Hej!
Har muret en ny støttemur til vores kældertrappe til huset med leca-blokke. Jeg har også pudset væggen med samme mørtel som vi murrede med (weber base 222). Derefter har jeg tænkt mig at bruge platon på ydersiden af muren. Nu til mit egentlige spørgsmål: Der står, at man skal bruge et eller andet membran nederst for at sikre væggen yderligere. Hvor vigtigt er det?

Leca-muren er muret på den gamle plade til trappen, og uden for muren er der begrænset adgang til at komme til længere nede end pladens overkant. Jeg har forsøgt at lave et fald ud fra muren nederst med mørtel, men det er lidt svært at komme til ordentligt. Hvor godt vil sådan et membran fungere under disse forudsætninger? Har leca-blokke brug for denne type fugtsikrende membran, eller er platonmåtten tilstrækkelig?

R
Sidste stykke af muren og mod pladen er godt at smøre med asfalt eller andet. Måske kan det gøres med en langbørste. Hvis det er svært, så forsøg at få Platon så langt ned som muligt.

R rävlyan sagde:
Den sidste del af muren og mod pladen er det godt at smøre med asfalt eller andet. Måske kan det gøres med en langbørste, hvis det er svært, så forsøg at få Platon så langt ned som muligt.
Ok, er det nok med kun koldasfalt eller er det sådant fugtmembran bedre. Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud. Jeg kommer jo ned til enden af muren, og der har jeg også muret en bakke ud fra væggen. Dog vil jeg aldrig få Platon eller noget andet længere ned end "bakken" nederst. Pladen kommer jo under bakken så at sige, det er jo den, jeg har muret bakken på. Men på den anden side har bunden jo ligget uden beskyttelse i 70 år nu snart, så for den bliver der jo ingen direkte forskel.

• Mur ved jorden med blomster i forgrunden og udsigt over en gravet skråning langs muren.
R
Forsøg at få på et lag kallasfalt (vær ikke nærig) så langt ned som muligt og ca. 20 cm op, så kommer platon udenpå, så kommer det sig nok at klare sig ret godt, asfalten er for at tætne til mellem pladen og din murning. Det har været sådan i en længere tid med muren som du siger, det bliver bare lidt ekstra beskyttelse som kan være nødvendigt.

Har nu været og købt platon membran på byggmax, man klistrer det på væggen. Begynder dog at spekulere på, hvor godt det er at sætte dette der? Begge sider af muren er jo udendørs, hvis der kommer ind vand fra indersiden (støttemurens side mod kældertrappen) vil man vel have, at det skal komme ud et sted, og hvis man sætter dette membran på ydersiden af støttemuren, sørger man jo effektivt for at holde fugten i muren? Men på den anden side er det vel godt, da det meste fugt nok kommer fra murens yderside, hvor der er jord og ler...

Antager at jeg bør sætte membranet og derefter op med platon og fylde igen... Jeg har pudset væggen på begge sider med webers base 222, det skal vel gå at sætte membranet direkte på puds laget antager jeg, eller skulle jeg ikke have pudset der, hvor jeg sætter membranet?

R
Det går fint at smøre muren på ydersiden af pudset ca. 20-30 cm op, derefter med plataton og skovle igen, dermed stoppes fugt eller væde fra jordens side. Skulle det imod forventning komme noget ind i muren, så fordamper det direkte igennem, det er jo åbent der.

• Synes
eddiw
  • Laddar…
R rävlyan sagde:
Det går bra at smøre muren på ydersiden af pudset, ca. 20-30 cm op, derefter plataton og skovle igen, det med fugt eller væde stoppes fra jordsiden. Skulle det mod forventning komme ind noget i muren, så fordamper det lige igennem, det er jo åbent der.
Ok, lecan står jo dog på en betonplade, så vandet fordamper vel ned til den.. derefter går vel vandet i en af retningerne.. Håber ikke pudset revner. Jeg købte jo en membran, som man klæber på i stedet for at pensle på, antager at det er lige så godt eller bedre? Eller er det bedre at pensle på kallasfast end at sætte denne membran på?

( https://www.byggmax.se/gjutning-och...ring/fuktisolering-av-husgrund/membran-p21222 )

R
Hovedsagen er, at der findes noget forneden, som kan tage sig af det, der eventuelt kan gå op baglæns bag platon. Lecan står på pladen, og når du sætter en barriere, så kommer der nok ikke noget imellem der.

Hvordan har din mur fungeret, har den holdt til jordtryk?

K Kris1 sagde:
Hvordan har din mur fungeret, har den holdt til jordtryk?
Ja, ingen som helst problemer endnu! :)
Jeg har heller ikke støbt noget gulv på indersiden endnu, men muren har alligevel stået imod jordtrykket. :)

• Synes
Kris1
  • Laddar…
Kørte du makadam eller jord mod?

K Kris1 sagde:
Kørte du grus eller jord mod?
Jord, samme som lå der, inden det blev gravet op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.