Hej!
Jeg er i gang med en lejlighedsrenovering, hvor jeg står over for beslutningen om at mure en slags indsats, hvor man så kan tilkoble en mekanisk blæser, som derefter kan blæse den varme luft ud og dermed opvarme hele lejligheden meget hurtigt og meget effektivt. DOG er den katastrofalt grim sammenlignet med en helt almindelig muret pejs. Og man er begrænset til producenten, når det kommer til størrelse, ruden, materiale, omkostninger osv.

Så her kommer mit spørgsmål, og alle løsninger uanset omkostninger er interessante, KAN man mure en pejs, hvor jeg altså selv kan vælge design osv., OG som også kan have en mekanisk blæser, der blæser varmluften ud?

Funktionen i en indsats er jo, at "hulrummet" under og bag ilden har luft, som opvarmes af varmen, der stråler gennem "væggen" og så opvarmer luften i hulrummet. Derefter blæser en blæser denne opvarmede luft ud gennem en rist på siden.

Selvfølgelig kan man umuligt få en lige så effektiv løsning, hvis man murer alt selv, da indsatsen er bygget til dette formål, men selv hvis man kun kunne få ud halvdelen af varmen, ville det være super interessant, da designet er meget vigtigt for mig.

Hvad tror I? Kan man mure en slags "hulrum" bagved på lignende måde? Eller findes der en anden smart løsning, nogen har hørt om, hvor man kan tilkoble et udblæs til en almindelig muret pejs? Man skal altså på en eller anden måde opvarme "ren" luft, som man derefter kan blæse ud.

I det store og hele handler det om, HVORDAN kan jeg konstruere en muret pejs, så jeg kan tilkoble en mekanisk blæser, der blæser varmluft ud på siden?

Er I desuden murere eller kender nogen, får I jobbet med det samme. Findes i Stockholm, kan betale for rejse og logi, hvis nogen er villige til at tage rejsen.

PS. Bifoget en hurtig tegning af, hvordan jeg gerne vil, at den murede pejs skal se ud.
Tak på forhånd!

Med venlig hilsen

Emile

• Diagram af murstenspejs design med dimensioner og sektioner, viser indramning af hulrum til installation af mekanisk blæser for luftcirkulation.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.