Hej!
Er i gang med at renovere køkkenet. Komfuret (70 cm) skal væk til fordel for bordplade med forsænket kogeplade. Samt sætte skabe fra brændeovn til og med vask til venstre. Problemet er, at murværket af emhætten på den venstre side er i vejen. Kappen er muret i moderne tid og er fastgjort med fæstningsjern ind i væggen.
Skorstenen til brændeovnen går til omtrent halvvejs over elkomfuret, derefter er det gipsplade mod venstre.
Jeg overvejer at udvide bordpladens dybde til 70 cm. og har plads til skabe foran eventuel bærende "stolpe".
En tanke jeg har, er at bevare en del af murværket bagtil (som en stolpe) og fjerne resten, kan der opstå problemer ved delingen af stenene under bordpladen?
Eller skal jeg understøtte kappen og fjerne hele den nederste del (under den tænkte bordplade) og aflaste med en ny støtte nedefra?
Eller blot sætte en kraftig konsol fastgjort i væggen?
Er der nogen "murer", der har en idé om, hvilken af ovenstående tanker der kunne være god?
Jeg er ingen murer, men vil nok alligevel sige, at risikoen er betydelig for, at kappen falder ned, hvis den ikke har ordentligt med støtte. I din situation ville jeg enten beholde den lille mur eller sætte en stolpe som støtte.
Vil ikke gemme muren. Føles som om en stolpe er det bedste alternativ.
En 70 dyb stolpe ville være god for planlægningen af resten af køkkenet. Den burde vel være tilstrækkelig?
Er det risikabelt med hensyn til revnedannelse at pudse stolpen efter at have beklædt den med en form for væv eller net? Eller vil man pudse på "dødt" materiale?
Tænker på at sætte stolpen op forbi ca. to fliser over bænken og på den måde mindske dybden på stolpen i bordpladehøjde. Vil jo gerne have plads til den planlagte kogetop.
Hej, jeg synes, det hele ser ret rodet ud. Hvis du har mulighed, synes jeg, du skal fjerne det hele og lave det om fra bunden, så det hænger bedre sammen rent æstetisk. Emhætten er jo ret fin, så jeg ville forsøge at tilpasse alt til den, men det bedste er at fjerne alt og tegne det om fra bunden.
Håber du tager en god beslutning og held og lykke.
/W
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.