er brændt ud, så varm indeluft ikke smutter ud gennem skorstenen. Ellers er det nemt, at rummet og ovnen køles ned, fordi der luftes ud gennem skorstenen, når ilden er gået ud, eftersom der er træk i skorstenen.
Ha' det varmt!
gaia
Klik her for at svare